منوی دسته بندی

نقش ECU در خودرو چیست؟

در خودرو کامپیوتری وجود دارد که نام آن را ECU گذاشتند، این کامپیوتر مسئولیت های زیاد و مهمی دارد

ECU قطعه ای الکترونیکی است که کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری را برعهده دارد. ایسیو از تعدادی سنسور تشکیل شده و این سنسور ها اطلاعاتی در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU می دهند.

در این مقاله از 021 با ما همراه باشید تا به نقش ایسیو در خودرو، امکان خرابی آن و دیگر جزییات آن شویم.

امروزه همه چیز خیلی زود در حال پیشرفت بوده و صنعت خودرو سازی نیز از این قائده مستثنا نبوده و مدل های جدید و تکنولوژی های جدید روانه بازار کرده، به خصوص در چند دهه ی گذشته ی از ریز پزدازنده ها و تجهیزات الکترونیک خیلی بیشتر در خودرو ها استفاده شده.

شاید افرادی که اطلاعات کافی از مسائل فنی ندارند نتوانند دست به تعمیر این ریزپردازنده ها بزنند و با دست زدن نیز مشکل را پیچیده تر کنند. پس در صورت خرابی کامپیوتر خودرو می توانید به تعمیرگاه امداد خودرو کیا در تهران مراجعه کرده و دست به تعمیر خودرو خود بزنید.

ایسیو (Ecu) چیست؟

کنترل کردن ریز پردازنده های اضافه شده در خودرو های نسل جدید توسط مغز متفکر خودرو یعنی ایسیو انجام می شود.

ایسیو مخفف (ECU (Electronic Control Unit بوده. این قطعه مثل یک لب تاب نبوده یا یک کامپیوتر معمولی نبوده و تمام ورودی خروجی های آن متفاوت است. همان طور که گفتیم ورودی های این قطعه سنسور هایی بوده که در کل خودرو نصب و خروجی آن نیز دستور هایی جهت چراغ ها یا سایر پردازنده ها بوده.

بخوانید  آشنایی با سیستم صوتی ماشین

اجزای ECU

ایسیو خود یک قطعه کوچک با ظاهری کوچک است اما از اجزای زیادی تشکیل شده در ادامه با ما همراه باشید تا به مهم ترین اجزای ایسیو بپردازیم:

مبدل‌ (A to D) آنالوگ به دیجیتال:

این مبدل، خروجی هایی که از سنسور اکسیژن می آید را می خوانند. که این خروجی اختلاف پتانسیل آنالوگی بین 0 تا 1.1 ولت است.

خروجی‌های High Level دیجیتال:

امروزه در خودرو های مدرن، ECU وظیفه ارسال دستور جرقه زنی، روشن و خاموش کردن فن خنک کننده و باز و بسته کردن مسیر تزریق سوخت را بر عهده دارد. که هر آنچه کار انجام شده یک خروجی دیجیتالی است که با توسط ایسیو فراهم شود.

مبدل‌ (D to A)دیجیتال به آنالوگ:

بعضی وقتا برای تحریک کردن و کنترل برخی اجزای موتور نیاز به یک سیگنال آنالوگی بوده و از آنجایی که این ریز پردازنده ها به صورت دیجیتالی هستند، به یک مبدل A to D نیاز دارند.

چیپ‌های ارتباطی:

این چیپ ها ارتباطات بین ورودی ها و خروجی ها را برقرار می کنند. به این پروتکل ارتباطی بین چیپ ها سیستم CAN یا (شبکه سازی ناحیه کنترل کننده)بوده.

در استاندارد CAN، سرعت ارتباطات نسبت به گذشته تا 500 کیلو بیت افزایش پیدا کرده و سرعت بالاتری دارد.

که این سرعت برای ایجاد ارتباط بین صد ها گذرگاه در ثانیه ضروری بوده. و این گذرگاه باعث می شود تا در صورت نقص یک ماژول، این نقص را به ماژول مرکزی گزارش کند.

و این ماژول مرکزی تمام نقص ها را ذخیره  می کند و به یک ابزار شناسایی خارجی ارسال کرده. در واقع باید گفت شناسایی مشکلات متناوب فنی با وجود ماژول مرکزی ایسیو بسیار ساده تر شده.

بخوانید  هداپ دیسپلی چیست و چه کاربردی دارد

کاندیشنر سیگنال:

بعضی وقتا برای ایجاد تطابق با شرایط سیستم نیاز است که تغییراتی روی ورودی و خروجی های ایسیو انجام شود. این قطعه جهت تنظیم سطح سیگنال ورودی و خروجی ها به کار می رود

چگونه متوجه خرابی ایسیو شویم؟

بعضی از خروجی هایی که از ایسیو دریافت می شود قابل مشاهده بوده مثلا، چراغ هایی که در پشت آمپر روشن می شوند و موارد دیگر

اما  متوجه شدن خرابی ایسیو را می توانیم با یک مثال برای شما توضیح دهیم، زمانی که درب ماشین را می بندید و قاعدتا باید تمام چراغ های داخل ماشین خاموش شود اما مشاهده می کنید که چراغی روشن مانده این میتواند نشانه از خرابی ECU باشد. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که تشخیص خرابی ایسیو نیز چندان کار راحتی نبوده و حتما باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر برای خودرو کیا خود به دنبال یک امداد خودرو کیا می گردید که هم مطمئن باشد و هم باعث تراشیدن هزینه های زیاد برای شما نشود پیشنهاد ما امداد خودرو کیا 021 بوده.

امداد کیا 021 با داشتن تعمیرکاران ماهر و فنی می توانند به تعمیر خودرو کیا شما پرداخته.

وظایف ایسیو خودرو

ثبت کردن وضعیت ماشین با کمک گرفتن از سنسور ها

ایسیو مثل یک کنتور و با کمک گرفتن از سنسور ها به بخش های مختلف ماشین متصل بوده. و کامپیوتر خودرو با توجه به اطلاعاتی دریافتی بهترین تصمیم و تدبیر را در شرایط مختلف می گیرد.

بخوانید  بهترین طراحان خودرو کدام اند؟

جلوگیری کردن از سرقت ماشین

خیلی از ماشین های تولید امروزی مجهز به سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر هستند. این سیستم ضد سرقت تنها یک کد را می خواند آن هم توسط کارخانه برای سوییچ نوشته شده و تنها در صورتی کامپیوتر اجازه روشن شدن را به خودرو می دهد که کد سوییچ با کد موجود در ایسیو تطابق داشته باشد.

کنترل شتاب، دور موتور و سرعت ماشین

تمامی شرکت های خودرو سازی دور خاصی را برای خودرو های تولیدی خود در نظر می گیرند تا بتوانند از آن محافظت کنند. زمانی که دور موتور از یه حدی بالا تر می رود، کامپیوتر دستور قطع سوخت را صادر می کند تا بتواند دور موتور را کم کند این سیستم نقش محافظتی را در ماشین ایفا می کند.

کنترل مصرف سوخت

Ecu وظیفه دارد به طور کامل مصرف سوخت را کنترل کند و به همین دلیل نیز برخی از افراد فاکتور های آن را تغییر می دهند تا وقتی مصرف سوخت بالا برود شتاب خودرو نیز افزایش پیدا کند که به این کار مپینگ می گویند. اگر کامپیوتر خودرو مشکل داشته باشد باعث می شود  مصرف سوخت افزایش پیدا کند.

برای رفع خطای ایسیو چه کار کنیم ؟

ایسیو نیز مانند قسمت های دیگه ممکن است دچار خطا شود که با تنظیم مجدد آن می تواند برطرف شود. که این کار توسط دستگاهی به اسم دیاگ انجام می شود. توصیه ما این است که برای درست کردن سیستم کامپیوتر خودرو خود حتما به بهترین تعمیرگاه کیا در تهران برده.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079