منوی دسته بندی

میل لنگ خوردو چیست؟

میل لنگ خودرو

میل لنگ خودرو یک قطعه در موتور خودرو می باشد که تبدیل کننده حرکت خطی پیستون ها به دورانی را برعهده دارد. میل لنگ ها به کمک یاتاقان بر روی بلوک سیلندر سوار می شوند وقطعه ای به اسم بغل یاتاقانی ، خلاصی و یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم می کند. حلاصی میل لنگ در یاتاقان کمتر از یک دهم میلی متر می باشد.

میل لنگ ها دارای نقاط اتصال و یا لنگ های ثابت و متحرک می باشند ، لنگ های ثابت به کمک یاتاقان های ثابت بر روی بلوک سیلندر بسته می شوند و تنها حرکت چرخشی دارند و به همین دلیل است که به این نام صدا می شوند.

 

میل لنگ خودرو چیست

لنگ های متحرک که به غیر از حرکت چرخی دارای حرکت دورانی هستند به وسیله یاتاقان منحرک به شاتون متصل می شوند .شاتون از طریق گژن پین به پیستون وصل می شود و به این طریق حرکت برگشت و آمد پیستون که نام آن را کورس پیستون گذاشته اند تبدیل به جرکت دورانی می شود.

بر روی لنگ های ثابت میل لنک سوراخ هایی وجود دارد که راه دارند به لنگ های متحرک روغن ها از طریق این سوراخ ها یاتاقان های خودرو متحرک را روغن کاری می کند. در قسمت جلویی میل لنگ دنده ای وجود دارد که به کمک زنجیر ، دنده میل بادامک وتسمه را می چرخاند.

 

نیروی چرخش آلترناتور و یا دینام پمپ هیدرولیک فرمان ، واترپمپ و یا کمپرسور از طریق چرخیدن میل لنگ و به کمک تسمه ها و پولی ها تامین می شوند.

چرخ لنگر یا فلایول در قسمت آخر میل لنگ بسته می شود که کاور کلاپ و دیسک بر روی آن بسته می شود و نیرو را به گیربکس و بعد به پرخ ها منتقل می کند. برای درک کردن بهتر عملکرد میل لنگ می توانید آن را به رکاب های دوچرخه تشبیه کنید.

بخوانید  کیلس استارت چیست؟

سامانه میل لنگ اولین برا توسط مخترع ایرانی به نام بدیع الزمان جزری در سال 1200میلادی اختراع شد .

در صورت نیاز به امداد خودرو هیوندا با ما در تماس باشید

 

ساختار میل لنگ خودرو

 

میل لنگ دارای تعدادی تکیه گاه ثابت و متحرک است و به یک سر میل لنگ قطعه ای به نام فلایول متصل می شود و باعث خنثی شدن ارتعاشات می شود.

در سر دیگر این قطعه یک چرخ دنده وجود دارد که وظیفه به حرکت درآوردن میل بادامک را بر عهده دارد. در جلوی این چرخ دنده یک پولی وجود دارد که وظیفه به حرکت درآوردن دینام ، واترپمپ و کولر را بر عهده دارد.

برای حفظ تعادل در مقابل فشار پیستون ها وزنه های تعادلی در میل لنگ قرار گرفته و باعث روان شدن حرکت موتور و افزایش دور آن می شود.

گفتن این نکته بسیار مهم است هر چقدر طول میل لنگ بیشتر باشد تعداد نقاط اتکا باید بیشتر شود تا موتور نرم تر از قبل کارکند و احتمال تاب برداشتن کم تر می شود. در موتور های خورجینی به دلیل کوتاه شدن طول میل لنگ احتمال تاب برداشتن به دلیل گرما و فشار کم تر است.

 

انواع میل لنگ خودرو

 

چه تفاوتی بین میل لنگ موتور های خورجینی با میل لنگ موتورهای خطی وجود دارد؟

در موتور های خطی تعداد لنگ ها با تعداد سیلندر ها برابر است و در موتور های خورجینی تعداد میل لنگ نصف سیلندرها است.در میل لنگ خودرو ها وزنه هایی وجود دارد که وجود داشتن آن ها برای حفظ تعادل در مقابل فشار پیستون و شاتون لازم است و باعث روان تر کار کردن موتور خودرو و بالا رفتن دور موتور آن می شود ، در موتور های 8سیلندر که به شکل خورجینی ساخته می شوند احتمال تاب برداشتن موتور در اثر حرارت بالا و گرمای موتور کاهش می یابد.

بخوانید  کوئل خودرو چیست | صفر تا صد کوئل

برای طولانی شدن عمر موتور خودرو نباید درجه حرارت مایع خنک کننده در خودرو بیشتر از حد باشد و زمانی که موتور خودرو جوش می آورد نباید موتور خودرو خود را خاموش کنید بلکه باید با ریختن آب بر روی رادیاتور حرارت را کاهش دهید، درب رادیاتور را با احتیاط کامل باز کنید و آب و مایع خنک کننده را بررسی کنید.

در بعضی خودرو ها مثل پراید405 باید بعد از ریختن مایع خنک کننده هواگیری انجام دهید. بهترین کمک کننده برای شما دفترچه راهنمای خودرو می باشد که برای نگهداری درست خودرو به شما کمک می کند.

تعمیر موتور هیوندا شاید یه وقت نیازتان بشود شماره ما را داشته باشید 😊

علائم خراب بودن میل لنگ:

  1. از بین رفتن قوس های کناری میل لنگ ها
  2. سوختن لنگ های متحرک و ثابت
  3. خمیدگی و تاب بیش از حد میل لنگ ها
  4. وجود داشتن ترک های عرضی روی نقاط اتکا و یا بر روی انگشتی ها
  5. بریدن و یا شکستگی میل لنگ ها

 

 

چند نکته برای افزایش طول عمر مفید میل لنگ:

میل لنگ ها در صورت گرم شدن امکان خمیدگی دارند . دمای آب رادیاتور خودرو باید از حد مشخصی پایین تر باشد ، پس زمانی که خودرو جوش می آورد به هیچ عنوان نباید خودرو خود را خاموش کنید اما باید بر روی رادیاتور آب بریزید تا سبب کاهش حرارت آن شود و بعد درب رادیاتور را باز کنید و آب درون آن را بررسی کنید ، به این نکته مهم توجه داشته باشید که آب را نباید بر روی موتور خودرو و منیفولد ریخت.

بخوانید  بررسی روغن ترمز | انواع و زمان تعویض آن

هواگیری کردن بعد از اضافه کردن آب رادیاتور نقش بسیار مهمی در سلامت میل لنگ خودرو شما دارد.

 

روش سخت کاری میل لنگ ها:

میل لنگ خودرو را به برخی از روش های حرارتی سمانتاسیون و به وسیله آبکاری سخت می کنند. سخت کاری محورها توسط سمانتاسیون و روش های القایی تا عمق مشخصی انجام می شود. بعد از انجام این مرحله صاف کاری و سنگ زنی سطح ها انجام می شود و به منظور کاهس دادن اصطکاک  محور ها را پولیش کاری می کنند ، در امروزه سخت کاری سطحی با روش های نوین و جدید انجام می شود.

روش اول: گاز نیترات را با دمای 583 درجه سانتی گراد در محاورت میل لنگ ها قرار می دهند و بعد از جذب شدن گاز نیتروژن توسط فولاد تا عمق کمی سفت و سخت می شود . به آن لایه سفید می گویند.

روش دوم: سطح میل لنگ را در معرض نمک مذاب می گذارند و تبدیل به رنگ خاکستری می شود و تا عمق 03/0 میلی متر سخت می شود ، سخت کاری با کروم و نیکل هم انجام می شود

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079