منوی دسته بندی

چگونه بفهمیم تسمه هیدرولیک خودرو خراب است؟

چگونه بفهمیم تسمه هیدرولیک خودرو خراب

برای اینکه خودرویی حرکت کند نیاز است تا اجزای زیادی به جز موتور و چرخ ها کار کنند. از گیربکس گرفته تا سیستم های درونسوز خودرو؛ همگی برای حرکت خودرو الزامی هستند. یکی از قطعات اساسی در حرکت خودرو تسمه هیدرولیک است که با نام تسمه ی دینام هم شناخته می شود. این وسیله که از جنس پلاستیک است، کارهای متعددی در سیستم خودرو انجام می دهد.

گاهی اوقات این قسمت از خودرو خراب می شود و ممکن است به تعمیر هیوندا و امداد هیوندا احتیاج پیدا کند. به همین دلیل بهتر است تا با نشانه های خرابی این قطعه ی تاثیرگذار خودرو آشنا شوید.

تسمه هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

تسمه هیدرولیک، قطعه ای است که بدون توجه به مدل و تاریخ ساخت، در همه ی خودروها یافت می شود. دلیل این امر، کاربردی بودن این قطعه است. کاربردهای این قطعه عبارت هستند از:

  • دینام را کنترل می کند.
  • کولر خودرو را کنترل می کند.
  • هدایت پمپ هیدرولیک را بر عهده دارد.
تسمه هیدرولیک
تسمه هیدرولیک خودرو

تسمه هیدرولیک، به وسیله ی میل لنگ نیروی مورد نیاز جهت چرخیدن را به دست می آورد. چرخیدن این قطعه، سبب فرستاده شدن نیروی وارده به قسمت های ذکر شده می شود. به همین دلیل، خرابی تسمه دینام یا هیدرولیک به هر دلیلی، سبب از کار افتادن خودرو می شود. البته این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو، مصرفی است و در اثر گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است جهت تعمیر هیوندا، مطابق با تاریخ ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو، تسمه دینام آن را تعویض نمایید.

بخوانید  بلوک سیلندر چیست و وظایف آن

در ادامه به برخی نشانه های خرابی تسمه هیدرولیک می پردازیم:

روشن شدن چراغ هشدار باتری، نشانه ای از خرابی تسمه هیدرولیک

کنترل دینام، یکی از مسئولیت های تسمه هیدرولیک در اتومبیل می باشد. از طرفی با توجه به اینکه دینام باتری اتومبیل را شارژ می کند، در صورت خرابی تسمه ی هیدرولیک و سپس دینام، باتری اتومبیل به تدریج خالی می شود. به همین دلیل، با خرابی تسمه ی هیدرولیک و نرسیدن شارژ به باتری، چراغ هشدار دهنده ی باتری اتومبیل، روشن می گردد.

البته این مسئله لزوما به معنی خرابی تسمه دینام نیست و باید آن را با تعمیر هیوندا مشخص کرد.

خودرو در زمان استارت سرد، صدایی جیغ مانند دارد

چنانچه در زمانی که تازه می خواهید خودرو را روشن کنید، استارت آن صدایی شبیه به شیهه ی اسب یا جیغ به گوشتان خورد، ممکن است مشکل از تسمه هیدرولیک خودرو باشد. البته در خودروهای مستعمل این اتفاق بیشتر رخ می دهد. به این دلیل که تسمه ی هیدرولیک فرسوده شده است. اگرچه این صدا پس از گرم شدن موتور خودرو تمام می شود، اما همچنان می تواند نشانه ای بر خرابی تسمه ی هیدرولیک باشد. البته اگر صدای ذکر شده بسیار شدید باشد ممکن است اشکال از شل شدگی تسمه ی هیدرولیک باشد. این مسئله به خصوص در فصل زمستان و به دلیل لغزندگی و رطوبت تسمه رخ می دهد.

وظایف تسمه هیدرولیک خودرو

فرمان خودرو سنگین باشد

با توجه به اینکه تسمه هیدرولیک مسئولیت مدیریت کردن پمپ هیدرولیک خودرو را بر عهده دارد، وقتی این مسئولیت درست انجام نشود، پمپ هیدرولیک و نهایتا فرمان خودرو دچار مشکل می شوند. سنگینی فرمان که نمودی ظاهری از این مسئله است، به دلیل کمبود روغن موتور در جعبه فرمان رخ می دهد. این مسئله، از این رو که سبب می شود تا نتوان به وسیله ی فرمان، خودرو را هدایت کرد، می تواند بسیار مخاطره آمیز باشد. تعمیرکاران حرفه ای می توانند با تعمیر هیوندا، مانع از خطرآفرینی شوند.

بخوانید  آنچه که باید قبل از نصب زنون بدانید؟

سوسوی چراغ ها، نشانه ای دیگر از خرابی تسمه هیدرولیک

نور ضعیف چراغ ها، از علائم تسمه هیدرولیک معیوب است. البته معیوب بودن این قطعه تنها یکی از عوامل سوسو زدن چراغ ها است. در زمان غیر فعال بودن دینام اتومبیل، فقط به واسطه ی باتری می توان برق مورد نیاز را تهیه کرد. به دلیل اینکه برق دینام 2.5 ولت بیشتر از برق باتری است، چراغ ها در زمان فعال بودن دچار سوسو زدن می شوند که این اتفاق به دلیل اختلاف ولتاژ رخ می دهد. مسئله ی فوق بیشتر در زمانی پیش می آید که تسمه ی هیدرولیک شل شده باشد. در این زمان، حتما باید به تعمیر هیوندای خود بپردازید.

موتور ناگهان خاموش شود

اگر اتومبیل شما به طور ناخواسته از کار افتاد، می توان آن را ناشی از خرابی تسمه هیدرولیک دانست. معیوب بودن این تسمه، سبب خالی شدن باتری می شود. به همین دلیل، اتومبیل امکان تهیه ی برق لازم برای حرکت را نخواهد داشت و با تمام شدن انرژی باتری، خاموش می شود.

شارژ باتری تمام شود

معیوب بودن تسمه هیدرولیک اتومبیل، به طور مستقل مشخص نیست و از طریق خرابی دیگر قطعات می توان آن را متوجه شد. تمام شدن باتری یکی از علائم معیوب بودن تسمه است. علت این امر نرساندن شارژ کافی از تسمه به باتری است. پیش از اینکه باتری خودروتان از کار بیفتد، اقدام به تعمیر هیوندا و تعویض تسمه ی هیدرولیک کنید.

بخوانید  روشن کردن ماشین اتومات

دمای موتور زیاد می شود

به دلیل ارتباط واترپمپ و تسمه هیدرولیک، آسیب رسیدن به تسمه، سبب صدمه دیدن واترپمپ هم می شود. به این ترتیب، واترپمپ امکان فرستادن مواد خنک کننده به اندازه ی لازم را ندارد. در نتیجه دمای موتور، افزایش می یابد.

جمع بندی

تسمه هیدرولیک، یکی از اعضای کلیدی در حرکت کردن خودرو است. با خرابی تسمه خودرو، بخش های متعددی از خودرو دچار مشکل می شوند و نهایتا خودرو از کار می افتد. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاقات، تعویض تسمه ی هیدرولیک و تعمیر هیوندا است. شما می توانید تعمیرات و تعویض تسمه ی هیدرولیک خودروی خود را به تعمیرکاران حرفه ای مجموعه ی هیوندا 021 بسپارید.

امیدواریم از مقاله ی امداد هیوندا بهره ی کافی برده باشید.

ادمین وب‌سایت

‫2 نظر

  • اعظمی گفت:

    سلام من باتری ماشینم خراب شده یعنی احتمال داره به خاطر اینکه تسمه خراب شده باتری رو خراب شده باشه یعنی قبل از خرید باتری باید اول تسمه رو چک کنم؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079