منوی دسته بندی

یاتاقان خودرو و وظایف آن

یاتاقان خودرو

یاتاقان خودرو وسیله ای است که برای کاهش دادن اصطحکاک در بین قطعات متحرک المان های خودرو به کار می رود تا حرکت کردن خودرو را به بهترین شکل و با کمترین آسیب برقرار کند، یاتاقان ها در خودرو وظایف زیادی دارند.

یاتاقان ها از قطعات متحرک مثل میله های اتصال و میل لنگ پشتیبانی می کنند و در تعیین کردن فشار روغن خودرو نقش دارند و از میل لنگ در برابر آسیب دیدن محافظت می کنند. انتخاب کردن یاتاقان اشتباه باعث ایجاد مشکلاتی می شود از ضعیف کردن روغن تا خراب کردن موتور خودرو می شود.

وظایف یاتاقان موتور خودرو

یاتاقان ها در خودرو وظایف مهمی را دارند. یکی از اصلی ترین وظایف یاتاقان ها در خودرو کاهش دادن اصطکاک در بین میل لنگ و شاتون،تحمل کردن بارهای به وجود آمده، برقرار کردن امکان چرخش در مدت زمان کار کردن موتور خودرو، پشتیبانی کردن از قطعات خودرو مثل پیستون و میل لنگ.

انواع یاتاقان در موتور خودرو

یاتاقان ها از دو نیم دایره تشکیل شده اند که وظفه بسیار مهمی را در موتور خودرو دارد. یاتاقان ها را می توان بر اساس محل قرار گرفتن و کارکرد آن به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم کرد. در صورتی که نیاز به تعمیر موتور هیوندا خود بر اثر یاتاقان داشتید به ما مراجعه کنید

یاتاقان های ثابت:

نام دیگر یاتاقان های ثابت، یاتاقان میل لنگ می باشد که تشکیل شده از دو نیم کره دایره ای می باشد. یکی از قسمت های یاتاقان به بلوک سیلندر وصل می شود و بخش دیگری آن اطراف میل لنگ قرار گرفته. هر میل لنگ دارای دو یاتاقان ثابت است در زمان حرکت دورانی میل لنگ یاتاقان برای ثابت نگه داشته آن و جلوگیری کردن از خوردن ضربه های احتمالی تلاش می کند.

بخوانید  بهترین خودرو های خانوادگی کدام اند

یاتاقان های متحرک:

نام دیگر یاتاقان متحرک، یاتاقان شاتون می باشد. یاتاقان های متحرک در بین شاتون و میل لنگ قرار گرفته اند، عملکرد  یاتاقان های متحرک مانند یاتاقان های ثابت است اما تنها تفاوتی که دارد در حرکت رفت و آمد پیستون می باشد.

وظیفه اصلی یاتاقان های متحرک تنظیم کردن لقی شاتون نسبت به میل لنگ است که می تواند جلوگیری کند از خوردن ضربه های احتمالی و اسیب دیدن قطعات می باشد.

برخلاف یاتاقان های ثابت در یاتاقان های متحرک سوراخی وجود ندارد و در سطح آن شیارهایی وجود دارد که با روغن فضاهای آن را پر می کند. این روغن کمک می کند به قرار گرفتن میل لنگ در درون یاتاقان و حرکت کردن آن می کند.

انواع یاتاقان

دلایل یاتاقان زدن خودرو چیست

یکی از نکاتی که باید در رابطه با خراب شدن یاتاقان ها بدانید این است که به غیر از قرار گرفتن این قطعه در وضعیت نامناسب عوامل دیگری می تواند باعث خراب شدن این یاتاقان شود.

کاهش یافتن فشار روغن:

پمپ روغن مقدار ثابتی سیال را در سیستم جاری می کند. اگر نشتی های کمی در موتور خودرو شما وجود داشته باشد مثل نشتی در شکاف یاتاقان های موتور خودرو، موتور خودرو به خاطر خارح شدن روغن از کانال های روغن، فشار این سیال را از دست می دهد. فاصله بیش از اندازه در بین یاتاقان ها باعث سایش زیاد یاتاقان باعث از دست دادن فشار روغن می شود.

بخوانید  معرفی ماشین هیوندا سانتافه

تسمه فرسوده:

صدای گیربکس و فرسوده شدن تسمه ها یکی از نشانه های فرسوده شدن تسمه یاتاقان موتور خودرو می باشد. یاتاقان های اصلی دو نوع صفحه یاتاقان دارند:سطح اصلی یاتاقان که بر روی میل لنگ کار می کند و یاتاقان های رانشی که جلوگیری می کند از رفت و آمد گیربکس.

تعمیر گیربکس هیوندا یکی از خدمات امداد هیوندای 021 بوده.

آلودگی:

در بعضی مواقع خراب بودن یاتاقان می تواند به خاطر آلودگی باشد. تمیز نبودن موتور خودرو می تواند خودرو شما را از کار بیاندازد. خرده های فلزی و تراشه های فلزی، منفجر شدن شات فلزی، بقایای سنگ زنی می توانند برای یاتاقان ها کشنده باشند. اگر یک قطعه از فلز، ذره های اضافی و یا سیلیکونی در بین یاتاقان ها قرار بگیرد هیچ چیزی نمی تواند از یاتاقان حفاظت کند.

ضربه زدن موتور:

یکی دیگر از علائم خراب شدن یاتاقان موتور ضربه زدن آن است که بیشتر رانندگان با صدای آن آشنا می باشند اما صدای یاتاقان شبیه به صدای شاتون زدن می باشد.اما اگر این ضربه زدن در زمان درست تشخیص داده نشود می تواند خودرو را با مشکلات خیلی بدی روبه رو می شوند.

زمانی این اتفاق می افتد که فاصله های اضافی و در آخر سایش یاتاقان سبب می شود که میل لنگ ها با پیستون برخورد کند.

بخوانید  با 8 علت لرزش فرمان خودرو آشنا شوید

 

تماس با هیوندا 021 

 

خراب بودن پمپ روغن:

  • رانندگی با دور موتور بالا
  • بالارفتن دمای موتور خودرو
  • استفاده کردن از روغن موتور نامناسب و بی کیفیت
  • مخلوط شدن روغن و آب
  • رسوب گرفتن بیش از حد روغن موتور خودرو

یک یاتاقان خوب و با کیفیت با چند مشخصه شناخته می شود که می تواند به بهترین شکل ممکن وظیفه خودش را انجام دهد. از خصوصیات یاتاقان خوب عبارت اند از:

  1. مقاومت کردن در برابر ضربه، خوردگی و سایش:

حرارت بالای داخل موتور یکی از اصلی ترین عاملی است که می تواند به اجزای دیگر آسیب برساند.پس مقاومت کردن یاتاقان در برابر این حرارت ها و ضربه های میل لنگ و شاتون می تواند به طول عمر این یاتاقان اضافه کند.

  1. مقاومت کردن پوسته در برابر شکستن:

یاتاقان ها در معرض ضربه های زیادی قرار دارند پس لازم است بتواند در برابر این ها مقاومت کند.

  1. قابلیت جذب گرد وغبار:

از انجایی که فیلتر نمی تواند تمام ذرات گرد و غبار موجود را جدب کند و این ذرات می تواند به داخل روغن راه پیدا کند پس ضروری است تا یاتاقان بتواند این ذرات را جذب کند.

  1. انعطاف پذیری بالا در لایه های داخلی:

انعطاف پذیری بالا شکستگی را کاهش می دهد و از ضربات به میل لنگ و شاتون جلوگیری می کند.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079