منوی دسته بندی

خودرو هیبریدی چیست؟

خودرو هیبریدی چیست؟

 

تقریبا بیش از یک دهه است که از ورود اولین خودرو هیبریدی در بازار می گذرد، امروزه به علت کاهش منابع فسیلی و توجه به محیط زیست بیشتر ازقبل موجب شده تا در همه صنعت ها به این قضیه توجه بیش از حد داشته باشند. یکی از این صنعت ها ، صنعت خودرو سازی است. چون سوخت ماشین ها از منابع فسیلی می باشد. خودروهای هیبریدی با داشتن دو موتور از نوع الکتریکی و فسیلی، و وجود این دو موتور در کنار هم موجب آلودگی کمتر و سوخت کمتر فسیلی می شود. از این رو خودرو هیبریدی طرفدار زیادی پیدا کرده و در ایران نیز یکی از محبوب ترین مدل های خودرو می باشد. خودرو هیبریدی چیست؟ در مقاله تعمیر هیوندای قصد داریم پرسش این پاسخ را داده و درباره ماشین هیبریدی و مزایای آن صحبت کنیم، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

ماشین هیبریدی hybrid چیست؟

کلمه هیبرید یک کلمه لاتین به معنی ترکیب است. در واقع چون خودرو های هیبریدی از ترکیب دو موتور الکتریکی و بنزینی، استفاده می کنند، این اسم را برای آن انتخاب نمودند. موتور بنزینی یک مقدار کوچکتر و در قسمت پایین تعبیه شده و بیشتر در مواقعی که موتور به شتاب بیشتر و در حرکت های ناهموار مثل سر بالایی، از آن استفاده می شود. اما موتور الکتریکی کمی بزرگتر بوده و در قسمت بالایی قرار می گیرد، موتور الکتریکی در مواقع پارک کردن، حرکت مداوم، دنده عقب و … استفاده می شود. در موتور الکتریکی منبع آن باتری هستند و با آن ها شارژ می شوند و در موتور های فسیلی از بنزین و گازوئیل و … استفاده می شود.

بخوانید  چراغ دی لایت ماشین چه کاربردی دارد؟

 

خودرو های هیبریدی چگونه کار می کنند؟

خودرو های هیبریدی معمولا برای تامین سوخت خود از چند نوع  منبع بهره می برند، برای حرکت از سوخت هایی مانند: انرژی خورشیدی، سی ان جی ، گاز پروپان و بنزین استفاده می کنند. کار کرد این خودرو به این صورت نیست که هروقت یک سوخت تمام شد سراغ سوخت دیگر برود، بلکه در زمان مورد نیاز و شرایط مشخص  سوخت  مورد نظر را مصرف می کند. از دیگر موارد مهم این است که این خودرو ها مصرف سوخت را کاهش می دهند و کمتر محیط زیست را آلوده می کنند. به همین خاطر به این نوع از ماشین ها، ماشین های سبز یا دوست دار طبیعت می گویند.

 

نقاط قوت و نقاط ضعف خودرو های هیبریدی چیست؟

خودرو های هیبریدی همانند دیگر تولیدات دارای یکسری نقاط  ضعف و قوت است. می توان گفت اکثر افراد درباره این ماشین ها اطلاعاتی ندارند. از نقاط قوت آن مصرف سوخت کمتر، کشش بالایی موتور، وابستگی کمتر به سوخت های فسیلی نام برد و از نقاط ضعف آن تعمیر تخصصی و گرانتر، ظاهر کمتر مخاطب پسند، فضای داخلی کوچکتر ذکر کرد. ما در ادامه به شرح مفصل معایب و مزایای این نوع خودرو می پردازیم تا شما با دید بازتر نسبت به خرید خودرو های هیبریدی اقدام نمایید. و می توان گفت در بعضی از مواقع به علت وجود نقاط ضعف منحصر به فرد این خودرو، افراد از خرید این خودرو منصرف می شوند.

بخوانید  دیسک و صفحه خودرو

 

مزایای خودرو هیبریدی

از مهمترین فواید و مزایای ماشین های هیبریدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کاهش آلودگی محیط زیستی : در این نوع از ماشین ها به علت استفاده از موتور های الکتریکی، میزان آلودگی هوا کاهش پیدا می کند.

کاهش یافتن مصرف سوخت : به علت وجود موتور الکتریکی و منبع سوخت دیگر، موجب کاهش مصرف سوخت  یا بهینه سازی آن می شود.

موتور های کوچکتر : به علت وجود موتور درونسوز در کنار موتور الکتریکی به موتور های بزرگ نیازی نیست.

تجهیز به سیستم ترمز بازیاب انرژی : در خودرو های هیبریدی چون به سیستم ترمز بازیاب انرژی مجهز هستند، انرژی جنبشی ماشین در باطری ماشین ذخیره می شود، اما در خودرو های معمولی این انرژی به صورت حرارتی تلف می شود.

از دیگر مزایای  آن طول عمر باطری و قطعات مربوط به آن، استهلاک کمتر نسبت به خودرو های معمولی، صدای کم و … می باشد.

خودرو های هیبریدی چگونه کار می کنند؟

معایب خودرو هیبریدی

 

عملکرد خودرو : خودرو های هیبریدی مناسب رانندگی با سرعت بالا نیست و در مقایسه با ماشین های درونسوز معمولی در سرعت بالا مفید نیستند.

 

هزینه بالا برای تعمیرات و نگهداری : چون قطعات زیادی در این خودرو به کار رفته در نتیجه هزینه نگه داری و تعمیرات آن بالاست. همچنین مکانیک حرفه ای برای این نوع از ماشین ها کم می باشد.

 

قیمت بالا خودرو : به علت وجود تکنولوژی بالاتر، قیمت این ماشین ها از ماشین های درونسوز بیشتر است.

 

از دیگر معایب خودرو هیبریدی تعادل پایین به علت وزن بالای باتری، نامناسب بودن برای اسپورت کردن، کمتر بودن فضای خودرو به علت اشغال شدن توسط باتری ها و توان کمتر خودرو می توان نام برد.

بخوانید  دیاگ خودرو چیست؟

 

فرق بین خودروهای هیبریدی و ماشین های بنزینی چیست؟

از تفاوت های این دو ماشین می توان استفاده منبع سوخت باشد. در خودرو های هیبریدی چون از چند منبع سوخت استفاده می شود، موجب کاهش سوخت و همچنین کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

از دیگر فرق های بین ماشین های معمولی و ماشین های هیبریدی می توان گفت در خودرو های هیبریدی وقتی از موتور الکتریکی با سرعت آهسته استفاده می شود قدرت بالایی تولید می کند. اما در خودرو های بنزینی این قضیه برعکس می باشد، زمانی که سرعت بالا باشد، بیشترین قدرت و شتاب را دارد.

 خودرو های هیبریدی موجود در بازار ایران

امروزه ماشین های هیبریدی در بازار مصرف کنندگان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، در بازار ایران هم از این قاعده مستثنی نیست،در حال حاضر خودروهایی که در بازار ایران رواج دارد به شرح زیر است :

تویوتا، پریوس

هیوندای، سوناتا هیبریدی

کیا، اپتیما هیبریدی

میتسوبیشی، اوتلندر پلاکین هیبرید

تویوتا، کمری XLE

تویوتا، کمری SE

لکسوس cT200H

سخن آخر

خودرو های هیبریدی امروزه به عنوان ماشین خلاقانه، جای خود را در بازار خودرو محکم کرده است. این خودرو دارای دو پیشرانه می باشد که موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست می شود. اگر به اطلاعات بیشتری در باره خودرو های هیبریدی در بازار ایران دارید، می توانید از کارشناسان امداد هیوندای کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079