منوی دسته بندی

سیستم تعلیق چیست | جزییات آن

اصلی ترین جز خودرو سیستم تعلیق آن است، که هر کارشناسانی که به بررسی خودرو می پردازید اولین کاری که می کند نقد و بررسی این قسمت بوده.  در این مطلب با ما همراه باشید تا به زبان ساده تری سیستم تعلیق را بررسی کنیم و به انواع آن بپردازیم.

سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق قسمتی از خودرو می باشد که از ارتعاشات و انتقال آن، همچنین از تکان هایی که هنگام حرکت خودرو روی سطح های ناهموار به بدنه یا سرنشین  وارد می شود جلوگیری کرده.

در بالا اشاره ای به “بدنه” کردیم؛ در اینجا بدنه به منظور اتاق، شاسی و تمامی متعلقات آن بوده.

سیستم تعلیق شامل قطعات اصلی می باشد :

●        فنر ها

●        کمک فنر ها

●        چرخ ها

●        ستون های نگه دارند و شامل اتصال چرخ های عقب و جلو به شاسی می شوند.

وظیفه  اصلی سیستم تعلیق چیست ؟

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه اصلی دارد که در ادامه به این دو وظیفه می پردازیم :

1.تمامی تکان ها، ارتعاش ها و نوساناتی که به خودرو در حال حرکت، از سطح های مختلف وارد می شود دریافت می کند.

2.باعث بالا رفتن عملکرد چرخ ها و ایجاد کردن اصطکاک لاستیک آن ها با سطح های جاده می شود که در نتیجه خودرو را راحت تر می توان کنترل کرد.

این وظیفه هایی که در بالا شرح دادیم مهم ترین وظایف سیستم تعلیق است که بر عهده دارد، این وظایف از ابتدای ساخت ماشین های بنزینی برای آن ها در نظر گرفته شد و به مرور زمان، با پیشرفت کردن صنعت خودروسازی این وظایف بر روی خودرو ها اضافه و پیچیده تر شدند.

به عنوان مثال سیستم های تعلیق باعث راحتی سرنشین و همچنین راننده می شود, علاوه بر آن باعث شده عمر قطعات زیاد شود.

چرا سیستم تعلیق عمر قطعات را بالا می برد؟

زیرا وقتی که به خودرو ضربه وارد شود و یا خودرو در جاده های ناهموار زیادی قرار گیرد ضربه هایی ناشی از حرکت به متعلقات و بدنه انتقال پیدا می کند که باعث شده قطعات با یکدیگر دائم درگیر باشند که همین امر موجب کاهش عمر مفید قطعات و استهلاک آن ها می شود.

بخوانید  علائم خرابی سنسور اکسیژن

حتما بخوانید: آشنایی با انواع سنسور خودرو

طراحی سیستم تعلیق

در طراحی این سیستم دو اولویت مهم به کار رفته است، اولین بهبود سواری و ارتقا قابلیت هدایت و اما دومی یه مقدار با اولی در تضاد است به این معنی که بهبود پیدا کردن یکی موجب ضعف دیگری می شود.

دیگر وظیفه ای که سیستم تعلیق دارد این است که تعادل خودرو را حفظ کند. اگر تعادل خودرو حفظ نشود باعث انحراف خودرو در پیچ ها و از دست دادن تعادل آن می شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیقی که روی خودرو ها وجود دارد در انواع مختلف با اجزای زیاد تشکیل شده اند. که هر کدام از این اجزا وظیفه خاص خود را دارا هستند و در صورت نبود با خرابی هر کدام کل سیستم تعلیق خودرو مختل می شود و به فرمان پذیری خودرو آسیب وارد می کند.

 در صورتی که خرابی در سیستم تعلیق خود مشاهده کردید و یا مشکل جدی برای خودرو شما پیش آمد می توانید با ما تماس گرفته و ما یدک کش های خودرو را سمت شما فرستاده و خودرو شما را به بهترین تعمیرگاه کیا در تهران منتقل کرده و دست به تعمیر خودرو شما زده.

سیستم تعلیق به طور کلی چند جز مهم دارد، اجزایی که محوری ترین نقش را در یک سیستم تعلیق ایفا می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا اجزای سیستم را نام ببریم.

بخوانید  سرویس دوره ای خودرو چیست؟

اجزای سیستم تعلیق

●فنر ها

اصلی ترین بخش این سیستم فنر ها بوده که عملکرد صحیح فنر ها تاثیر مستقیم روی سیستم تعلیق دارد. اگر فنر ها وجود نداشتند عملا این سیستم کاری نمی توانست از پیش ببرد.

فنر ها ضربات را جذب کرده، ارتفاع خودرو را تنظیم و تماس لاستیک با سطح جاده را حفظ کرده. یعنی وقتی که ضربه ای به لاستیک وارد می شود فنر ها جمع شده و فشاری که از ضربه به وجود آمده را  در خود جمع می کند تا به بدنه و شاسی منتقل نشود. فنر ها انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها فنر مارپیچ، فنر تخت و فنر بادی بوده.

●رینگ و لاستیک

لاستیک ها بیرونی ترین قسمت سیستم تعلیق بوده. و زمانی که خودرو حرکت می کند اولین اثر روی تایر ها مانده و برخورد های وارد شده به خودرو اول به لاستیک وارد می شود.

لاستیک ها نیز انرژی که حاصل از این برخورد ها بوده را جذب کرده و به صورت گرما خارج کرده و بخش دیگر را به سایر نقاط سیستم تعلیق منتقل می کند.

رینگ در این سیستم وظیفه انتقال وزن خودرو به سطح  جاده با توزیع مناسب است.

●کمک فنر ها

کمک فنر همانطور که از نامش پیداست وظیفه تکمیل کردن فنر ها را برعهده دارد و نیرویی که از ضربات به آن وارد می شود را دفع میکند.

زمانی که خودرو روی ناهمواری ها رفته فنر ها این ضربه از ناهمواری را جذب خود کرده و در صورت اینکه این نیرو را رها کند خودرو بالا پایین می رود و این بالا پایین رفتن خودرو تا زمانی که انرژی وجود دارد ادامه پیدا می کند. کمک فنر ها انرژی که در فنر جمع شده را جذب می کند و تدریجی آن را دفع کرده، با این کار دیگر خودرو بالا پایین نمی رود و از این کار جلوگیری می کند.

بخوانید  دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست

کمک فنر تشکیل شده از یک پیستون با سوراخ های ریز که جایگاه آن درون یک سیلندر بوده.

●سیبک

نوعی اتصال در این سیستم بوده که در عین محکم بوده امکان چرخش و حرکت نیز دارد. اتصال سیبک مفصل گونه بوده و از یک گوی فلزی دسته دار تشکیل شده، این گوی فلزی می تواند درون محفظه فولادی حرکت کند. اطراف این محفظه پوشیده شده از لاستیک محکم. مفصل سیبک وظیفه اتصال چرخ ها به سیستم تعلیق را دارد. چرخش آن ها را چرخش فرمان و حرکت را هنگام عبور از ناهمواری ممکن می سازد. سیبک دارای دو سر است که یک سر به چرخ ها و دیگری به سیستم تعلیق متصل شده.

تعمیرگاه هیوندا 021

به عنوان یکی از متخصص ترین و همچنین با تجربه ترین مرکز تعمیر خودرو هیوندا بوده که بهترین کیفیت را با بهترین قیمت به شما ارائه می دهد. اگر به دنبال بهترین تعمیرگاه کیا در تهران هستید می توانید با 021 همراه باشید.

مرکز تخصصی امداد خودرو هیوندا

021 از متخصص ترین مراکز تعمیر موتور کیا بوده و خدماتی تخصصی برای انواع مدل های خودرو کیا را به بهترین نحو و با کیفیت انجام می دهد، فعالیت مرکز 021 روی تعمیر هیوندا و تعمیر کیا متمرکز شده و می توانید تمامی مشکلات مربوط به خودرو های هیوندا و کیا را به دستان ما بسپارید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079