منوی دسته بندی

واتر پمپ خودرو و وظیفه آن

واتر پمپ خودرو

واتر پمپ جز مهم ترین قطعات سیستم خنک کاری موتور می باشد.همه ما میدانیم که موتور خودرو دستگاهی است که انرژی شیمیایی و حرارتی در سوخت را تبدیل به انرژی چنبشی تبدیل می کند و آخر در اثر کارکردن موتور و انفجار های پشت سرهم در آن گرمای زیادی تولید می شود.

حالا اگر نتوانیم این گرما را از موتور خودرو دور کنیم گرمای تولید شده سبب خوردگی و ذوب شدن قطعات مختلف موتور و متوقف کردن آن می شود . اما وجود داشتن سیستم خنک کاری موتور از ذوی شدن و خوردگی آن جلوگیری می کند.

 

واتر پمپ چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

وظایف واتر پمپ :گردش آب در درون پوسته ی موتور و اطراف سیلندر را بر عهده دارد. واتر پمپ ضدجوش و ضدیخ را به بخش های دیگر موتور می ساند و ضدیخ و ضدجوش توسط واتر پمپ به رادیاتور برگردانده می شود.

واتر پمپ کمک می کند تا خودرو شما در روز های گرم خنک بمانید و در روزهای سرد گرم بماند. نتیجه می گیریم که اگر واتر پمپ به درستی کار کند خودروی شما دردمای مناسب به کار خود ادامه می دهد. حالا اگر واتر پمپ خودرو شما خراب شود سبب آسیب دیدن موتور هم می شود به همین دلیل باید همیشه هواستان به واتر پمپ خودروتان باشد.

 

واتر پمپ چگونه کار می کند؟

یک پمپ پرقدرت است که شدت کاری بالایی دارد ، به همین دلیل آب را با سرعت بالایی به داخل موتور خودرو می چرخاند. واتر پمپ نیروی خودش را از سر میل لنگ می گیرد و انتقال نیروی توسط یک تسمه رخ می هد که با قطعات دیگر ارتبا دارد و به آن ها نیرو منتقل می کند.

بخوانید  آشنایی با سیستم صوتی ماشین

این قطعه ای بسیار مهم است که با هر با روشن شدن موتور کار خود را آغاز می کند و مایع داخل رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می کند.

 

علائم خرابی واتر پمپ:

  • شنیدن صدای ساییدگی موتور که در این صورت حتما باید به یک تعمیر موتور هیوندا آن را نشان دهید.
  • اگر کولر خودرو درست عمل نمی کند باید بدانید که واتر پمپ خودرو خود را باید مورد بررسی قرار دهید.
  • یکی از دلیل هایی که باعث داغ شدن موتور خودرو می شود خراب بودن واتر پمپ است . اگر دارای خودرویی پیشرفته هستید از صفحه مانیتور داخلی خودرو می توانید دمای موتور را بررسی کنید اما اگر خودرویی دارید که این تجهیزات را ندارد با دست زدن به موتور خودرو می توانید دمای آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • نقص داشتن واتر پمپ باعث داغ شدن موتور می شجاده بود. این وضعیت باعث بالا بردن آمپر می شود و چراغ هشدار دمای آب روشن می شود. در صورتی که وسط خیابان به مشکل خوردید سریعا با امداد خودرو هیوندا تماس حاصل فرمایید.
  • اگر واتر پمپ خودرو شما صدایی مانند ناله در زمان رانندگی با سرعت بالا از خود درآورد نشان دهنده این است که واتر پمپ خودرو شما فرسوده و یا خراب شده است.
  • پس دادن مایع ای سبز رنگ و یا قرمز رنگ یکی از علائم خراب بدون واتر پمپ و یا کهنه بودن آن است.
  • یکی از نشانه های دیگر این است که بخارهایی از موتور خودرو و رادیاتور بیرون می آید.
  • نواسانات دمایی خودور می تواند یکی دیگر از علائم خرابی واتر پمپ باشد اما فقط نشانه خراب بودن واتر پمپ نیست اما نیاز به بررسی دارد.
بخوانید  سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار می کند؟

 

چه زمانی باید واترپمپ را تعویض کنیم؟

 

چه زمانی باید واترپمپ را تعویض کنیم؟

واترپمپ یا همان پمپ آب نیازی به تعویض در زمان و سافت خاصی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که هربار که به تعمیرگاه می روید باید واترپمپ خود را بررسی کنید و اگر علائمی را مشاهده کردید آن را تعویض کنید، به این نکته توجه داشته باشید که اگر واترپمپ خودروتان شکسته باشد آن را باید تعویض کنید.در بعضی از مواقع رانندگان برای احتیاط آن را تعویض می کنند مثلا: زمان تعویض تسمه تایم و یا زمانی که مشکل داغی از واترپمپ باشد این قطعه را عوض می کنند.

 

صدای بد از واترپمپ از کجا نشئت می گیرد؟

واترپمپ فرسوده و خراب از خود صدایی را تولید می کند. این صداها با گاز دادن خودرو زیاد و کم می شوند. بهترین روش برای مطمئن شدن از صدا دادن واترپمپ باز کردن آن و در جا چرخاندن آن است،با این کار وترپمپ خودرو خود را تست کرده اید.

واترپمپی که خراب باشد صدایی مانند کشیده شدن دو آهن بر روی هم است. این به این معنا اسن که باید واترپمپ خودرو خود را تعویض کنید.

 

عمر مفید واترپمپ چقدر است؟

زمانی که صحبت از طول عمر واترپمپ می شود باید گفت واترپمپ ها دارای دوام زیادی هستند، اما تعمیرکارانی که دارای تجربه زیادی هستند توصیه می کنند که هربار که برای تعویض تسمه تایم به تعمیرگاه می روید واتر پمپ هم بررسی و یا تعویض کنید چون واترپمپ ها به دلیل کار کردن با آب همیشه در خطر پوسیدگی و زنگ زدگی هستند.

بخوانید  آشنایی هیوندای سوناتا LF

باید بدانید پمپ آب و یا همان واترپمپ موتور خودرو را تسمه تایم به طور کامل به کار می اندازد، یا در بعضی از خودرو ها تسمه تایم کمکی که به فولی سر پمپ آب وصل شده است و پروانه ی داخلی آن را می پرخاند.

در خودرو های متفاوت عمر این تسمه تایم ها طی گذشتن مسافتی تقریبا 60000 هزار کیلومتر تا 90000 هزار کیلومتر تغییر می کند در نتیجه می توانید به آسانی طول عمر واترپمپ خودرو خود را حدس بزنید.

 

دلایل خراب بودن واترپمپ خودرو: خراب بودن واترپمپ بر روی قطعات دیگر تاثیر می گذارد که مهم ترین تاثیر آت بر روی قطعه سرسیلندر خودرو است. مهم ترین دلایل خراب شدن واترپمپ عبارت اند از:

  • تما شدن ضدیخ
  • زنگ زدگی پره های واترپمپ
  • خورده شدن پره ها
  • استفاده کردن از ضدیخ های نامناسب

 

برای خریدن واترپمپ باید به چه عوامل و نکاتی توجه داشته باشیم؟

  • سازگار بودن مدل واترپمپ با خودرو
  • کیفیت پمپ آب
  • تولید کننده مورد اعتماد
  • توچه کردن به برند واترپمپ

 

یک نکته مهم در نگهداری از واترپمپ خودرو: اگر مشاهده کردید که آب رادیاتور خودرو پایین است و خودرو را تازه خاموش کرده اید به مدت زمان یک ساعت صبرکنید و بعد دوباره آب را به رادیاتور اضافه کنید چون ریختن آب سرد در درون رادیاتور داغ سبب ترک خوردن دیواره سیلندر می شود.

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079