منوی دسته بندی

همه چیز درباره لاستیک خودرو و انواع آن

لاستیک خودرو

لاستیک به عنوان ستون اصلی و قلب خودرو یکی از مهم ‌ترین قسمت ‌ها می باشد که نقش مهمی را در هندلینگ، کیفیت سواری ایفا کرده و به علت برخورد با سطح زمین از اهمیت بسیاری در کنترل خودرو برخوردار است. انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو و شرایط آب و هوایی بستگی داشته و نیازمند آگاهی نسبت به انواع لاستیک ها، روش‌ های ساخت و ویژگی ‌های فنی مختلف است.

در این بخش از مقاله های هیوندای 021 قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد لاستیک خودرو و انواع آن در اختیار شما قرار داده تا در هنگام خرید انتخابی مطمئن و مناسب داشته باشید. با ما همراه باشید.

لاستیک خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

لاستیک ها بخش مهمی از خودرو به شمار می روند که برای استقرار بدنه و شاسی خودرو بر روی چهار چرخ تعبیه و نصب می شود و وظایف مختلفی را در عملکرد صحیح و مناسب خودرو بر عهده دارد. این قطعه مهم با کاهش شدت ضربات ناشی از بار وارد شده و تحمل وزن اجزای خودرو موجب کنترل و عملکرد بهتر آن می شود.

لاستیک خودرو

ساختار اصلی تشکیل دهنده لاستیک ها معمولا از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی همچون کائوچو، دوده، سیم، نخ، محافظت کننده ها و… می باشند. لاستیک خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که وجود هر یک در عملکرد صحیح آن نقش اساسی را ایفا می کند.

آج لاستیک

آج ترکیبی از لاستیک طبیعی و مصنوعی است که به منظور بهینه سازی ترمزگیری و ایجاد اصطکاک هنگام برخورد لاستیک با زمین تعبیه شده اند.

بخوانید  هر آنچه که درباره صندلی خودرو باید بدانید!

طوقه

طوقه ها حلقه هایی از رشته فولادی هستند که روی پوششی از لاستیک خودرو قرار دارند و نقش مهمی در موقعیت دهی و هم مرکز کردن خودرو ایفا می کند.

بدنه

بدنه لاستیک از چند لایه تنیده شده تشکیل شده که از جنس پلی استر می باشد و به صورت عمود بر روی آج قرار گرفته است. استحکام تایرها به میزان مقاومت لایه های بدنه آن ها تعیین می ‌شود.

تسمه

تسمه‌ ها نیز لایه ‌ای از رشته های‌ فولادی هستند که زیر آج تایر قرار گرفته‌ اند و در مقابل پنجری لاستیک استحکام زیادی از خود نشان می دهد.

انواع لاستیک خودرو

لاستیک ها انواع مختلفی داشته و بر اساس نوع ساخت، کاربرد و نوع استفاده به چندین دسته تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

انواع لاستیک خودرو بر اساس ساختار

به طور کلی لاستیک های  موجود در بازار به دو نوع کلی تقسیم می شود:

  • لاستیک بایاس
  • لاستیک رادیال

 

لاستیک بایاس

در تولید لاستیک های بایاس که تکنولوژی قدیمی تری در آن به کار رفته از رشته های نخی مورد استفاه قرار می گیرد. در این نوع لاستیک، نخ های هر لایه به صورت یکی در میان با هم موازی بوده و امتداد نخ در هر لایه نسبت به خط محیطی لاستیک دارای زاویه 30 تا 45 درجه می باشد. ساختار این نوع لاستیک باعث شده که دیواره سفت تر و تماس کمتری با زمین داشته باشد.

لاستیک بایاس

لاستیک رادیال

لاستیک های رادیال از لایه های مختلفی از جمله لایه های زیرین، لایه های بدنه و لایه های تقویتی تشکیل شده است. این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی و فولادی در ساختار خود، از تحمل سرعت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. به طور متوسط طول عمر لاستیک های رادیال 40 تا 60 درصد بیشتر از لاستیک های بایاس است. همچنین توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس می باشد.

بخوانید  سگ دست و کاربرد آن در خودرو

انواع لاستیک خودرو بر اساس شرایط کاربرد

لاستیک ها برحسب قرارگیری در شرایط آب و هوایی، فصل‌ های مختلف و کاربرد آن ها به چندین دسته تقسیم می ‌شوند:

لاستیک های تابستانه

لاستیک های تابستانه لاستیک هایی مخصوص رانندگی در هوای گرم و خشک و کم رطوبت است که در شرایط دمایی فصل تابستان بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. یکی از ویژگی های این نوع لاستیک ها چسبندگی فوق العاده آن با سطح جاده می باشد که موجب کنترل پذیری، حفظ پایداری در جاده و بهبود عملکرد خودرو می شود.

این لاستیک ها در شرایط دمای سرد موجب از دست دادن انعطاف پذیری و در نهایت کاهش فرمان پذیری خودرو می شود. به همین علت رانندگی با این نوع لاستیک ها در شرایط برفی ناایمن و خطرناک می باشد.

لاستیک های خودرو

لاستیک های زمستانه

لاستیک های فصل سرما طوری طراحی شده اند که در شرایط آب و هوایی سرد با برف سنگین و یخبندان، عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. عمق آج لاستیک ها سبب می ‌شود که در دماهای پایین انعطاف پذیر باشد و در جاده لغزنده چسبندگی لازم را داشته باشد. استفاده از لاستیک های زمستان در فصول و شرایط دیگر باعث کاهش فرمان ‌پذیری و ایجاد سروصدا می شود.

بخوانید  بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

لاستیک های چهار فصل

لاستیک های چهار فصل با دارا بودن ویژگی لاستیک های تابستان و زمستانه، در شرایط مختلف جاده ای و در هر چهار فصل قابل استفاده می باشد. از مزایای این نوع لاستیک ها می توان به عمر بالای آج، هزینه پایین، گارانتی طولانی و سواری نرم و بی صدا و از معایب آن نیز می توان به نامناسب بودن برای زمستان های بسیار سخت و تابستان های بسیار گرم اشاره کرد.

 

راه های افزایش طول عمر لاستیک خودرو

  • چک کردن  باد لاستیک ها
  • جابجایی لاستیک ها
  • بالانس لاستیک ها
  • تنظیم لاستیک ها
  • استفاده از باد نیتروژن
  • اصلاح سبک رانندگی

 

خرابی لاستیک خودرو

همانطور که گفته شد لاستیک ها به علت تماس با سطح زمین دچار فرسودگی و ساییدگی می شوند. یکی از مهم ترین دلایل خرابی لاستیک ها، لاستیک سایی می باشد. میزان نبودن فرمان، مشکل در فنربندی و جلوبندی خودرو، هم راستا نبودن لاستیک می تواند نشانه های ساییدگی خودرو می باشد.

 

بهترین تعمیرگاه هیوندای

مجموعه ما با همکاری تعمیرکاران مجرب با دانش فنی بالا به صورت کاملا تخصصی اقدام به تعمیر خودروی شما خواهد کرد و با ارائه باکیفیت ترین خدمات با مناسب ترین هزینه رضایت شما مشتریان عزیز را جلب خواهد نمود. تعمیر خودرو کیا در مجموعه ما به صورت تخصصی و توسط افراد دوره دیده انجام می شود تا هم خودرو شما تعمیر و هم باعث ایجاد نشدن مشکل جدیدی در خودرو شما شود.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079