منوی دسته بندی

با 8 علت لرزش فرمان خودرو آشنا شوید

سیستم فرمان یکی از ساده ترین و اساسی ترین بخش های تشکیل دهنده خودرو است که در فرماندهی چرخ ها و هدایت خودرو نقش مهمی را ایفا می کند. به همین منظور هرگونه ایراد و اشکالی در فرمان باعث به خطر افتادن ایمنی سرنشینان می شود. یکی از مشکلات رایج که ممکن است رانندگان با آن روبرو شوند لرزش فرمان خودرو است.

لرزش فرمان می تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای رفع این مشکل ابتدا باید تشخیص دهید که این مورد در چه مواقعی بیشتر رخ می دهد. با برطرف کردن لرزش فرمان از بسیاری از مشکلات احتمالی و خطرات جانبی خودرو جلوگیری می شود. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با 8 علت لرزش فرمان خودرو آشنا کنیم با ما همراه باشید.

آشنایی با سیستم فرمان خودرو

همانطور که اشاره شد سیستم فرمان یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده ی خودرو است که وظیفه هدایت وکنترل خودرو را برعهده دارد. این سیستم از غربیلک فرمان، میل فرمان، جعبه فرمان، سگ دست، شغال دست، سیبک تشکیل شده است. در صورت بروز هر گونه ایراد در سیستم فرمان، این اختلال به شکل لرزش فرمان نشان داده می شود. 

 سیستم فرمان خودرو مانند سایر قطعات، به مرور زمان دچار فرسودگی می شود. در صورتی که در مسیر مستقیم در حال حرکت هستید و فرمان خودرو شروع به لرزش می کند نشان دهنده مشکلی در سیستم فرمان خودرو می باشد.

 

دلیل لرزش فرمان خودرو 

در حین رانندگی بعضی مواقع متوجه لرزش فرمان خودرو می شوید. هرچیزی که در فرمان وظیفه حفط تعادل خودرو را بر عهده دارد مهم است. لرزیدن فرمان خودرو دلایل مختلفی دارد که در ادامه آنها را مطالعه می کنید 

 

نقش پلوس در لرزش فرمان خودرو 

وظیفه مهم پلاس انتقال نیرو به چرخ ها و محور ها می باشد. زمانی که پلوس خودرو شما دچار مشکل شود باعث ایجاد لرزش فرمان و زمانی که سرعت کمی دارید قابل مشاهده است .زمانی که با پلوس خراب شده رانندگی کنید  خودرو در یک منطقه ای دیگر حرکت نمی کند و می ایستد. زمانی که پلوس خودرو دچار آسیب  شود عوض کردن دنده و چرخیدن چرخ خودرو  با مشکل مواجه می شود و  زمانی که فرمان خودرو را می چرخانید آن چرخی که پلوسش آسیب دیده باشد نمی چرخد.  

اگر مشکل از پلوس خودرو باشد در همان حرکت کردن اولیه فرمان خودرو دچار لرزش می شود . 

بخوانید  پدل شیفتر یا دنده پشت فرمان

 

بررسی کردن چرخ ها در مقابل لرزش فرمان خودرو: 

این نکته مهم را فراموش نکنید که تنظیم چرخ ها از مواردی است که در سرویس های دوره به دور و معاینه فنی باید به آن توجه زیادی کرد. زمانی که چرخ های خودرو تنظیم نباشند باعث لرزش فرمان خودرو می شوند .اگر برای چرخ های خودروتان از رینگ های اسپرت استفاده می کنید باید توجه کنید که انداختن رینگ های متفرقه یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان خودرو است حتی اگر ضربه شدیدی به چرخ ها وارد شود می تواند باعث لرزش فرمان خودرو شود. 

 

تنظیم باد لاستیک ها: 

وزن خودرو و تنظیم چرخ های آن بسیار مهم است .زمان تعویض  لاستیک ها به برند و سایز آن ها توجه کنید. یکی دیگر از دلایلی که باعث لرزش فرمان خودرو می شود متفاوت بودن اندازه و کیفیت لاستیک ها است .در تمام فصل های سال لاستیک های خودرو باید باید بررسی شود چون که سرما و گرما بر روی باد لاستیک ها تاثیر می گذارد . 

در گرمای تابستان باید باد لاستیک ها را کم کنید چون کهگرما باعث تحریک هوای داخل لاستیک ها می شود و باد آن را افزایش می دهد ، بهتر است باد هر چهار تا لاستیک را کم کنید تا از لرزیدن فرمان خودرو جلوگیری کند . 

 

دلیل لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن: 

در بعضی مواقع ممکن است لرزیدن فرمان خودرو هنگام گرفتن ترمز باشد . اگر فرمان خودرو شما زمانی که ترمز میگیرید می لرزد ممکن است به دلیل  خرابی روتور های ترمز باشد (زمان ترمز گیری لنت ترمز به دیسک ها می چسبد و این دیسک ها روتور های ترمز اند) .شما با هر ترمزی که میگیرید گرما در روتور ها تلف می شوند و در مدت طولانی سبب از بین رفتن ضخامت آن و باعث لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گیری می شود. 

اگر دیسک ترمز خودروی شما تاب داشته باشد و بین لنت ها و دیسک ارتباط درستی نباشد فرمان خودروی شما دچار لرزش می شود. همچنین می توان گفت خراب بودن کالیپر ترمز که لنت ترمز را به موتور متصل می کند، سفت شدن ترمز ها و مشکل داشتن سیستم تعلیقی هم می تواند فرمان خودروشمارا به لرزش در بیاورد. 

 

گیربکس در لرزش فرمان

لازم است بدانید که در خودرو های اتوماتیک اولین چیزی که باید بررسی کنید گیربکس اتوماتیک هیوندای بوده که می توانید تعمیر گیرکبس اتوماتیک هیوندای خود را به بهترین تعمیرگاه هیوندای در تهران بسپارید.

بخوانید  کوئل خودرو چیست | صفر تا صد کوئل

 

شایع ترین علل لرزش فرمان خودرو

لرزش فرمان دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1.بالانس نبودن لاستیک ها

یکی از اصلی ترین علل لرزش فرمان خودرو بالانس نبودن لاستیک ها می باشد که در سرعت های بالای 90 کیلومتر بیشتر احساس می شود. در صورتی که در فرمان خودرو احساس لرزش مي كنيد احتمالا چرخ هاي جلو خودرو بالانس نیستند.

تنظيم و تراز نبودن لاستیک ها علاوه بر لرزش فرمان، پارگی و سایش نامنظم لاستیک ها را به همراه دارد. همچنین باعث اختلال جلوبندی، سیستم تعلیق و افزایش مصرف سوخت می شود. تعمیر هیوندای با برخورداری از تعمیرکاران حرفه ای و با استفاده از دستگاه بالانس، در زمانی کوتاه می توانند تعادل چرخ ها را به شکل اول خود برگردانند.

 

1.فرسودگی لاستیک ها

فرسودگی و از بین رفتن عاج لاستیک‌ ها یکی دیگر از دلایلی است که سبب لرزش فرمان خودرو می شود. در این صورت حتی در سرعت های پایین تر از 30 کیلومتر نیز لرزش حس می شود. در صورت برخورد با این مشکل باید نسبت به تعویض لاستیک های فرسوده و معیوب اقدام نمایید.

 

2.کم باد شدن لاستیک ها

لرزش فرمان می تواند به علت کم باد شدن لاستیک ها نیز باشد. کم باد بودن لاستیک در سرعت های بالا و سرپیچ می تواند خطر آفرین باشد و کنترل خودرو را با مشکل مواجه کند. علاوه بر آن یکی از آثار كم باد بودن لاستیک ها، افزایش احتمال ترکیدن آن در برخورد با موانع می باشد.

 

3.خرابی شاسی خودرو

هنگامی که شاسی یک خودرو ضربه دیده باشد سیستم جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق آن نیز دچار مشکل شده و آسیب می بیند. در نتیجه همین امر باعث میشود که فرمان ماشین دچار لرزش گردد.

1.     خرابی بلبرینگ های لاستیک

معیوب شدن بلبرینگ های موجود در لاستیک یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان خودرو است. این جز حیاتی که برای محکم کردن توپی چرخ به سیستم تعلیق خودرو طراحی شده، اجازه می دهد چرخ ‌ها به درستی بچرخند و در صورت آسیب دیدن یا عدم روغن کاری کافی می ‌تواند باعث لرزش فرمان شود. به کمک صدایی که بلبرینگ ایجاد می‌کند، می‌ توان متوجه مشکل پیش آمده شد و برای تعمیر آن اقدام کرد.

 

بخوانید  واشر سر سیلندر خودرو و عملکرد آن

2.فرسودگی اجزای فرمان

سیستم فرمان مانند سایر اجزای دیگر خودرو پس از مدتی دچار فرسودگی می شوند. بعضی اوقات ایرادی در فرمان می ‌تواند دلیل لرزش فرمان باشد.

 

3.مشکلات موتور خودرو

از دیگر مواردی که موجب لرزش فرمان به خصوص در سرعت پایین می شود، وجود ایراد در کارکرد موتور خودرو می باشد. عدم سوخت رسانی کافی به موتور خودرو، معیوب بودن شمع، انسداد فیلتر سوخت رسانی و اکسیژن به موتور موجب بروز این مشکل می شود.

 

4.ایراد در یاتاقان خودرو

یاتاقان‌ وظیفه کنترل و حفظ تعادل خودرو و همچنین اتصال چرخ ها به بدنه خودرو را برعهده دارد. یاتاقان نیز به مرور زمان کارکرد خود را از دست داده و دچار فرسودگی می شود. به همین منظور یکی از علل احتمالی لرزش فرمان خودرو می تواند یاتاقان خودرو باشد. در صورتی که علت لرزش فرمان از یاتاقان خودرو بود این مسئله را جدی گرفته و برای رفع آن سریعا اقدام کنید تا از هزینه های سنگین و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

علت لرزش فرمان در سرعت بالا

لرزش فرمان در سرعت بالا می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل آن خرابی سیبک است که نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو ایفا می کند. آسیب دیدن بلبرینگ ها، بالانس نبودن لاستیک ها، خرابی میل تعادل، خرابی کمک فنرها، شل بودن اتصالات چرخ ها و خرابی شاسی خودرو موجب لرزش فرمان در سرعت های بالا می شود.

علت لرزش فرمان در سرعت پایین

اصلی ترین علت لرزش فرمان در سرعت پایین معیوب شدن پلوس خودرو می باشد. اگر پلوس معیوب شده باشد هنگام تعویض دنده و دور زدن فرمان خودرو دچار لرزش می شود.

علت لرزش فرمان در شتاب گیری

فرسوگی شیلنگ خلاء، سفت نبودن تسمه، معیوب شدن میل لنگ و آسیب دیدگی مونتاژ موتور از عواملی است که منجر به لرزش فرمان در هنگام شتاب گیری می شود.

علت لرزش فرمان در حالت ثابت

مهم ترین دلایل لرزش فرمان در حالت ایستاده ایراد در سیستم انژکتور، خراب بودن شمع ها، سوخت کثیف، خرابی سنسور اکسیژن و خرابی پمپ سوخت می باشد که برای رفع و برطرف کردن هر کدام باید به تعمیرگاهی مطمئن و متخصص مراجعه کنید.

امداد هیوندای

امداد هیوندای با برخورداری از تعمیرکارانی مجرب و تجهیزاتی استاندارد آماده ارائه خدمات امدادی و تعمیراتی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از کارشناسان و مشاوران مجموعه هیوندای 021 مشاوره بگیرید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079