منوی دسته بندی

8 علائمی که نشان دهنده خرابی گیربکس است؟

8 علائمی که  که نشان دهنده خرابی گیربکس است، گیربکس قطعه ای در خودرو بوده که بخش جدایی ناپذیر آن می باشد و باید در بازه های زمانی برای جلوگیری کردن از خسارات و یا تعمیر توسط یک تعمیرکار بررسی شود.

بعد از باتری ماشین گیربکس خودرو دومین قطعه ای در خودرو بوده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  این قطعه نقش اساسی در حرکت خودرو دارد. و اگر بخواهیم به صورت کلی وظیفه ای کوتاه از گیربکس شرح دهیم باید گفت، گیربکس سرعت موتور را تنظیم کرده و قدرت موتور را به چرخ ها انتقال دهد.

گیربکس قطعه ای بوده که در صورت خرابی هر بخش از آن یا آسیب دیدن آن ها، کل سیستم با مشکل مواجه شده به همین دلیل هر راننده ای باید با علائم خرابی آن آشنا شود، با ما همراه باشید تا در ادامه به 8  که نشان دهنده خرابی گیربکس است.

علائم خرابی گیربکس

1.شنیدن صدای دنگ دنگ یا وزوز هنگام حرکت خودرو

خیلی از ما صداهایی که از خودرو می شنویم را نادیده می گیریم. در صورتی که این صداها می تواند علائمی از خرابی یک قسمت از خودرو شود.

اگر وقتی اتومبیل در حال حرکت است صدای وزوز یا دنگ دنگ بشنوید، بدانید که گیربکس شما دچار مشکل شده.پس اصلا این صدا را نادیده نگیرید، هر چه قدر دیر تر اقدام به درست کردن آن شوید آسیب های خیلی زیادی به خودرو می خورد.

دلیلی که صدای وزوز می شنویم:

این مشکل ممکن است به دلیل آسیب دیدگی یاتاقان و یا چرخ دنده ها باشید، همچنین ممکن است روغن گیربکس کم باشد به طوری که به اجزای مختلف خودرو روغن نرسد.

بخوانید  عادت های اشتباه رانندگی کردن که به خودرو آسیب وارد می کند

2.دیر عمل کردن گیربکس

سیستم گیربکس به طوری طراحی شده که شما می توانید به راحتی دنده را تغییر دهید، پس اگر حس کردید زمانی که در هنگام دنده عوض کردن، گیربکس تاخیر دارد پس بدانید مشکلی در گیربکس وجود دارد

دلایل دیر عمل کردن گیربکس

اگر متوجه دیر عمل کردن گیربکس شدید ممکن است روغن گیربکس شما نشتی یا آلودگی پیدا کرده باشد، اگر از گیربکس به درستی نگهداری نکنید حتی آب به قطعات آن وارد شود می تواند گیربکس و تمامی قطعات آن را دچار آسیب کند.

در این صورت شما می توانید به امداد هیوندا مراجعه کرده و دست به تعمیر گیربکس خود بزنید.

3.حس کردن بوی سوختگی از ماشین

اگر از خودرو بوی سوختگی به مشامتان خورد بدانید نشانه خوبی نیست این بو می تواند عوامل متعددی داشته باشد، اما اولین چیزی که باید به آن شک کنید گیربکس خودرو است. داغ شدن زیاد گیربکس می تواند بوی سوختگی را به همراه داشته باشد.

دلایل حس کردن بوی سوختگی

این مشکل معمولا نشان دهنده نشت روغن گیربکس و یا کم بودن روغن بوده. اگر روغن خودرو شما نشتی پیدا کند یا دیر به دیر دست به تعویض آن بزنید به طوری که سطح آن پایین آمده باشد، اجزای گیربکس را به خوبی خنک نکرده.

همیشه سطح روغن گیربکس خودرو خود را بررسی کنید.

4.نشت مایع از زیر ماشین

یکی از مشخص ترین نشانه های خرابی گیربکس نشت مایع در جایی که نباید باشد. اگر می خواهید ببندید که مایع از کجا نشت پیدا می کند یک تکه مقوا زیر خودرو بگذارید. بعد مقوا را بیرون بکشید و می توانید مشاهده کنید نشتی از کجا رخ می دهد.

رنگ روغن گیربکس قرمز رنگ بوده، پس اگر در مقوا لکه قرمز رنگ را مشاهده کردید بدانید روغن گیربکس نشتی دارد.

بخوانید  تسمه پروانه خودرو چیست

اگر روغن نشتی داشته باشد می تواند منجر به آسیب دیدگی شدید چرخ دنده ها شود.

دلیل نشتی مایع از زیر خودرو

خرابی واشر ها یا مهر و موم محفظه گیربکس، آسیب دیدگی چرخ دنده ها می تواند برخی از دلایل نشتی باشد.

5.سخت جا رفتن دنده خودرو

این مشکل در دنده های اتوماتیک و دستی خود را به دو صورت نشان می دهد.  برای دنده های دستی، وقتی در هنگام تعویض دنده هستید و احساس می کنید که صدایی می شنوید و همچنین دنده به زحمت جا می رود می تواند مشکل از کلاچ فرسوده باشد. اگر کلاچ فرسوده بود دست به تعویض آن بزنید.

حال در دنده های اتوماتیک، اگر دنده به طور ناگهانی به دنده دیگر تغییر یافت می توانید مشکل را خرابی گیربکس بدانید.

دلیل سخت جا رفتن دنده

نشتی روغن گیربکس، خرابی تغییر دنده، فرسوده شدن یا شکستگی قطعات داخلی و… می تواند از دلایل خرابی گیربکس باشد.

6.ماشین در حالت خلاصی باشد اما سروصدا کند.

اگر ماشین در حالت خلاص باشد و صدایی از خودرو تولید شود می تواند نشان دهنده مشکل در گیربکس باشد.

بعضی وقتا می توان با تعویض کردن روغن گیربکس این مشکل را رفع کرد. اما اگر مشکل رفع نشد آن را باید به یک مکانیک ماهر نشان دهید.

دلیل صدا دادن خودرو در حالت خلاصی

کم بودن روغن گیربکس یا چرخ دنده ها و قطعاتی که داخل گیربکس است آسیب دیده باشد، می تواند دلیل ایجاد این صدا ها شود.

بخوانید  واشر سر سیلندر خودرو و عملکرد آن

7.روشن بودن چراغ چک موتور

اگر چراغ چک روش شد بدانید مشکلی در سیستم های زیر کاپوت به وجود آمده که نباید به این موضوع بی توجهی شود. با روشن شدن چراغ چک می توانید متوجه وجود مشکل در موتور و  اجزای آن شوید.

دلایل روشن شدن چراغ چک

بیش از حد داغ شدن گیربکس به دلیل معیوب بودن سنسور های سرعت، لغزش در گیربکس و… می باشد.

خودرو را به یک مکانیک نشان داده تا مشخص شود مشکل از کدام قسمت است.

7.درست کار نکردن پدال کلاچ

اگر در هنگامی که کلاچ می گیرید، پا را زیاد بالا آورده یا زیاد پایین برده و یا اینکه کلاچ به راحتی آزاد نشده. می تواند نشان دهنده خراب بودن گیربکس باشد. اگر این مشکل وجود داشت باید سیستم تنظیم کننده کلاچ را مجددا تنظیم کنید.

دلیل درست کار نکردن کلاچ

تنظیم نبودن عملکرد کلاچ مثل سیم یا صفحه کلاچ رخ دهد. اگر کلاچ زیاد پایین باشد، دلیل نشتی مایع هیدرولیک باشد.

تعمیرگاه هیوندا 021

به عنوان یکی از متخصص ترین و همچنین با تجربه ترین مرکز تعمیر خودرو هیوندا بوده که بهترین کیفیت را با بهترین قیمت به شما ارائه می دهد. اگر به دنبال بهترین تعمیرگاه کیا در تهران هستید می توانید با 021 همراه باشید.

مرکز تخصصی امداد خودرو هیوندا

021 از متخصص ترین مراکز تعمیر موتور کیا بوده و خدماتی تخصصی برای انواع مدل های خودرو کیا را به بهترین نحو و با کیفیت انجام می دهد، فعالیت مرکز 021 روی تعمیر هیوندا و تعمیر کیا متمرکز شده و می توانید تمامی مشکلات مربوط به خودرو های هیوندا و کیا را به دستان ما بسپارید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079