منوی دسته بندی

همه چیز درباره ی دیفرانسیل خودرو

همه چیز درباره ی دیفرانسیل خودرو

در گذشته رانندگان خودروها در پیچ ها زیاد مرتکب تصادف می شدند. علت این اتفاق یکسان بودن سرعت هر 4 چرخ خودرو بود؛ در حالی که چرخ نزدیک به پیچ می بایست سرعت بیشتری برای جلوگیری از این اتفاق داشته باشد. به همین دلیل سازندگان خودرو، برای رفع این مشکل، دست به ساخت دیفرانسیل خودرو زدند. برای اینکه خودرو به درستی فعالیت خود را انجام دهد، بایستی در هر مرتبه تعمیر هیوندا و امداد هیوندا، به بخش دیفرانسیل توجه ویژه ای شود.

دیفرانسیل خودرو چیست و چه کار می کند؟

دیفرانسیل خودرو قطعه ای در پایین خودرو است. این قطعه که حرکت چرخ های اتومبیل وابسته به آن است، توان گیربکس را به چرخ های خودرو ارسال می کند. به همین دلیل گاهی ممکن است فقط 2 چرخ از اتومبیل حرکت کنند و در مواقعی دیگر، هر 4 چرخ اتومبیل حرکت کنند. در ادامه برخی از وظایف دیفرانسیل را شرح می دهیم:

  • دیفرانسیل با فرستادن نیروی گشتاور موتور به چرخ ها، به هر کدام از آن ها نیروی یکسان ولی با سرعت های متفاوتی می دهد. ( به همین دلیل خودرو در پیچ ها دچار مشکل نمی شود.)
  • برای تبدیل نیروی عمودی گشتاور به نوع افقی، دیفرانسیل یک تغییر 90 درجه ای در نیروی گیربکس ایجاد می نماید.
  • برای رسیدن به یک وضعیت پایدار قابل قبول، نیرو و گشتاور را بین چرخ ها تقسیم می نماید.

به همین دلیل در اتومبیل ها، دو چرخ جلو را محور جلو و دو چرخ عقب را محور عقب می نامند. در این بین، دیفرانسیل خودرو هم با گرفتن نیرو از میل گاردان و گیربکس، آن را به محور متحرک می رساند.

وظایف دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو از چه اجزائی تشکیل شده است؟

  • واشر مسی
  • هوزینگ
  • هرزگرد
  •  دنده پلوس
  • پینیون
  • کرانویل
بخوانید  صفر تا صد ضد یخ |ضد یخ چیست؟

نحوه ی کار قطعات دیفرانسیل خودرو:

  1. موتور از طریق پینیون، قدرت خود را به کرانویل انتقال می دهد.
  2. کرانویل با اتصال به دنده هرزگرد می چرخد.
  3. به دلیل ارتباط دنده هرزگرد با دو دنده کناری، نیرو به چرخ ها انتقال می یابد. ( این اتفاق به دلیل متصل بودن کرانویل به دنده هرزگرد رخ می دهد. به همین علت، دنده هرزگرد در بین قطعات مربوط به دیفرانسیل یک عنصر حیاتی محسوب می شود. در تعمیر هیوندا باید به درست کار کردن این قسمت توجه شود.)

دیفرانسیل خودرو در شرایط مختلف چگونه کار می کند؟

  • حرکت اتومبیل در مسیر مستقیم: در این زمان، دنده هرزگرد همراه با کرانویل چرخش را آغاز می کند و دور محور خود نمی چرخد. به همین دلیل، دنده های اطراف اتصال یافته به دنده هرزگرد با سرعت یکسانی می چرخند. در حالت حرکت در مسیر مستقیم، کرانویل و دنده هرزگرد هر دو حرکت یکسانی دارند و به این ترتیب، چرخ ها سرعتی برابر دارند.
  • حرکت در مسیر دارای انحنا: در این حالت، به دلیل طی شدن مسیر کمتر توسط چرخ های درونی در مقایسه با چرخ های بیرونی، برای هرزگرد مرتبط با دنده پلوس، انتقال همه ی دنده به دور جعبه دنده هوزینگ ممکن نیست. پس سرعت کاهش می یابد. هرزگرد روی دنده پلوس می لغزد و دوران را به دور محور خود آغاز می کند. این حرکت ثانویه سبب انتقال نیرو به دیگر دنده پلوس می شود و آن را با دور بیشتری می چرخاند.
بخوانید  بررسی هیوندای i20

حرکت چرخ بیرونی با طی مسیر طولانی تر، به ما می فهماند که دنده هرزگرد، علاوه بر حرکت در مسیرهای دارای انحنا، در زمان هایی که به طریقی اصطکاک میان دو چرخ یکسان نباشد، عمل می کند. همچنین این قطعه در زمان یکسان نبودن بار لاستیک ها وارد عمل می شود. مثل زمانی که یکی از چرخ ها روی یخ است.

دیفرانسیل چند نوع دارد؟

دیفرانسیل خودرو را می توان به چهار دسته ی زیر تقسیم کرد.

  • دیفرانسیل جلو FWD: دیفرانسیل جلو توسط فرانسوی ها در ابتدای قرن بیستم ساخته شد. مسئولیت آن انتقال قدرت موتور به چرخ های قسمت جلو است. در آغاز تولید، این دیفرانسیل صرفا در مسابقات ماشینی به کار می رفت.
  • دیفرانسیل عقب ( RWD): این دیفرانسیل که از اولین نوع دیفرانسیل ها است، مسئولیت انتقال قدرت به محور عقب را بر عهده دارد.
  • دیفرانسیل تمام چرخ ( AWD): در اتومبیل هایی که همه ی چرخ ها حرکت می کنند، علاوه بر روی اکسل ها، بین آن ها هم یک دیفرانسیل است. سومین دیفرانسیل مسئولیت دارد تا سرعت های مختلف چرخ های جلو و عقب را در هنگام پیچیدن کنترل کند. به دلیل اهمیت فراوان این دیفرانسیل، در تعمیر هیوندا توجه ویژه ای به آن می شود. 
  • دیفرانسیل چهار چرخ (4WD): به جای وجود دیفرانسیل سوم در خودروهای 4 چرخ که گاهی همه ی چرخ های آن حرکت می کنند، از قفل شدن اکسل جلو و عقب استفاده می شود. این یعنی سرعت چرخ های جلو و عقب بایستی با هم برابر باشد. از این رو، در زمان وجود اصطکاک، رانندگی بسیار سخت می شود.
انواع دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو بر اساس تکنولوژی به کار رفته

  1. دیفرانسیل خودرو باز: مقرون به صرفه ترین نوع دیفرانسیل است. از معایب آن می توان به انتقال همه ی نیروی خارج شده از موتور به یک چرخ ( چرخی که بر روی زمین قرار ندارد) اشاره کرد. البته با توجه به اینکه سیستم های باز، مسئله ی فوق را حل کرده اند، این نوع دیفرانسیل در اکثر خودروها کاربردی است.
  2. دیفرانسیل خودرو قفل شونده: بیشترین کاربرد این قطعه در آفرودها است. سیستم این قطعه، در زمان گرفتن گشتاور مورد نیاز، بدون احتیاج به دخالت فرد، اتوماتیک قفل می گردد.
  3. دیفرانسیل خودرو با لغزش محدود: در زمانی که اتومبیل بلغزد، این دیفرانسیل به طور اتوماتیک، قفل می شود.
بخوانید  نقش ECU در خودرو چیست؟

جمع بندی

دیفرانسیل خودرو، از بخش های مهم خودرو است که تاثیر بسیار زیادی در حرکت بهینه ی آن دارد. در تعمیر هیوندا، توجه ویژه ای به دیفرانسیل می شود. شما می توانید برای بهبود عملکرد حرکت خودروتان، تعمیر هیوندای خود را به تعمیرکاران حرفه ای مجموعه ی هیوندا 021 بسپارید. از اینکه تا پایان مقاله ی تعمیر هیوندا و امداد هیوندا با ما همراه بودید، سپاسگزاریم

ادمین وب‌سایت

‫2 نظر

  • رضوی گفت:

    سلام‌. یه سوال دیفرانسیل خودرو خراب شده چطوری می تونم دیفرانسیل رو خودم عوض کنم اطلاعات تعمیرکاری خیلی کمی دارم.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079