منوی دسته بندی

با ترفندهای افزایش عمر لاستیک خودرو آشنا شوید

افزایش عمر لاستیک خودرو

لاستیک ها به عنوان ستون اصلی و قلب خودرو یکی از ساده ترین و مهم ترین ملزومات خودرو محسوب می شوند که در کیفیت سواری و هدایت پذیری نقش مهمی را ایفا می کند. همانطور که می دانید تماس خودرو با سطح زمین به وسیله لاستیک ها صورت می گیرد به همین منظور لاستیک ها به عنوان ستون اصلی و قلب خودرو یکی از ساده ترین و مهم ترین ملزومات خودرو محسوب می شوند که در کیفیت سواری و هدایت پذیری نقش مهمی را ایفا می کند.

به طور کلی عمر مفید لاستیک خودرو موضوع مهمی است که نمی‌ توان برای آن تاریخی قطعی را در نظر گرفت. عواملی مانند وضعیت آب و هوایی، شرایط نگهداری، نحوه رانندگی، وضعیت آج لاستیک، تعداد پنچرگیری، کیلومتر طی شده و… در دوام لاستیک ها موثر است. در صورتی که قصد دارید عمر لاستیک‌ خودرو خود را افزایش دهید و سواری خودرویتان را بهبود بخشید در ادامه همراه باشید تا شما را با ترفندهای افزایش عمر لاستیک خودرو آشنا کنیم.

لاستیک و نقش آن در سلامت خودرو

سلامت لاستیک ها در افزایش یا کاهش عمر قطعات سیستم تعلیق تاثیر بسیاری دارد به همین علت استفاده از لاستیک های مناسب موجب افزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو می شود. از طرفی فشار باد لاستیک ها با میزان مصرف سوخت ارتباط مستقیمی دارد. همچنین استفاده از لاستیک مطلوب، ایمنی خودرو را افزایش می ‌دهد چراکه لاستیک مناسب به سطح زمین چسبیده و به همین علت در پیچ های تند از کنترل جاده نمی شود.

بخوانید  علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک

عمر مفید لاستیک خودرو

همانطور که گفته شد عمر مفید لاستیک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به نحوه رانندگی افراد نمی توان در رابطه با این موضوع پاسخ قطعی داد. طبق نظر کارشناسان و صاحبان خودرو هر عدد لاستیک به طور متوسط تا 70000 کیلومتر مسافت را طی می کند.

عمر مفید لاستیک خودرو

طول عمر مفید هر عدد لاستیک 6 تا 10 سال است. البته هر سال یکبار باید به صورت دوره‌ ای، وضعیت آن ها مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید در صورت عدم نگهداری صحیح و انجام ندادن سرویس های دوره ای عمر لاستیک به 3 تا 4 سال نیز کاهش پیدا می کند.

راهکارهای افزایش عمر لاستیک خودرو

با توجه به نوع، نحوه ساخت یا اندازه، لاستیک ها از عمر محدودی برخوردارند. به طور کلی راهکارهایی برای افزایش عمر لاستیک وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

تنظیم باد لاستیک ها

یکی از ارزان ترین و سریع ترین راه های افزایش عمر لاستیک، تنظیم مداوم فشار باد لاستیک ها است. فشار باد لاستیک ها با توجه به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی بعد از مدتی کاهش می یابد. لاستیک ها برای عملکرد مطلوب، به فشار هوای مناسب احتیاج دارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود که به صورت ماهیانه یا پیش از سفرهای طولانی، فشار هوای لاستیک ها را تنظیم کنید. البته بهتر است زمانی که خودرو چندین ساعت متوقف بوده و لاستیک ها سرد هستند به آن ها باد بزنید.

بخوانید  هر آنچه که درباره صندلی خودرو باید بدانید!

برای تنظیم باد لاستبک خودور ی خود می توانید به بهترین تعمیرگاه هیوندا در تهران مراجعه فرمایید.

تنظیم باد لاستیک

خوب است بدانید لاستیک هایی که بیش از حد باد شده یا کم باد می شوند مشکلاتی را به همراه دارند. در صورتی که فشار باد لاستیک، کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد؛ لاستیک تحت فشار قرار گرفته و امنیت سرنشینان را به خطر می اندازد.

لاستیک بیش از حد باد شده موجب سایش زودهنگام آن می شود. كم باد بودن لاستیک نیز خطر ترکیدگی آن در هنگام برخورد با مانع را افزایش می دهد. علاوه بر آن در سرعت هاي بالا امکان جدا شدن لاستیک از رينگ وجود دارد. بالا رفتن مصرف سوخت نیز يكي ديگر از اثرات كم باد بودن لاستیک است چرا که سطح تماس آن با جاده زياد مي شود.

بالانس لاستیک ها

بالانس لاستیک ها یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد؛ چراکه بالانس یا تعادل لاستیک خودرو باعث افزایش طول عمر لاستیک و پایداری خودرو می شود. در صورتی که وزن لاستیک به درستی و با توازن کامل توزیع نشده باشد، لاستیک ها دچار ساییدگی می شوند. همچنین بالانس نبودن لاستیک ‌ها به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو صدمه وارد می‌کند.

بالانس لاستیک ها

به طور کلی احساس لرزش فرمان خودرو، خبر از بالانس نبودن لاستیک های جلو داده و لرزش در صندلی ها نشانه بالانس نبودن لاستیک های عقب می باشد. پیشنهاد می شود هر 20000 کیلومتر نسبت به انجام بالانس لاستیک ها اقدام کنید تا تعادل رینگ و لاستیک خودرو به شکل اولیه باز گردد.

بخوانید  نقش پلوس در ماشین چیست؟

جابجا کردن لاستیک ها

جابجایی لاستیک ها علاوه بر افزایش عمر لاستیک ها، باعث ایمنی، سهولت حرکت خودرو و فرسوده شدن یکسان آن ها می شود. صرف ‌نظر از نحوه رانندگی و نوع دیفرانسیل، پس از مدتی لاستیک ‌های خودرو دچار لاستیک سایی می ‌شوند. برای افزایش عمر لاستیک توصیه می شود هر 8000 كيلومتر، موقعیت آن ها را تعویض کنید. با جابجایی لاستیک‌ های جلو و عقب تا حد زیادی از لاستیک سایی جلوگیری کنید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079