منوی دسته بندی

با علل تغییر رنگ آب رادیاتور آشنا شوید

با علل تغییر رنگ آب رادیاتور آشنا شوید

” تغییر رنگ آب رادیاتور ” مخزن آب خودرو یا رادیاتور جزء مرکزی سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه اصلی آن نظارت و تنظیم دمای موتور خودرو و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است. رادیاتور از جمله قطعات مهمی است که بسیار حساس بوده و بررسی و چک کردن آن یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که همواره باید در نظر داشته باشید چراکه در صورت عدم توجه، خسارات جبران ناپذیر و زیان باری بر خودروی شما وارد می شود.

آب رادیاتور موردی مهم و حیاتی در سیستم رادیاتور خودروست که تغییر رنگ آن به عوامل خاصی بستگی داشته و نشان دهنده وجود مشکلاتی در مایع خنک‌کننده سیستم رادیاتور می باشد. علت تغییر رنگ آب رادیاتور مسئله ای مهم است که نباید نادیده گرفته شود زیرا هرگونه ایراد و نقص در این قطعه روند و کارایی آن را با تداخل مواجه می کند. بنابراین در صورت بروز مشکل و تغییر رنگ آب رادیاتور باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

بهترین تعمیرگاه هیوندای با برخورداری از تیمی متخصص و حرفه ای آماده ارائه خدمات تعمیراتی و امدادرسانی به شما عزیزان می باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علل تغییر رنگ آب رادیاتور آشنا کنیم.

رادیاتور خودرو چیست؟

پیش از بررسی علت تغییر رنگ آب رادیاتور خوب است با رادیاتور خودرو و کارایی آن آشنا شوید. رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک کننده موتور محسوب می شود. موتور خودرو در سرعت بالا سوخت زیادی را سوزانده و گرمای بسیاری تولید می کند.

رادیاتور خودرو چیست

از بین رفتن این گرما و خنک شدن قطعات برای جلوگیری از سوختن موتور و ذوب شدن سیلندر مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. رادیاتور خودرو به ‌عنوان یک خنک کننده سبب کاهش گرمای آبی که بین قطعات موتور به گردش در آمده شده و عملکرد آن را بهبود می ‌بخشد.

بخوانید  بهترین خودرو های وارداتی در ایران

دلایل تغییر رنگ آب رادیاتور

یکی از مواردی که در طول عمر مفید رادیاتور خودرو نقش مهمی را ایفا می کند نوع و کیفیت آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده است. دقت کنید که آب رادیاتور طول عمر محدودی داشته و پس از مدتی کیفیت اولیه و کارایی خود را از دست می دهد؛ در نتیجه فرایند خنک شدن موتور با مشکل مواجه شده که این امر خسارات مالی و جانی بسیاری را در پیش دارد. تعویض آب رادیاتور در سرویس های دوره ای باید مورد بررسی قرار بگیرد. به طور معمول آب رادیاتور  هر 80000 کیلومتر یا هر 5 سال یکبار کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض شود. علائم بسیاری نشان دهنده تغییر رنگ آب رادیاتور است:

  • منقضی شدن مایع خنک کننده
  • جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کننده
  • اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
  • خرابی لوله های لاستیکی
  • خوردگی قطعات سیستم موتور
  • فرسودگی، خوردگی یا نشتی رادیاتور
  • استفاده از آب به جای مایع خنک کننده

رنگ های مختلف آب رادیاتور

آب رادیاتور ممکن است به رنگ‌ های مختلفی درآید که هر کدام دلایل خاصی دارد. در ادامه به بررسی تغییر رنگ آب رادیاتور می‌پردازیم:

رنگ قهوه ای آب رادیاتور

یکی از علت های تغییر رنگ آب رادیاتور به رنگ قهوه ای منقضی شدن آب رادیاتور و تمام شدن عمر مفید آن است. بدین صورت ذرات مایع خنک‌کننده، کارایی خود را از دست داده و نمی‌توانند مانند سابق عملکردی صحیح از خود نشان دهند؛ به همین علت آب رادیاتور به این رنگ در می آید.

رنگ قهوه ای آب رادیاتور

داغ شدن بیش از حد مایع خنک کننده و جوش آوردن پی در پی رادیاتور یکی دیگر از علل های تغییر رنگ آب رادیاتور به رنگ قهوه ای است. همچنین اکسید شدن قطعات فلزی درون مایع خنک کننده موجب قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور می شود.

بخوانید  علت خوابیدن باتری خودرو | روش های پیشگیری از آن

رنگ زرد آب رادیاتور

رنگ زرد مایع خنک کننده فقط در یک صورت اتفاق می افتد که آن هم استفاده از آب رادیاتور نامرغوب است. در صورتی که از آب رادیاتور یا مایع های بی کیفیت استفاده شود رنگ سبز آن به رنگ زرد در می آید.

رنگ سیاه آب رادیاتور

سیاه شدن آب رادیاتور یکی دیگر از حالت هایی است که برای مایع خنک کننده در رادیاتور رخ می دهد. مهم ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، خرابی لوله های لاستیکی در رادیاتور است. در صورت وجود مشکل و خرابی این لوله ها، ترکیبات مایع خنک کننده رادیاتور مخلوط شده و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه می ‌شود.

برخی اوقات کار کردن ۵ ساعت به بالا و بدون توقف موتور باعث افزایش دما تا 105 درجه و در نهایت تیره و سیاه شدن آب رادیاتور خواهد شد.

رنگ قرمز آب رادیاتور

برخی اوقات آب رادیاتور به رنگ قرمز تغییر پیدا کند که معمولا به دلیل ترکیب آب رادیاتور با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر‌ها است که در واقع همان حالت زنگ زدگی می باشد. وجود طولانی مدت این ذرات در مایع خنک کننده سبب قرمز شدن آن می‌شود.

راه های جلوگیری از تغییر رنگ آب رادیاتور

  • تعویض به موقع و سر وقت روغن موتور
  • بررسی و مداوم سطح آب رادیاتور
  • استفاده از مایع خنک کننده باکیفیت
  • اطمینان از عدم انسداد لوله های سیستم خنک کننده
  • انجام بررسی های دوره ای خودرو
بخوانید  تعمیر موتور GDI

امداد هیوندای

امداد هیوندای با برخوداری از تعمیرکاران مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات در نقاط مختلف تهران با بالاترین کیفیت، پایین ترین هزینه و مجهزترین امکانات به شما مشتریان عزیزان است. هدف امداد خودرو برای شناسایی و رفع مشکلات خودرویی شما در سریع ترین و کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. همچنین مشاوره و بازدید برای تعمیر هیوندای شما به صورت شبانه روزی در سراسر شهر تهران و زیر نظر متخصصین حرفه ای و مجرب مورد تایید شرکت هیوندای انجام می شود. َشما می توانید با اعتماد به بهترین تعمیرگاه هیوندای از ضرر های مالی جلوگیری کنید.

ادمین وب‌سایت

یک نظر

  • خسروی گفت:

    سلام چند وقته متوجه شدم آب داخل رادیاتور تغییر رنگ داده الان تو این مقاله با علت های این موضوع آشنا شدم.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079