منوی دسته بندی

روشن کردن ماشین اتومات

روشن کردن ماشین اتومات

 

امروزه ماشین های دنده  اتوماتیک بیشتر از قبل در بین مردم مورد پسند است. در قدیم این خودرو ها بیشتر در بین افراد مسن و کسانی که نمی توانستند با اتومبیل دستی رانندگی کنند محبوبیت بیشتری داشت.اما در دنیای امروز، اغلب ترجیح می دهند تا با ماشین اتوماتیک رانندگی کنند. به علت ترافیک و شلوغی خیابان ها رانندگی با ماشین های اتوماتیک آسان تر ،میزان مصرف سوخت کمتر و هزینه تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک کمتر خواهد بود. رانندگی با ماشین اتومات بسیار راحت تر و آرامش بخش تر است. اگر تا به حال با ماشین اتوماتیک رانندگی نکردید باید بدانید به دلیل وجد نداشتن کلاچ و تعویض دنده رانندگی بسیار ساده است. ما در این مقاله تعمیر هیوندای قصد داریم درباره روشن کردن ماشین اتومات و نحوه عملکرد آن بیشتر توضیح دهیم.

 

 

معنی حروف روی دنده اتوماتیک

در اکثر ماشین ها با گیربکس دنده ای ۴ حروف R, D, P, N دیده می شود که می توان با توجه به نیاز راننده حالت های مختلف را انتخاب کرد.

علامت P (parking): این حرف نشان می دهد خودرو در حالت پارک قرار دارد. در مواقعی که ماشین را متوقف کرده اید و می خواهید از ماشین پیاده شوید استفاده می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید علاوه بر آن باید ترمز دستی هم استفاده شود. در این حالت حتی اگر راننده پدال گاز را هم فشار دهد ماشین اصلا حرکت نمیکند.

علامت D (drive): این علامت به معنی حرکت و رانندگی می باشد. برای حرکت نیاز است دنده روی آن قرار گیرد، بعد از قرار دادن دنده بر روی D می توانید پای خود را از روی پدال برداشته و بعد ماشین شروع به حرکت می کند.

بخوانید  آشنایی با فیلتر بنزین در خودرو | انواع، زمان تعویض و علائم خرابی آن

علامت R (revers): زمانی که می خواهید به عقب برانید از این دنده استفاده می کنید. در واقع دنده عقب ماشین می باشد. وقتی دنده را روی آن قرار دهید و پای خود را از روی پدال ترمز بر دارید ماشین به عقب حرکت می کند.

علامت N (neutral ) : در واقع همان خلاص بودن ماشین و به معنای دنده خلاص است و در مواقعی که توقف کوتاه دارید و زمانی که خودرو حرکت ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رانندگی و شروع حرکت ماشین اتوماتیک

مانند هر ماشین دیگری ابتدا باید کمر بند ایمنی خود راببندید و سپس صندلی و آینه ها را تنظیم کنید. سپس پای خود را رو پدال ترمز گذاشته و تا آخر فشار دهید، و بعد استارت را بزنید. در این مرحله طبق انتخاب خود دسته دنده را روی علامت مورد نظر قرار دهید. اگر قصد حرکت به سمت جلو را دارید روی D ، اما اگر می خواهید به عقب حرکت کنید روی R قرار دهید. حال پای خود را از روی پدال ترمز بر داشته و ماشین به آرامی حرکت می کند، برای سرعت بیشتر، پدال گاز را فشار دهید.

یکی ار ویژگی های ماشین اتومات وجود دو پدال ترمز و گاز به جای سه پدال ترمز، گاز و کلاچ است. ممکن است به خاطر این اختلاف رانندگان دچار اشتباه شوند، برای راه حل آن بهتر است فقط از پای راست خود از فشار پدال ها استفاده کنید و پای چپ را در این ماشین های اتومات به کار نگیرید.

بخوانید  انواع قالپاق ماشین

رانندگی و شروع حرکت ماشین اتوماتیک

 

نکات مهم هنگام رانندگی با خودرو اتوماتیک

برای رانندگی با ماشین های اتوماتیک نیاز به رعایت یک سری نکات است، برخی از نکات مهم به شرح زیر است .

عوض نکردن دنده در هنگام رانندگی

بعضی از رانندگان در هنگامی که ماشین توقف کامل نکرده و در حال حرکت است دنده را روی P می گذارند. این کار موجب آسیب جدی به گیربکس ماشین می شود و هزینه های سر سام آوری را به دنبال دارد.

از هر دو پا در هنگام رانندگی استفاده نکنید

در ماشین های اتواتیک بهتر است فقط از پای راست خود استفاده کنید. استفاده از پای چپ و راست موجب اشتباه در فشار دادن پدال گاز و ترمز می شود. ممکن است در بعضی از مواقع هر دو پدال با هم فشرده شوند که موجب بروز تصادف و اتفاقات ناگوار می شود.

قرار ندادن در حالت خلاص، در سر پایینی

اگر در سرازیری ها خودرو را در حالتN یا خلاص قرار دهی. موجب فشار مضاعف و خرابی شیرهای برقی گیربکس می شود، تعویض شیر برقی های گیر بکس هزینه بالایی دارد.

فقط در توقف کامل دنده را روی P قرار دهید

باید حتما ماشین در حالت توقف کامل باشد و بعد دنده را روی حالت پارک گذاشت. برای این کار ماشین کامل متوقف شده و بعد دنده را روی خلاص، ترمز دستی کشیده و بعد دنده را روی حالتP قرار دهید.

بخوانید  دینام خودرو چیست؟

پشت چراغ قرمز، دنده را خلاص نکنید

در زمانی که ماشین در حالتD است، فشار کمتری به گیر بکس وارد می شود. در پشت چراغ های قرمز یا توقف زیر ۲ دقیقه ماشین را خلاص نکنید و بهتر است ماشین در همان حالت D بماند. تنها در زمانی که از دو دقیقه بیشتر، توقف طول می کشد دنده را در حالت خلاص یا N قرار دهید.

روغن گیربکس را چک کنید

بسیاری از رانندگان بر این باورند، در ماشین های اتوماتیک نیاز به تعویض روغن گیربکس نیست.

و این باور اشتباه رایج است که روغن فابریک کارخانه ای باید داخل گیربکس بماند و تعویض نشود. برای تعویض روغن کیبرکس خودروی خود، شما می توانید به امداد هیوندای مراجعه کنید و از کارشناسان ما کمک بگیرید.

 

جمع بندی

ماشین های اتوماتیک علاوه بر افراد مسن و کسانی که نمی توانند با کلاچ و ترمز رانندگی کنند محبوب است. برخی از افراد هستند که ماشین های دنده ای را ترجیح می دخند و کار کردن و رانندگی کردن با پدال کلاچ و ترمز برایشان مهیج است. رانندگی با خودرو اتومات مزایایی دارد، برای مثال می توان به کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. همچنین رانندگی با آن آسانتر است و خودرو های جدید و پیشرفته آن دارای امکانات زیادی هستند. در این مطلب از بهترین تعمیرگاه هیوندای شما را با چگونه روشن کردن خودرو اتومات آشنا کنیم و نکات مهم درباره ماشین های اتوماتیک را باز گو کنیم امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع بوده باشد.

ادمین وب‌سایت

یک نظر

  • زیوری گفت:

    سلام. خیلی دوست دارم ماشین دنده ای که دارم رو بفروشم و ماشین اتوماتیک بخرم امیدوارم که به زودی توان خریدش رو پیدا کنم.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079