منوی دسته بندی

تنظیم کننده ولتاژ خودرو

تنظیم کننده ولتاژ خودرو

این فرایند با چرخاندن سوئیچ خودرو شروع می شود. ولتاژ از قسمت باتری خودرو به سمت استارت خودرو می رسد که موتور را از طریق احتراق روشن کند. برای اطلاعات بیشتر تا آخر با ما همراه باشید.

 

زمانی که موتور خودرو روشن می شود یک تسمه موتور را در درون دینام می چرخاند و سیم پیچ میدان را برق دار می کند و ولتاژDCبرای شارژ باتری تولید می کند. قبل از اینکه تغذیه به باتری برسد از رگولاتور الکترونیکی ولتاژ یا آفتامات عبور کند.

 اگر ولتاژ خروجی دینام زیر 13.5ولت کاهش پیدا کند منبع تغذیه ولتاژ کم است در نتیجه سنسورهای رگولاتور مدار باتری را به دینام متصل می کنند.این کار سبب روشن شدن دینام و افزایش دادن میدان مغناطیسی رساندن برق به باتری خودرو می شود، در نتیجه باتری شارژ می شود.

زمانی که ولتاژ خودرو در باتری زیر 14.5رسید رگولاتور خروجی دینام یا ژنراتور را قطع می کند و میدان مغناطیسی را ضعیف می کند و از شارژ شدن باتری جلوگیری می کند و این که سبب می شود که باتری بیش از حدنیاز شارژ نشود و آسیبی نبیند.

در امروزه ، تنظیم کننده های ولتاژ  الکترونیکی(آفتامات دینام) به سختی دچار مشکل می شود ولی زمانی که خراب شود به سختی تعمیر می شود. در نتیجه با توجه به قیمت پایین آفتامات و سختی در تعمیر آن معمولا در صورت آسیب دیدن آفتامات ساده ترین راه تعویض کردن آن است.

چگونه رگولاتور ولتاژ خودرو را تست کنیم؟

اگر متوجه یک سری مشکلات در سیستم اکترونیکی خودرو شده اید آزمایش تنظیم کننده ولتاژ اکترونیکی می تواند به شما بگوید که کدام یک از قسمت سیستم الکترونیکی خودرو شما دچار مشکل شده است. انجام این آزمایش بسیار ساده است اما نیازمند به یک مولتی متر دارد.

بخوانید  دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست

انجام این تست مربوط به خودرو هایی است که تنظیم ولتاژ کامپیوتری ندارند.

موتور خودرو وظیفه خیلی حیاتی در یک خودرو است در واقع می شود یه جورایی گفت قلب خودرو می باشد. حال اگر این موتو از کار بیافتد یا مشکلی برایش پیش بیاد نیاز به تعمیر موتور هیوندا دارید که می توانید با ما در تماس باشید

مرحله اول: مولتیمتر را برروی ولتاژ تنظیم کنید

مطمئن شوید که مولتی متر بر روی اندازه گیری ولتاژ قرار دارد، تنظیم ولتاژ معمولا شبیه 7با چند خط بالای آن است. آن را بر روی 20تنظیم کنید. آزمایش رگولاتور دینام با تنظیم مولتی متر بر روی آمپر یا اهم می تواند باعث خرابی دستگاه شما شود.

مرحله دوم: مولتی متر را بررسی کنید

برای بررسی کردن رگولاتور دینام باید ولتاژ باتری را بررسی کنید. زمانی که خودرو خاموش است ، پروب سیاه مولتی متر را به پایانه سیاه باتری یعنی منفی و پروب قرمز را به پایانه قرمز باتری یعنی مثبت وصل کنید.

باتری خودرو

مرحله سوم: درست کار کردن باتری

 اگر باتری خودرو شما درست کار می کند، مولتی متر باید یک مقدار بیشتر از 12ولت را با موتور خاموش نشان دهد. اگر ولتاژ باتری شما کمتر از 12ولت است می تواند به این معنی باشد که باتری شما دیگر توانایی کار کردن را ندارد و از کار افتاده است و به زودی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

بخوانید  قوانین تعویض موتور خودرو

مرحله چهارم: خودرو را را روشن کنید

زمانی که خودرو در یک منطقه ساکن است موتور را روشن کنید. به مولتی متر نگاه کنید متوجه این می شوید، زمانی که خودرو ساکن است ولتاژ 13.8و بیشتر را نشان می دهد که همه چیز به درستی کار می کند و دینام به درستی باتری خودرو شما را شارژ می کند.

اگر زمانی که خودرو را روشن می کنید ولتاژ موتور به زیر 13 ولت کاهش پیدا کند ممکن است سیستم الکتریکی خودرو شما دچار مشکل شده باشد و باید آزمایش افت ولتاژ را انجام دهید.

در آخر، اگر متوجه ولتاژ خروجی متناوب یا ثابت ولتاژ پایین یا بالا شدید نشان دهنده این است ک رگولاتور ولتاژ دینام خودرو شما دچار مشکل شده است.

در صورتی که نیاز به امداد خودرو هیوندا داشتید با ما در تماس باشید.

 

مرحله پنجم: مولتی متر را دوباره مورد بررسی قرار دهید

اگر تنظیم کننده ولتاژ دینام شما بطور صحیح کار می کند ولتاژ خروجی باید حدودا 14.5ولت باشد. اگر ولتاژ زیر 13.8 ولت باشد باتری خودرو شما ضعیف است، باتری خودرو شما در گذشت زمان نیاز به تعویض دارد.

افزایش ولتاژ خروجی دینام

موارد زیر باعث افزایش ولتاژ خروجی دینام می شوند:

  1. زاویه بین مسیر حرکت و خطوط میدان
  2. طول سیم
  3. سرعت حرکت آمیچر
  4. شدت میدان قطبین

آفتامات خودرو

وظایف آفتامات در مدار شارژ

  1. قطع کردن عمل شارز بعداز پر شدن باتری
  2. اجازه دادن شارژ به باتری سالمی که خالی شده است
  3. کنترل کردن ولتاژ خروجی دینام
  4. کنترل کردن جریان تولید شده در دینام
  5. ممانعت از تخلیه جریان باتری در دینام در زمان خاموش بودن خودرو
بخوانید  کاتالیزور چیست و چه کاربردی دارد

چند نمونه از نشانه های خرابی آفتامات خودرو

افت های ناگهانی ولتاژ:

اگر تنظیم کننده بدی داشته باشید ممکن است باعث شود چند نمونه از اجزای خودرو مانند پمپ بنزین، سیستم اشتعال که به حداقل مقدار ولتاژ نیاز دارند به درستی کار نکنند.

خاموش شدن چراغ پشت آمپر:

مانند دیگر اجزای الکتریکی چراغ پشت آمپر به مقدار مشخصی ولتاژ نیازمند است تا تمام اطلاعاتی که زمان رانندگی نیاز دارین نشان دهد. یک تنظیم کننده بد ممکن است سبب شود که به سادگی کار نکند و رفتار نامنظمی داشته باشد. شما به هیچ عنوان نمی توانید خودرو را راه اندازی کنید اما اگر می توانستید ، انجام این کار بدون دانستن سرعت رانندگی ، میزان سوخت خودرو و دیگر اطلاعات مهم عاقلانه نخواهد بود.

چراغ های کم نور و یا چشمک زن:

این نمونه را با چراغ های جلوی خودرو مشاهده می کنید اما می توان بر چراغ های داخلی و حتی سیستم استریوی شما تاثیر بگذارد به جریانی اشاره می کند که به اندازه مورد نیاز کنترل نمی شود.

خوردگی سر باتری خودرو:

گسترش خوردگی در قسمت های بالای باتری و یا ترمینال نشان دهنده از کار افتاده تنظیم کننده ولتاژ می باشد.

خالی شدن باتری خودرو:

این مورد ممکن است به دلیل های مختلفی مانند فراموش کردن خاموش کردن چراغ، مشکل در دینام یا به سادگی باتری قدیمی باشد که باید تعویض شود. ممکن است به دلیل جریان نامناسب مدیریت شده، دلیل تنظیم کننده ولتاژ نامناسب باشد.

ادمین وب‌سایت

‫2 نظر

  • حسام گفت:

    سلام باتری های استوک و دست دوم هم دارین که بتونیم با قیمت مناسب سفارش بدیم؟؟؟ یا فقط محصولات دست اول دارین

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079