منوی دسته بندی

راهکار کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت

امروزه یکی از نگرانی و دغدغه های صاحبان خودرو هزینه بالای سوخت است. بنابراین کاهش مصرف سوخت علاوه بر صرفه  اقتصادی و کاهش هزینه ها باعث افزایش طول عمر خودرو و کاهش آلودگی هوا نیز می شود. عوامل متعددی از جمله برند خودرو، سرعت و شتاب خودرو، شرایط رانندگی، کیفیت سوخت، میزان وزن و تعداد سرنشینان خودرو بر میزان مصرف سوخت تاثیر گذارند.

 

با رعایت نکات ساده ای مانند تغییر در نحوه رانندگی یا تعمیر و نگهداری مناسب خودرو می توان مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش دهید. در این مقاله تلاش کرده ایم که به طور کامل به راهکارهای کاربردی برای کاهش مصرف سوخت بپردازیم.

مزایای کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت مزیت های بسیاری دارد که شامل:

  • کاهش آلودگی هوا: مصرف سوخت کمتر در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی را ایفا می کند، چراکه انتشار کربن در جو را کاهش می دهد.
  • افزایش انرژی پایدار: همانطور که می دانید منابع انرژی رو به اتمام هستند و در صورتی که به همین ترتیب پیش رویم برای نسل ‌های آینده چیزی باقی نخواهد ماند. بنابراین باید مصرف انرژی را کاهش داده و به مصرف انرژی ‌های تجدید پذیر روی آورد.
  • صرفه جویی در هزینه ها: با توجه به افزایش روزافزون قیمت بنزین، مصرف سوخت کمتر کمک بسیاری به اقتصاد خانوار می کند و تا حد زیادی در کاهش مخارج زندگی تاثیر می گذارد.
  • افزایش طول عمر خودرو: کاهش مصرف سوخت در عملکرد و کارایی دراز مدت موتور تاثیر بسزایی دارد. در واقع هرچه موتور بیشتر سوخت بسوزاند، کارایی کمتری نیز خواهد داشت.
بخوانید  انواع قالپاق ماشین

 

خودروهای کم مصرف

با افزایش قیمت سوخت، دیگر خرید خودروهای پر مصرف چندان اقتصادی به نظر نمی رشد. از طرفی خرید خودروهای کم مصرف هم افزایش چشمگیری پیدا کردند. هیوندای i20 ،تویوتا کرولا، هیوندای اکسنت، کیا پیکانتو و هیوندای ولستر نمونه ای از خودروهای کم مصرف هستند.

 

راهکارهایی جهت کاهش مصرف سوخت

با رعایت نکات ساده اما کاربردی می توان مصرف سوخت خودروی خود را تا حدود 13 درصد کاهش داد:

رانندگی با سرعت استاندارد

یکی از ساده ترین راه های کاهش مصرف سوخت رانندگی با سرعت مناسب و استاندارد است. چراکه رانندگی در سرعت های بالا یا پایین افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد. خوب است بدانید به ‌ازای هر هشت واحد کاهش سرعت، مصرف سوخت هم تا 7 درصد کاهش می یابد. سرعت بهینه از نظر مصرف سوخت بین 80 تا 120 کیلومتر در ساعت است.

روشن نگه نداشتن خودرو در هنگام توقف های کوتاه

خاموش کردن خودرو در توقف های کوتاه کاهش مصرف سوخت خودرو به همراه دارد. در واقع هنگامی که موتور خودرو روشن است، نیاز به سوخت دارد و پمپ باید این سوخت را برای موتور تامین کند. پس بهتر است با خاموش کردن خودرو مصرف سوخت را کاهش داد.

پرهیز از شتاب گیری سریع

شتاب‌گیری سریع در سرعت کم منجر به وارد شدن شوک به موتور شده و این امر مصرف سوخت را را افزایش می دهد. بنابراین در هنگام رانندگی تا حد امکان از افزایش سرعت به صورت ناگهانی خودداری کنید چراکه علاوه بر افزایش مصرف بنزین خسارات مالی نیز بر خودروی شما وارد می شود.

بخوانید  دینام خودرو چیست؟

بررسی درب باک خودرو

یکی دیگر از ساده ‌ترین راه های کاهش مصرف سوخت، اطمینان از بسته و سالم درب باک بنزین می ‌باشد. شکسته شدن درب باک بنزین، باعث تبخیر شدن سوخت و در نتیجه آلودگی محیط زیست می شود. باز بودن درب باک خودرو با روشن شدن چراغ چک به راننده اطلاع داده می شود.

 

 

در باک ماشین

انجام به موقع سرویس های دوره ای

انجام به موقع و منظم سرویس های دوره ای علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزایش عمر قطعات، کاهش استهلاک و هزینه های اضافی می شود. در صورتی که خودروی شما به صورت مرتب سرویس نشود، مصرف سوخت تا ۳۰ درصد افزایش می ‌یابد.

استفاده از فیلتر هوای استاندارد

فيلتر هوای خودرو با جلوگيري از ورود ذرات گرد و غبار موجود در هوا از آسيب رساندن به بخش هاي داخلي موتور جلوگیری می کند. تعويض فيلتر هواي کثیف نه تنها منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو شده بلکه موجب حفظ کارایی موتور می شود. استفاده از فيلتر های خودرو باکیفیت و استاندارد به خصوص فیلتر هوا به طور متوسط 5 درصد در مصرف


سوخت صرفه جویی می کند.

اجتناب از حمل بار اضافی در خودرو

کاهش بار یکی دیگر از ساده ترین راه های کاهش مصرف سوخت است. پس بهتر است تا حد امکان از قرار دادن تجهیزات غیر ضروری که وزن خودرو را افزایش می دهند خودداری کنید. خوب است بدانید به ازای هر 50 کیلوگرم بار اضافی، مصرف سوخت خودرو تا 2 درصد افزایش پیدا می‌ کند.

بخوانید   بهترین سیستم صوتی خودرو ها

تنظیم فشار باد تایر

میزان فشار تایر در کاهش مصرف سوخت اهمیت چشمگیری دارد. در صورت عدم تنظیم فشار باد لاستیک ها علاوه بر فرسایش سریع عاج با افزایش مقاومت غلطشی باعث افزایش مصرف سوخت می شود. میزان توصیه شده باد لاستیک در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است.

 

تنظیم فشار باد تایر

 

تعمیر جلوبندی خودرو

در صورت به هم ریختن زاویه چرخ ها یا عدم تنظیم سیستم تعلیق، موتور نیز به قدرت بیشتری برای حرکت چرخ ها احتیاج دارد. در نتیجه میزان سوخت بیشتری مصرف می ‌شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید که خودرو به یک سمت کشیده می ‌شود یا زاویه چرخ‌ ها به هم خورده است، در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کنید تا مصرف سوخت خودرو بیش از حد افزایش نیابد.

ترفندهایی ساده برای کاهش مصرف سوخت

  • استفاده از کروز کنترل در بزرگراه ها
  • اطمینان از سالم بودن سنسورهای خودرو
  • بررسی تمیز بودن انژکتورها
  • تعویض شمع های معیوب خودرو
  • استفاده از روغن موتور باکیفیت

امداد خودرو کیا

مجموعه بزرگ ما به دلیل دارا بودن کادر حرفه ای و با تجربه به یکی از بهترین امداد خودروهای شهر تهران تبدیل شده است که سعی در رفع و عیب یابی خودروی شما در سریع ترین زمان ممکن می کند. در هر مکان و زمانی که خودروی شما دچار مشکل شود، تعمیرکاران متخصص مجموعه ما خود را به محل موردنظر می رسانند. جهت درخواست امداد یا دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و از سرویس امدادرسانی استفاده کنید.

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079