منوی دسته بندی

انواع کفپوش خودرو | بهترین جنس کفپوش کدام است؟

کفپوش ها یکی از ملزومات جانبی خودرو محسوب می شود که علاوه بر اینکه ظاهر داخلی کابین را بهبود می بخشد، در نگهداری و حفاظت از پوشش کف خودرو و جلوگیری از خستگی پا تاثیر بسیاری می گذارد. استفاده از کفپوش در خودرو امری ضروری است چراکه کف خودرو به صورت مستقیم با کفش در تماس است و به همین علت در معرض آلودگی و گرد و غبار قرار می گیرد.

کفپوش ها قادر به جذب انواع آلودگی ها می باشند به همین منظور نظافت داخل کابین را بسیار آسان کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع کفپوش ها آشنا کرده و بررسی کنیم بهترین جنس کفپوش کدام است.

 

زمانی که خودروی جدید خریداری می کنید یک کفپوش پلاستیکی در آن قرار دارد. جنس این کفپوش ها پلاستیکی است و به همین دلیل می تواند زود سوراخ و از بین بروند، کفپوش ها از کثیف شدن خودرو جلوگیری می کنند و تمیز کردن آن بسیار راحت است . 

استفاده کردن از کفپوش برای خودرو در زمانی که باران و یا برف امده است و مانع از کثیف شدن خودرو می شود ، این کفپوش ها دارای جا پایی های راحتی هستند که به سرنشینان می توانند به راحتی در خودرو بنشینند و بهتر است که تمام خودرو ها کفپوش داشته باشند تا خودرویی با ظاهر زیبا و تمیز داشته باشند. 

 

به چه دلیل استفاده از کفپوش اهمیت دارد؟ 

کفپوش نه تنها خاک و گرد های کفش های شما را می گیرند که درون اتاق خودرو پخش نمی شود بلکه باعث راحتی راننده هم می شود، کفپوش ها فقط جنبه زیبایی ندارند بلکه نقش بسیار مهمی در راحتی پاها و جلوگیری می کند از خستگی هنگام رانندگی درچه صورت باعث خستگی نمی شود: زمانی که کفپوش های نرم ومناسبی در داخل خودرو قرار دهید باعث کمتر خسته شدن راننده می شود. 

 

ویژگی های یک کفپوش مناسب

  • مقاومت: کفپوش مناسب، کفپوشی است که در اثر سرما سفت و سخت و در گرما دچار تغییر شکل نشود. همچنین بر اثر برخورد مداوم کارکرد خود را از دست ندهد.
  • انعطاف پذیری: کفپوش باید به گونه ای باشد که به آسانی در کف خودرو فیکس شده و در جای خود قرار گیرد.
  • تنوع: یکی از عواملی که در انتخاب کفپوش موثر است تنوع در طرح و رنگ بندی آن است.پیشنهاد می شود از کفپوشی استفاده کنید که با رنگ داخلی خودرو و روکش صندلی مطابقت داشته باشد.
  • سهولت در نصب: کفپوش خودرو باید به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن تنظیم شده و در جای خود فیکس شود.
  • جذب بالا: کفپوش باید تمام آلودگی ها اعم از گرد و غبار یا حتی مایعات را به خود جذب کند تا به زیر کفپوش و کف خودرو منتقل نشود.
  • عدم جابجایی: بهترین کفپوش، کفپوشی است که قالب و فیت کف خودروی شما باشد.قالب بودن کفپوش مانع درگیری آن با پدال می شود و در نتیجه هنگام قرارگیری پا روی آن، راننده و سرنشینان احساس راحتی می کنند.
  • شستشوی آسان: کفپوش خودروی مناسب باید قابلیت تمیزشوندگی داشته باشد و به وسیله یک دستمال یا اسفنج مرطوب به راحتی تمیز شود.
بخوانید  سیستم احتراق و انواع آن

 

انواع کفپوش خودرو

به طور کلی کفپوش ها از نظر ساختار به دو نوع یک تکه و چند تکه تقسیم می شوند. کفپوش های یک تکه به صورت یکپارچه تمام قسمت های کف خودرو را پوشش می دهد. البته طریقه نصب آن کمی دشوار است و باید تمام صندلی ها باز شوند.

کفپوش های چند تکه به علت راحتی در نصب و شستشو کاربرد بیشتری نسبت به کفپوش های یک تکه دارند. این کفپوش ها معمولا شامل دو تکه کفپوش در قسمت جلویی و سه تکه در قسمت عقب خودرو می باشند. کفپوش ها از نظر جنس نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

کفپوش پارچه ای

کفپوش‌ های پارچه ای یکی از ساده ‌ترین و ارزان ترین نوع کفپوش ها محسوب می شود که از جنس پارچه می باشند و دارای پشتی لاستیکی هستند که از لیز خوردن آنها از روی سطح جلوگیری می کند. کفپوش پارچه ای در رنگ های متنوع برای مدل های مختلف خودرو موجود است.

این نوع از کفپوش ها عمر کوتاهی داشته و با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهند. همچنین کفپوش پارچه ‌ای قابلیت جذب پایینی دارد و در صورت آلوده شدن، کثیفی آن مشخص است.

کفپوش پلاستیکی

کفپوش های پلاستیکی یکی دیگر از انواع کفپوش ها هستند که دوام بالایی دارند. این نوع از کفپوش ها کاملا سفارشی توسط کارخانه سازنده خودرو ساخته شده و در بعضی از خودروها به صورت رایگان قرار داده می شود.

این کفپوش ها از جنس لاستیک می باشند که از نفوذ گرد و خاک و مایعات به کف خودرو جلوگیری می کنند. رنگ این کفپوش ها معمولا مشکی است و به راحتی تمیز می شوند.

کفپوش وینیلی یا حصیری

کفپوش وینیلی از وینیل ضخیم و مرغوب تهیه شده که نسبت به نوع لاستیکی، ماندگاری و همچنین قیمت بالاتری دارد. این نوع کفپوش ها دارای برجستگی است که به راحتی به کف خودرو فیکس می شود و مانع از حرکت و لغزش آن می شود. همچنین هیچ رطوبتی به خود جذب نمی کند.

یکی دیگر از مزیت های کفپوش وینیلی شستشوی آسان آن است که به راحتی با یک اسپری و دستمال تمیز می شوند. در صورتی که این کفپوش در معرض نور خورشید قرار بگیرد ممکن است آسیب ببیند.

کفپوش نمدی یا موکتی

نوع دیگری از کفپوش های موجود در بازار، کفپوش های نمدی یا موکتی است که از جنس موکت یا نمد در رنگ های مختلف در بازار موجود هستند. شستشوی این کفپوش ها دشوار است و باید به صورت مرتب تمیز شوند. کفپوش ‌های موکتی نسبت به بقیه کفپوش ها گران ترند و دوام کمتری دارند. اما کفپوش های نمدی ارزان تر هستند.

کفپوش های سه بعدی

یکی از بهترین و جدیدترین نوع کفپوش های موجود در بازار کفپوش های سه بعدی است که علاوه بر زیبایی، دوام و مقاومت و همچنین قیمت بالاتری نسبت به سایر کفپوش ها دارد. جنس به‌ کار رفته در کفپوش های سه بعدی پلیمرهای پلاستیکی خاص است که علاوه بر انعطاف بالا، در برابر ساییدگی و خوردگی مقاومت بسیاری دارد.

شستشوی کفپوش سه بعدی به دلیل چند تکه بودن به راحتی امکان پذیر است و پس از شستشو هیچ گونه تغییری در شکل آن ایجاد نمی شود. کفپوش ‌های سه بعدی آب، گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند و خاصیت ضد لغزشی دارند که باعث می شود در جای خود ثابت بماند.

بخوانید  انواع رینگ خودرو

بهترین نوع کفپوش

در حال حاضر کفپوش های سه بعدی با توجه به مزایای بسیاری که نسبت به کفپوش های دیگر دارند، انتخاب ایده آل و مناسبی به شمار می روند و با ظاهری زیبا و منحصر به فرد، استحکام بالا و کارایی بیشتر لذت رانندگی را چندین برابر می کنند. این نوع کفپوش ها با استفاده از قابلیت اسکن لیزری به صورت کاملا دقیق قالب گیری می شود و کل کف خودرو را می پوشاند.

چند لایه بودن یکی دیگر از مزایای کفپوش های سه بعدی است. لایه آخر آن ها نیز حالتی پرزدار دارد که مانع حرکت و جابجایی کفپوش می شود. این کفپوش‌ ها به علت استفاده از مواد مستحکم در فصل تابستان دچار تغییر شکل نشده و در فصل زمستان نیز حالت شکنندگی در آن دیده نمی ‌شود.

 

کفپوش تمام نمد و موکتی

خریدن این نوع کفپوش به دلیل اینکه آب ، گل ، گرد و غبار را خیلی آسان جذب می کند و برای فصل های بارانی و برفی بسیار مناسب می باشد به دلیل اینکه گلی که  در ته کفش قرار دارد و آب باران را به خوبی جذب می کند . اما این نوع کفپوش ها به شست و شوی زیادی نیاز دارند و شستن آن ها وقت گیر است . این کفپوش ها تمام کابین خودروی شما را به خوبی می پوشاند شما با اندازه گرفتن دقیق و برش زدن پادری های نمدی برای کف خودرو کفپوش تهیه کنید. 

 

نکته های مهمی که در زمان خریدن کفپوش ها باید رعایت و در نظر گرفت

  1. تا جایی که ممکن است از خریدن کفپوش هایی که مناسب برای تمامی خودرو ها هستند جلوگیری کنید. 
  1. اگر متوجه شدین که کفپوش ها زیر پاهایتان لیز می خورند و جابه جا می شوند هر چه سریعتر اقدام به خریدن کفپوشی جدید کنید. به دلیل اینکه کفپوش ها به پدال های خودرو گیر می کند و باعث تصادف ها و خسارت هایی  می شود. 
  1. اگر قصد خریدن کفپوش های نمدی را دارید برای اینکه هزینه زیادی را پرداخت نکنید  شما می توانید این کفپوش ها را با تیکه هایی نمد و و موکتی که در منزل ها قرار دارد تهیه کنید . 
  1. اگر می خواهید کفپوش هایی با خاصیت جذب کنندگی مایعات را خریداری کنید اگر این نوع کفپوش ها را در مدت زمان زیادی داخل خودرو قرار دهید که مایعات زیادی را جذب کرده اند باعث پوسیدگی می شوند. 
بخوانید  ماشین گرفتگی در سفر چیست

 

استفاده کردن ازکفپوش های نامناسب چه عواقبی دارند؟ 

استفاده کردن از کفپوش های نامناسبی که در کف خودرو باعث لغزش می شود در زمان رانندگی برای راننده مشکل ایجاد می کند و باعث تصادف می شود. کفپوش هایی که دارای ساییدگی و یا اشیا نوک تیز مثل پاشنه کفش  برخورد با آن برخورد کرده اند باعث نفوذ گرد و غبارو گل و مایعات به کف خودرو می شود 

 

نحوه نگهداری و تمیزکردن کفپوش خودرو

برای داشتن طول عمر و دوام بالایی کفپوش های خودرو باید به طور منظم آن هارا شست به دلیل اینکه بعضی از مایعات و کثیفی های طولانی مدت بر روی کفپوش ها ظاهر و شکل آن هارا از بین می برد .برای شستن کفپوش های خودرو ابتدا باید آن هارا از داخل خودرو در بیاورید و تکان دهید تا هرچه آشغال و گرد غبار دارد از روی آن پاک شود. می توانید برای پاک کردن این گرد و غبار ها از جارو و یا جارو شارژی هم استفاده کنید. 

با فشار زیاد آب می توانید آلودگی هایی که بر روی سطح کفپوش ها قرار دارد را برطرف کنید سپس با اسفنج و مایع شوینده آن را شست وشو بدهید و بعد آبکشی کنید . در آخر برای کامل خشک شدن کفپوش ها آن هارا باید آویزان کنید توجه داشته باشید تا زمانی که کفپوش ها به طر کامل خشک نشده اند آن هارا در داخل خودرو قرار ندهید 

 

اندازه کفپوش های خودرو 

امروز کفپوش هایی که وارد بازار شده اند به دلیل اینکه دارای سایز های خاصی نیستند در مدل های مختلف خودرو ها استفاده می شوند. برای اندازه گیری دقیق آن ها می توانید برش هایی در کناره ها، برش زد ولی بعضی از آن ها هم دارای قالب هستند. 

 

مزایای استفاده از کفپوش

  • سهولت در نظافت کابین خودرو
  • زیبایی کابین
  • رانندگی ایمن

 

امداد هیوندای

امداد هیوندای با برخوداری از تعمیرکاران مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات در نقاط مختلف تهران با بالاترین کیفیت، پایین ترین هزینه و مجهزترین امکانات به شما مشتریان عزیزان است. هدف امداد خودرو برای شناسایی و رفع مشکلات خودرویی شما در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. همچنین مشاوره و بازدید برای تعمیر هیوندای شما به صورت شبانه روزی در سراسر شهر تهران و زیر نظر متخصصین حرفه ای و مجرب مورد تایید شرکت هیوندای انجام می شود.

سخن پایانی

همانطورکه گفته شد کفپوش ها از مهم ترین لوازم جانبی خودرو محسوب می شود که موجب زیبا شدن فضای کابین و راحتی سرنشینان می شود. در هنگام انتخاب کفپوش فارغ از جنس دقت کنید مدلی را انتخاب کنید که دقیقا اندازه کف خودروی شما باشد.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079