منوی دسته بندی

تعمیر جلوبندی موتور خودرو

قسمتی از ماشین شما بوده که جایگاه آن در زیر و جلوی خودرو قرار دارد. جلوبندی ماشین دارای ارتباطی بین شاسی و اتاق خودرو دارد. جلوبندی به همراه سیستم تعلیق فعالیت های اصلی ماشین را شامل می شوند که اگر خرابی در هر یک مشاهده شود منجر به خرابی کامل خودرو و یا توقف آن ماشین خواهد شد. بنابراین تعمیر جلوبندی موتور خودرو امری حیاتی است.

این سیستم دو تا وظیفه مهم و  اصلی دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

  • جاده ها دارای دست انداز ها و ناهمواری هایی هستند که همین ناهمواری ها موجب می شود زمانی که خودرو از روی آن ها عبور کند حال با توجه به سرعت راننده آسیب هایی به خودرو وارد شده. حال سیستم تعلیق این قسمت است که وظیفه خود را انجام می دهد و به کمک خودرو آمده تا این ارتعاشات و تکان ها را کنترل کند.
  • وظیفه دومی که این قسمت دارد کنترل و هدایت پذیری و افزایش امنیت ماشین در پیچ های جاده بوده مخصوصا زمانی که ترمز گرفته می شود.

خیلی ها بر این باور هستند که سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین فقط باعث نرم رانندگی کردن است و دیگر نیازی به سرویس کردن مانند تعویض روغن و … نمی باشد، که این باور خیلی غلطی بوده همان طور که پیش تر گفتیم جلوبندی ماشین اگر دچار مشکل شود امکان توقف کامل خودرو شما وجود دارد.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

این سیستم تشکیل شده از اجزای مختلفی که عبارت اند از: فنر ها، کمک فنر ها، سیبک و بوش ها

که مهم ترین جز و اصلی ترین جز جلوبندی خودرو فنر های آن می باشد که ارتعاشاتی که به خودرو وارد می شود را جذب کرده و مانع از انتقال این ارتعاشات به کابین ماشین می شود.

بخوانید  رفع خط و خش داشبورد

فنر های خودرو دارای 3 نوع هستند: لول، پیچشی و تخت

اما نکته ای وجود دارد آنهم این است که فنر ها به تنهایی نمی توانند این ارتعاشات را کنترل کنند و حتی ممکن است در بازه های طولانی باعث نوساناتی شوند. برای از بین بردن این نوسانات از کمک فنر ها استفاده می کنند.

سیبک خودرو چیست؟

این قطعه کروی فلزی شکل بوده که به یک بازو متصل است. سیبک وظیفه اتصالات قسمت های مختلف خودرو را بر عهده دارد ولی در کنار آن در پاره ای از مواقع نیز حرکت های چرخشی را فراهم می کند.

چیزی که نگران کنند است این است که سیبک ها نباید حرکت عمودی داشته باشند. اگر دارای این حرکت باشند باعث می شود خودرو دچار فرمان زدگی شده.

بوش خودرو چیست؟

بوش ها قطعه ای مانند سیبک هستند، تفاوتی که دارد این است که در یک جهت حرکت دورانی دارد.

میله تعادل چیست؟

این قطعه وظیفه تقسیم نیرو بین چرخ ها مخصوصا سر پیچ ها را بر عهده دارد که با خراب شدن این قطعه غربلیک فرمان دچار لرزش می شود.

اگر این بخش شل شود سروصدای از آن خارج می شود آن هم به دلیل برخورد کردن با بخش های دیگر ماشین است که باعث گیجی ماشین می شود این مشکل هم زمانی رخ می دهد که جلوبندی به درستی سرویس نشده.

نکاتی راجب تعمیر جلوبندی موتور

وقتی به شاسی ماشین شما ضربه ای وارد شود مخصوصا وقتی که این ضربه را از قسمت جلویی ماشین متحمل می شود، شاسی ماشین از حالت فابریکی خود خارج می شود.

بخوانید  انواع کفپوش خودرو | بهترین جنس کفپوش کدام است؟

و برای اینکه این شاسی به حالت اولیه خود بر گردد نیاز به بهترین تعمیرگاه کیا در تهران پیدا خواهید کرد، تعمیرگاهی که با داشتن افراد ماهر خدمات ویژه شاسی خودرو شما را با بهترین هزینه انجام می دهند.

امداد خودرو کیا با دارا بودن مجرب ترین افراد در تمامی حوزه های تعمیراتی خودرو و همچنین تعمیر جلوبندی موتور شما می تواند مشاوری بسیار خوب باشد. باید بدانید اگر که این صافکاری ها به درستی انجام نشود باعث خرابی خودرو شما می شود.

در جلوبندی خودور یک بخشی به نام سگ دست وجود دارد که اگر خراب باشد باعث می شود ماشین از مسیر خود منحرف شود، پس اگر انحرافی از خودرو خود مشاهده کردید حتما این بخش را کنترل کنید.

نکته جالب

یک جمله بسیار زیبایی بین تعمیرکاران است که می گویند وقتی خودرو شما سر و صدایی می کند بدانید دارد با صاحب خودرو و کسی که زبان آن را می فهمد صحبت میکند.

یک نمونه صحبت خودرو

وقتی از جلوبندی ماشین صدایی به گوشتان می رسد به طوری که صدای تق تق باشد یعنی اینکه سیستم تعلیق خودرو شما نیاز به تعمیر دارد و باید هرچه سریع این مشکل را رفع کنید.

اگر سیستم ترمز شما دچار عیب شده باشد، در زمان ترمز گیری نیرویی که وجود دارد به طور یکسان بین تمام چرخ ها پخش نمی شود. به همین علت وقتی ترمز می گیرید به یکی از چرخ ها نیروی بیشتری وارد می شود و باعث می شود ماشین انحراف پیدا کند.

بخوانید  تنظیم کننده ولتاژ خودرو

برای حل این مشکل شما باید به یک ترم ساز مراجعه کنید

تعمیر اجزای مختلف جلوبندی خودرو :

طبق و بوش ها

طبق ها نقطه اتصالی بین رام و سیبک سگ دست بوده که اتصال آن از طریق بوش انجام خواهد گرفت، طبق ها با توجه به وزن خودور در پستی و بلندی ها جاده افرایش یا کاهش پیدا می کند و بالا و پایین می رود که با کمک فنر و فنر ها این حرکات را کنترل می کنند.

سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو

این قطعه ها روی هم مونتاژ شده و بین کمک فنر ها و سیبک ها قرار دارند. وزن اتاقک خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین وصل هستند.

اگر به هر نحوی سگ دست ها ضربه بخورند و خراب شوند باعث از دست دادن زاویه چرخ ها می شود و باعث تولید صدا می شود که این به معنی خرابی خودرو بوده

مجموعه جعبه فرمان :

این قطعه وظیفه کنترل و گردش خودرو به چپ و راست است که روی اتاق خودرو سوار شده

نقش بازوی سگدست

با خرابی این قطعه فرمان به یک سمت کشیده می شود، البته باید به این توجه کرد که…

کشیدن فرمان به یک سمتی تنها علت خرابی سگ دست نیست به فرض مثال اگر سیستم ترمز دارای مشکل باشد در زمان ترمز گیری تمام چرخ ها به یک اندازه نیرو دریافت نمی کنند و در نتیجه باعث تغییر دور سرعت خودرو شده  فرمان منحرف می شود.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079