منوی دسته بندی

صفر تا صد ضد یخ |ضد یخ چیست؟

ضد یخ چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره ضد یخ و زمان درست تعویض آن صحبت کنیم.

ضد یخ چیست؟

موتور خودرو با سوختن سوخت انرژی زیادی تولید می کند که بخشی از این انرژی های تولید شده تقریبا یک سوم آن صرف حرکت کردن خودرو می شود و مابقی آن به گرما تبدیل می شود.

حال این گرمای تولید شده نیمی از آن از طریق اگزوز خارج می شود و ما بقی آن در محفظه موتور باقی می ماند. 

موتور ماشین باید به نحوی خنک شود و این گرما را دفع کند. در غیر این صورت دمای موتور دائما افزایش پیدا می کند تا جایی که هر آنچه اجزای فلزی در تولید آن به کار رفته شروع به ذوب شدن می کند و بعد از مدتی دیگر اثری از موتور باقی نمی ماند.

و برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنیم نیاز به یک مایع خنک کننده داریم که این مایع بر پایه آب ساخته شده که گرمای موتور را جذب می کند. باید گفت خود این مایع خنک کننده نیز به دلیل گرمای موتور داغ می شود به همین خاطر سازو کاری در سیستم خنک کننده تولید شد که این مایع را برای خنک شدن به رادیاتوری که در جلوی ماشین قرار دارد منتقل می شود.

با حرکت کردن خودرو به جلو، هوا در شیار های رادیاتور که حاوی این مایع خنک کننده داغ است جریان می یابد و باعث خنک شدن آن می شود.

کاربرد ضد یخ چیست؟

مواد شیمیایی که در تولید ضد یخ استفاده شده مزایای زیادی برای سیستم خنک کننده موتور دارند.

یکی از این مزایا که می توان گفت مهم ترین کاربرد ضد یخ نیز است.  این است که وقتی در زمستان هستیم اجازه یخ زدن مایع خنک کننده درون محفظه موتور را نمی دهد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ضد یخ در چه دمایی یخ می زند؟ شما فرض کنید که آب در صفر سانتیگراد یا در 32 درجه فارنهایت منجمد می شود. بنابراین ترکیب آب و ضد یخ یخ حدود -37 سانتی گراد یا -35 درجه فارنهایت یخ می زند.

بخوانید  بررسی فیلتر هوای کابین در خودرو | بهترین زمان تعویض آن

کاربرد ضد یخ این است که نقطه جوش آب را بالا می برد. آب در 100 سانتی گراد یا 212 درجه فارنهایت به جوش می آید و به نفع موتور خواهد بود هر چه این درجه بالاتر رود زیرا که آب جوش به موتور ماشین آسیب می زند.

مخلوط 50 در 50 ضد یخ و آب، باعث شده که نقطه جوش آب بین 240 تا 270 سانتی گراد برسد.

چه تفاوتی ضد یخ با مایع خنک کننده دارد؟

خیلی از افرادی که ماشین دارند و حالا آگاهی از جلو بندی ماشین و مایع های خنک کننده و دیگر قسمت های ماشین ندارد فکر می کنند مایع خنک کننده همان ضد یخ است و هر دو را یکی می دانند، در صورتی که این اشتباه بوده.

خیلی‌ها مایع خنک‌کننده را با ضد یخ اشتباه می‌گیرند و هر دو را یکی می‌دانند. درحالی‌که ضد یخ همان مایع خنک‌کننده نیست، بلکه یکی از دو جزء اصلی تشکیل‌دهنده آن است. در واقع مایع خنک‌کننده از مخلوط ضد یخ و آب مقطر تشکیل شده است.

خود ضد یخ ترکیبی از آب مقطر و نوعی الکل است و معمولا رایج ترین آن ها اتین گلیکول بوده، زیرا هم ارزان بوده و هم به هر نسبتی با آب مخلوط می شود.

دیگر مزایای ضد یخ چیست؟

اگر ضد یخ خودرو را به طور منظم تعویض کنید، مزایای زیادی به شما ارئه می دهد که در ادامه به چنتا از این مزایای می پردازیم.

  • جلوگیری از یخ زدگی آب در زمستان
  • از جوش آمدن آب در تابستان جلوگیری می کند
  • اجازه نمی دهد که قطعات فلزی موتور خوردگی و یا زنگ بزنند.
  • نمی گذارد قسمت های لاستیکی و پلاستیکی محفظه موتور بپوسد
  • کمک به جلوگیری از الکترولیز مایع خنک کننده
بخوانید  کاتالیزور چیست و چه کاربردی دارد

حتما بخوانید : بهترین روش تعمیر هیوندای فوری چیست؟

آیا می‌توان از ضد یخ خالص استفاده کرد؟

سوالی که خیلی ها می پرسند این است که می شود از ضد یخ استفاده کرد یا نه؟

پاسخ به این سوال این است که خیر، آب مانند یک کاتالیزگری عمل می کند که باعث می شود ضد یخ به درستی کار کند. ضد یخ 100% یعنی ضد یخ خالص، نقطه انجماد بسیار بالاتری در حدود -20 سانتی گراد یا -5 درجه فارنهایت دارد که بالا تر از مخلوط 50/50 ضد یخ و آب است.

اصلا چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

به مرور زمان، مایع خنک کننده موتور دیگر خاصیت اولیه خود را از دست می دهد و تا حدودی اسیدی می شود. این باعث شده که این مایع بار الکتریکی پیدا کند.

جالب است بدانید که حتی جریان 0.20 ولت نیز کافی بوده که اجزای فلزی داخل موتور خوردگی پیدا کند.

انواع ضد یخ خودرو

ضد یخ ها به 3 دسته تقسیم بندی شده اند که در ادامه به توضیح این سه دسته می پردازیم :

ضد یخ از نوع سبز

ضد یخ سبز خیلی سال ها تنها ضد یخ موجود در بازار بود و سال های زیادی مالکان خودرو از این نوع ضد یخ استفاده می کردند. که بعد ها با پیشرفت فناوری ضد یخ های دیگری نیز تولید شدند. و حدود 2 تا 3 سال دوام دارد.

ضد یخ OAT

این کلمه مخفف Organic Acid Technology است.  ضد یخ OAT ماندگاری بالایی دارد و برخلاف ضد یخ از نوع سبز که همان طور که در بالا گفتیم حدود 2 تا 3 دوام دارد این ضد یخ 5 سال ماندگاری دارد.این کلمه مخفف Organic Acid Technology است.  ضد یخ OAT ماندگاری بالایی دارد و برخلاف ضد یخ از نوع سبز که همان طور که در بالا گفتیم حدود 2 تا 3 دوام دارد این ضد یخ 5 سال ماندگاری دارد.

بخوانید  شاسی کشی ماشین چیست؟

ضد یخ از نوع ترکیبی یا هیبریدی

این نوع ضد یخ ترکیب شده از ضد یخ سنتی و OAT که به آن HOAT می گویند. خیلی ها نگرانند که ضد یخی که خریداری می کنند آیا با مایع خنک کننده موتورشان سازگار است یا نه باید گفت این نوع ضد یخ نگرانی شما را برطرف می کند زیرا با مایع خنک کننده موتور شما سازگار بوده و می توانید بدون اینکه توجهی به مایع قبلی بکنید این ضد یخ را با آب رقیق کنید و به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره نگهداری خودرو باید بدانید

از کدام نوع ضد یخ استفاده کنیم ؟

کسانی که ضد یخ را تولید می کنند یعنی تولید کنندگان آن ها، از رنگ های زیاد و متفاوتی برای ضد یخ ها استفاده می کنند که بتوانند آن ها را از یکدیگر تشخیص دهند. که متاسفانه این رنگ ها از استاندارد خاصی پیروی نمی کنند.

زمان تعویض ضد یخ کی می باشد؟

هر خودرو دفترچه راهنمایی دارد که در داخل آن تعیین شده که چه زمانی بهتر است که ضد یخ را تعویض کنید. با این اوصاف بعضی اوقات شرایط چیز دیگری می طلبد و ممکن است زمان تعویض ضد یخ تغییر پیدا کند.

بهتر است که بعد از هر 80 هزار کیلومتر ضد یخ خودرو را بررسی کنید. یکی از روش های خوبی که نیاز هم به رفتن به تعمیرگاه نیست استفاده از نوار می باشد.

امداد هیوندا

تعمیرگاه هیوندای با داشتن چندین سال تجربه دست به تعویض هیوندای شما زده و شما نیز می توانید با اطمینان کامل خودرو را به دستان ما بسپارید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079