منوی دسته بندی

تسمه پروانه خودرو چیست

تسمه پروانه

یکی دیگر از قطعات خودرو تسمه پروانه است که مانند دیگر قطعات خودرو اگر نباشد خودرو عملکرد خوبی ندارد و شما یک رانندگی امن و مطمئن را نخواهید داشت.

در ماشین های قدیمی برای هر دستگاه یک تسمه جدا در نظر گرفته می شده که دردسر زیادی در تعویض آن وجود داشته است، اما امروزه در خودرو ها دو نوع تسمه تایم استفاده می شوند: تسمه تایم و تسمه پروانه

 

تسمه یک حلقه ی با انعطاف بالا است که جنس آن پلاستیک و پلیمر است. تسمه وسیله انتقال دو شفت است، که در بین دو شفت قرار می گیرد بین آن دو ارتباط ایجاد می کند و بین آن ها پیوند مکانیکی را ایجاد می کند.

به خاطر شباهتی که در عملکرد تسمه پروانه در ماشین های قدیمی و تسمه تایم در ماشین های جدید تسمه پروانه را تسمه دینام هم می خوانند. تسمه پروانه با روشن شدن موتور خودرو شروع به کار می کند و سبب چرخش دینام می شود.

تسمه پروانه با کمک گرفتن از قدرت دورانی موتور خودرو قطعات دیگر خودرو را به حرکت در می آورد. یکی از اصلی ترین وظایف تسمه پروانه انتقال دادن قدرت موتور خودرو به دیگر قطعات مانند : دینام، واتر پمپ، پمپ فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد.

 

وظیفه تسمه پروانه چیست؟

تسمه پروانه سبب به حرکت درآوردن دینام خودرو و تبدیل نیروی حرکتی به نیروی الکتریکی در موتور خودرو می شود و بعد این نیروی به باتری خودرو منتقل می شود و سبب شارژ شدن آن می شود. پس نتیجه می گیریم که  این قطعه به غیر از چرخاندن پروانه، انرژی جنبشی دینام را تامین می کند و انرژی بخش های دیگر مانند واتر پمپ، پمپ هیدرولیک، کمپرسور و .. بر عهده دارد و چرخیدن موتور خودرو را تسمه پروانه به این قطعات انتقال می دهد.

بخوانید  بررسی چراغ های خودرو و کاربرد آن

 

در اکثر خودروها تسمه پروانه هایی که در قسمت جلوی خودرو استفاده شده بیشتر از 2 تا نیستند، که یکی از آن ها وظیفه چرخاندن کمپرسور تهویه هوا ، واتر پمپ و فرمان هیدرولیک را بر عهده دارد و دیگری وظیفه چرخاندن دینام خودرو را بر عهده دارد.

در برخی از خودرو ها هم تمامی این وظیفه ها توسط یک تسمه دینام انجام می شود اما به نوع و مدل خودرو بستگی دارد. خودرو هایی که دارای موتور احتراقی هستند دارای چندین تسمه پروانه هستند که وظایف این تسمه ها انتقال نیروی جنبشی موتور خودرو به قطعات دیگر بوده .

تسمه دینام و یا تسمه پروانه یکی از مهم ترین تسمه ها در خودرو هستند. تسمه پروانه با استارت خودرو هم هم زمان با شروع کردن موتور خودرو به کار، کار خودش را آغاز می کند و سبب چرخش دینام می شود. در خودرو های امروزی بیشتر از تسمه تایم و تسمه دینام استفاده می کنند.

یکی از مهم ترین مشخصات تسمه پروانه شکل ظاهری آن است که شبیه حرف انگلیسی vرا دارد . سطح بالایی این  تسمه به شکل ذوزنقه و دندانه های زیادی دارد. چند تا از ویژگی های بسیار مهم تسمه پروانه می توان به کشش بالا و قابلیت تحمل کردن دور بالا اشاره کرد.

طول تسمه دینام بر اساس اینچ حساب می شود. تسمه پروانه در سایز های مختلف درون بازار به فروش می رود تمامی آن ها از حرف sp  که از یکی کلمه آلمانی به معنی پروفیل نازک گرفته شده است آغاز می شود. بیشتر تسمه تایم ها در سایز های a b c تولید می شوند . که در بازا با نام های spa spb spc شناخته و به فروش می رود.

بخوانید  بهترین خودرو های خانوادگی کدام اند

 

عملکرد تسمه تایمم

 

عمکلرد تسمه پروانه در خودرو چیست؟

اگر کاپوت خودرو خود را بالا بزنید تعدادی تسمه توجه شما را جلب می کند که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. تعداد تسمه دینام بستگی به مدل خودرو هم دارد. تسمه پروانه می تواند از تسمه دینام جدا شود و یا همراه با آن باشد سبب به حرکت درآوردن پروانه ی رادیاتور خودرو که در قسمت جلو وجود دارد شود.

اگر هر یک از این تسمه ها دچار مشکلی شوند و یا پاره شوند سبب ایراد هایی در خودرو می شوند که باید هرچه سریع تر این ایرادات رفع شوند اگر زود رسیدگی نشود باعث صدمات بسیار جدی در خودرو می شود.

اگر تسمه تایم و یا تسمه پروانه شما به مشکل خورد می توانید با امداد خودرو هیوندای در تماس باشید.

انواع تسمه پروانه می تواند به تسمه های تخت، تسمه های گرد، تسمه های vشکل ، تسمه های تایمینگ و چند شیار اشاره کرد.تسمه دینام وی شکل است و به دلیل شکل ظاهری اش است که نام vرا به خود اختصاص داده .

 

چند نشانه از خراب شدن تسمه پروانه

تسمه پروانه که با نام های دیگری مانند تسمه  کولر و تسمه فرمان هیدرولیک هم شناخته می شود، مجموعه ای یک تسمه هستند سیستم های تهویه مطبوع و دینام و سیستم فرمان هیدرولیک برای کار کردن به هرزگرد و تسمه سفت کن نیاز دارند و نیروی مورد نیاز خود را از این تسمه تایم می کنند.

بخوانید  صفر تا صد ضد یخ |ضد یخ چیست؟

در بعضی از خودرو ها واتر پمپ هم توان خودش را از این تسمه می گیرد. پس نتیجه می گیریم که تسمه دینام یک عضو حیاتی برای خودرو است. علائم زیر نشان دهنده خراب شدن تسمه پروانه در خودرو است .

از آنجایی که می دانید تسمه دینام توان دینام مورد نیاز پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر را تامین می کند پاره شدن آن باعث کار نکردن و خراب شدن این سیستم ها می شود.

 

  • صداهای غیرعادی در قسمت جلویی خودرو

با شنیده شدن صدای جیر جیر از قسمت جلویی خودرو می توان تشخیص داد که به احتمال بسیار بالا تسمه دینام خودرو دچار مشکل شده است.

 

  • افزایش یافتن دمای پیشرانه

اگر در یک خودرو واتر پمپ با استفاده از دینام بچرخد با پاره شدن تسمه، واتر پمپ از کار می افتاد و دمای پیشرانه افزایش پیدا می کند.

 

  • ترک و پارگی تسمه پروانه

نگاه کردن به سطح تسمه یکی از بهترین راهکار ها برای بررسی آن است.تسمه دینام باید با چشم بررسی شود تا بتوانیم ترک ، پارگی و یا ریش ریش شدن آن را تشخیص دهیم.

 

  • شارژ نشدن باتری خودرو

تسمه پروانه سبب چرخش دینام و شارژ شدن باتری خودرو می شود. اگر تسمه پروانه دچار مشکل شود باتری خودرو دیگر شارژ نمی شود.

 

علائمی که نشان می دهد باید تسمه دینام خودروی خود را عوض کنید

  • نبود کنترل فرمان
  • صدای نامناسب از بخش پیشرانه
  • کشسانی شدن تسمه دینام
  • پاره شدن، سایشف خشک شدن و خوردکی در طول تسمه دینام
  • چرب شدن تسمه پروانه
  • کارنکرد مناسب کولر و تهویه هوا

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079