منوی دسته بندی

خودرو وقتی حرکت می کند چرا می لرزد؟

بعضی وقتا از ماشین که به مدت طولانی استفاده می کنید متوجه لرزش خودرو می شوید و این اتفاق ها برای خیلی از صاحبان خودرو پیش آمده است. این تکان ها اول کوچیک هستند ولی طولی نمی کشه که دیگر تکان ها را می توان از فرمان ماشین و صندلی ها حس کرد. در این مطلب علت لرزش خودرو در حرکت را بررسی می کنیم.

چرا خودرو می لرزد؟! چه اتفاقی دارد می افتد؟

این تکان های خودرو معمولی بوده و تشخیص آن ها نیز آسان بوده. و اغلب موقعیت آن ساده بوده و با راه حلی آسان رفع می شود. اما باید خودرویتان را نیز چک کنید شاید در سیستم تعلیق خودرو، فرمان یا سیستم محور خودرو دچار مشکل شده باشد.

اگر که دارای خودرو های هیوندای  و کیا هستید می توانید با امداد خودرو کیا تماس گرفته تا ما به کمکتان بیاییم. امداد هیوندای 021 با داشتن تعمیرکاران مجرب در کار خود دست به تعمیر هیوندای شما زده و خیال شما را از تمام جهت راحت می کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح دلایل این لرزش های خودرو بپردازیم

10 دلیلی که ماشین لرزش های شدیدی هنگام حرکت دارد

سیستم محور خودرو دچار مشکل شده باشد

اگر که با جدول تصادف جزئی رو به رو شدید مثلا خودرو به جدول برخورد کرده باشد و از نظرتان چیزی نشده و خسارتی به ماشین وارد نشده اما این طرز فکر درست نیست، زیرا حتی با وارد شدن آسیب کوچیکی ممکن است سیستم محور خودرو شما خم شود و این خم شدن ها حتی کوچک باعث لرزش خودرو شما مخصوصا در سرعت های زیاد شده.

بخوانید  تعمیر موتور GDI

تاب برداشتن روتور ترمز

اگر وقتی ترمز می گیرید متوجه تکان می شوید و با ایستادن ماشین این لرزش متوقف می شود، ممکن است روتور ترمز شما تاب برداشته باشد، روتور درست در داخل چرخ قرار دارد و با گذشتن زمان این روتور فرسوده می شود، و با ترمز گرفتن خودرو دچار لرزش می شود.

لق بودن چرخ خودرو

اگر چرخ های شما شل و ول باشد منجر به تکان های جدی خودرو می شود و اگر به این موضوع رسیدگی نکنید منجر به تصادف می شود، اگر که مشاهده کردید که چرخ ماشین، سفت به خودرو شما چسبیده می تواند ایراد از یاتاقان چرخ ها باشد.

خودرو باید تراز باشد

اگر چرخ های ماشین تراز نباشد در جاده به خوبی عمل نمی کنند و در نتیجه باعث لرزش خودرو می شود.

و اگر دست به تعمیر آن نزنید با گذشتن زمان این لرزش ها بیشتر شده و می تواند مشکلات دیگری مانند کند شدن لاستیک باشد.

گیر کردن کولیس ترمز

این اتفاق عجیب بوده اما خب سهمی در لرزش ماشین دارد، وقتی کولیس گیر می کند و سرعت ماشین بین 40 تا 50 مایل  در ساعت می رسد و خودرو شروع به تکان خوردن می کند و هر چه قدر سرعت ماشین بیشتر شود این لرزه ها بدتر شده و با ایستادن ماشین بویی مثل لاستیک سوخته به مشامتان می رشد.

به مشکل خوردن خنک کننده رادیاتور

وقتی خنک کننده رادیاتور خراب شود برای روشن شدن لنگ می زند و خودرو در سرعت های بالا تکان می خورد.

بخوانید  چراغ دی لایت ماشین چه کاربردی دارد؟

لق شدن پایه موتور

موتور وسایل نقلیه توسط پایه موتور به بدنه ماشین وصل است، خیلی از وسایل نقلیه ها چهار تا یا بیش تر پایه موتور دارند و حتی اگر یکی از پایه ها نیز لق باشد یعنی موتور شنا فضای بیشتری برای حرکت دارد و حرکت می کند، اگر پایه موتور شلی داشته باشید باعث می شود خودرو شما بلرزد و برای تعمیر آن حتما باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

و اگر دارای خودرو کیایی هستید می توانید به بهترین تعمیرگاه کیا در تهران مراجعه و موتور خودرو خود را به ما بسپارید.

مشکل در تسمه تایم

هر چه قدر که یک فرد می تواند برنامه ریزی داشته باشد، موتور یک خودرو نیز باید برنامه ریزی داشته تا در مراحل مختلفی باعث شود میل لنگ بچرخد. که این برنامه ریزی توسط تسمه تایم انجام می شود.

تسمه تایم ساختار پلاستیکی دارد که رابطی بین میل لنگ و میل بادامک بوده، و هم زمان با چرخش میل بادامک باعث حرکت سوپاپ نیز می شود.

هرگونه اتفاق و آسیب به تسمه تایم می تواند کارکرد موتور را دچار اختلال کند.

عیب در سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی وظیفه تزریق مخلوط سوخت و هوا در موتور را متناسب با عمکلرد موتور در هر لحظه دارد. که این سیستم در دو نوع خودرو کاربراتوری و انژکتوری وجود دارد نقص و تنظیم نبودن و یا مسدود شدن هر یک از این قطعات می تواند سیستم سوخت رسانی را دچار مشکل کند و خودرو بلرزد.

خراب بودن فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:

فنر های ضد پیچشی یا مارپیچی از فنر هایی هستند که در کلاچ مورد استفاده بوده و مانند فنر های خورشیدی بعد از مدتی عملکرد خود را از دست می دهند و باعث اختلال در عملکرد سیستم کلاچ می شوند. و این عملکرد کلاچ هم بیشتر بستگی به رانندگی فرد دارد با رعایت اصول رانندگی، تا حد زیادی می تواند از خراب شدن کلاچ جلوگیری کنید. و خراب بودن فنر ها باعث لرزیدن موتور می شود.

بخوانید  آنچه که باید قبل از نصب زنون بدانید؟

سوالات متداول راجب لرزش خودرو

آیا وقتی ماشین بدون حرکت است می لرزد؟

اگر ماشین ثابت باشد و روشن اما تکان می خورد، معمولا به خاطر این است که موتور خراب بوده، مثل خنک کننده رادیو، سیستم سوخت رسانی ماشین نیز می تواند علت لرزش این باشد.

اگر سرعت ماشین بالا باشد لرزه ها بدتر می شود؟

اگر لرزش ها در سرعت های خاص به وجود بیاید، احتمالا به خاطر این است که مشکلی در چرخ ها به وجود آمده که ممکن است باعث تکان های شدید در سرعت بالا شود.

آیا لرزه های ماشین روی فرمان نیز متمرکز هستند؟

اگر در حین رانندگی لرزه ماشین را از فرمان خودرو حس کردید ممکن است مشکل از کمک فنر ها، یاتاقان یا سیبک خودرو شما باشد، که هر کدام از این مشکل ها باید توسط تعمیرکار حرفه ای رفع شود

لرزیدن ماشین صدا نیز دارد؟

اگر که ماشینتان لرزید و با صدا نیز بود ممکن است رانشگر خراب شده باشد، که این یک شرایط جدی بوده و فورا تعمیرکار باید این مشکل را رفع کند زیرا تا رفع نشدن این مشکل شما امنیت جانی ندارید.

ادمین وب‌سایت

یک نظر

  • آرش گفت:

    به موضوع خیلی خوبی اشاره کردین همیشه دنبال جواب مناسبی برای این مورد بودم جسته گریخته جوابمو از گوگل گرفته بودم ولی تصادفی با این مطلبکه گذاشتین برخوردم واقعا عالی و بسیار جامع توضیح دادین راجع به این مورد … من جواب خودمو کامل گرفتم بسیار متشکرم بابت مطالب خوبی که میذارین.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079