منوی دسته بندی

زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم خودرو یک قطعه ضروری است که نقش مهمی در فعالیت خودرو ها ایفا می کند. مطمئنا تا به حال نام تسمه تایم را شنیده اید اما زنجیر تایم را کمتر یا اصلا نشنیده اید. کار زنجیر تایم هماهنگی بین سوپاپ ها و حرکت میلنگ را به میل بادامک انتقال دادن است.

این قطعه در گذشته در تمامی خودرو های سنگین و سواری استفاده می شد اما امروزه جای خود را به تسمه تایم داده است. برخی از افراد بر این باورند که زنجیر تایم یک تکنولوژی از کار افتاده و قدیمی نیست، همچنان در برخی از خودرو ها از آن  استفاده می شود. در این مقاله امداد خودرو هیوندای  قصد داریم بیشتر درباره نحوه عملکرد زنجیر تایم و تسمه تایم، اختلاف بین آن دو و مزایای استفاده از آن ها را بیان کنیم.

 

زنجیر تایم خودرو چیست؟

وظیفه زنجیر تایم هماهنگی بین میل سوپاپ خودرو و حرکت پیستون ها است. تا به وسیله آن سوپاپ ها در زمان مناسب، باز و بسته شوند و موتور به خوبی کار کند. بنا بر این زنجیر یا تسمه تایم از یک سمت به میل لنگ و ازسمت  دیگر به میل سوپاپ وصل است. تا تغیییر دوران میل لنگ را با، تغییر دور به سوپاپ ها برساند. کلمه تایم در آن ، به معنی زمان بندی برای تنظیم فعالیت های سوپاپ و میل لنگ  است. در واقع می توان گفت اگر سوپاپ ها و پیستون ها در زمانی که باید حرکت کنند، حرکت نکنند، موتور به شدت آسیب می بیند یا به طور کل کار نمی کند.

 

بخوانید  انواع ماشین مسابقه ای

مزایا و معایب زنجیر تایم

نقطه قوت زنجیر تایم، طول عمر آن است. چون از فلز ساخته شده است مقاومت بالایی دارد و نیاز به تعویض ندارد. حتی خودرو بعد از سپری کرد ۱۲۵۰۰۰ مایل ، فقط زنجیر تایم آن چک می شود و نیازی به تعویض نیست. در آن بر خلاف تسمه تایم که از جنس پلاستیک است، در مقابل دما مقاوم است. چون تسمه تایم از جنس لاستیک است ممکن است در هوای خیلی سرد دچار یخ زدگی شود و عملکرد آن را مختل کند.

از معایب آن می توان به سنگینی آن اشاره کرد. که این سنگینی موجب افزایش سوخت می شود و همچنین بر قدرت موتور تاثیر می گذارد. چون چرخش کمتری نسبت به تسمه تایم دارد انرژی بیشتری مصرف می کند. زنجیر تایم در هنگام کار کردن پر سرو صدا می باشد. و قیمت آن مقداری بیشتر است. و چون از جنس فلز است باید به صورت دائمی سرویس و روغن کاری شود.

 

علایم خرابی زنجیر تایم

تقریبا هیچ دلیلی وجود ندارد تا بخواهیم زنجیر تایم را تعویض کنیم. مگر زمانی که فشرده شود یا آسیب ببیند. موارد زیر از علائم خرابی زنجیر تایم می باشد.

 

دیده شدن براده آهن در روغن موتور

زمانی که مکانیک تعویض روغن خودرو را انجام می دهد اگر در روغن موتور براده های آهن ببیند نشانه آن است به احتمال زیاد به زودی زنجیر تایم خودرو از کار می افتد. البته دیده شدن این تکه های آن می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

 

کمتر شدن قدرت موتور

زمانی که زنجیر تایم کشیده می شود، می تواند بعضی از دندانه های چرخ دنده را از بین ببرد. در نتیجه سوپاپ ها در زمان مناسب باز و بسته نمی شوند. همین امر باعث کاهش قدرت موتور می شود و حتی با فشار دادن پدال گاز نیز قدرت موتور ماشین پاسخگو نیست.

بخوانید  بررسی هیوندای ولستر 

 

صدای تق تق در زمان سکون و استارت زدن

وقتی در کاپوت را باز می کنید، می توانید صدای تق تق حاصل از کشیده شدن زنجیر تایم را بشنوید. اگر زنجیر تایم بشکند، ممکن است روی میل بادامک یا چرخ دنده ای میل لنگ بیفتد و صدای تق تق تولید کند. در برخی مواقع با شکسته شدن زنجیر تایم، سوپاپ ها با پیستون ها در تماس قرار می گیرند و صدای ضربه های بلندی به گوش می رسد. در این وضعیت ممکن است به پیستون ها و سوپاپ ها آسیب برسد و حتی موجب خرابی موتور شود.

فرق بین زنجیر تایم و تسمه تایم

فرق بین زنجیر تایم و تسمه تایم

کاربرد هر دوی آن ها یکسان است. برای زمان بندی اجزای خودرو به کار می روند. تفاوت اصلی تسمه تایم و زنجیر تایم در جنس  آن ها است. زنجیر تایم از جنس استیل یا فولاد است اما تسمه تایم از لاستیک و منعطف است. بنابر جنس فلزی زنجیر تایم، در برابر فشار و گرما مقاومت بیشتری دارد.

همچنین محل نسب آن دو با هم متفاوت است. معمولا تسمه تایم در بیرون از موتور نصب می شود، اما زنجیر تایم یک قطعه داخلی است و در داخل موتور نصب می شود. از دیگر تفاوت ها می توان به روغن کاری زنجیر تایم اشاره کرد. این کار باید به طور مداوم انجام شود تا عملکرد آن دچار مشکل نشود. اما تسمه تایم چون از جنس باستیک است نیاز به گریس کاری و روغن کاری ندارد.

بخوانید  انواع قالپاق ماشین

 

چه زمانی زنجیر تایم را تعویض کنیم؟

معمولا زنجیر تایم را بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می کنند، البته اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد. هر چه قدر این مسافت بیشتر شود امکان بروز مشکل نیز وجود دارد. اگر ماشین شما کار کرد بالایی دارد و یا قدیمی است، باید بیشتر مراقب علایم خرابی زنجیر تایم باشید. می توانید با بروز علایم خرابی آن ، قبل از اینکه کامل از بین برود آن را تعمیر کنید.

 

 نکات مهم برای نگهداری زنجیر تایم

بهترین روش برای نگهداری زنجیر تایم و در نتیجه عملکرد  موتور ماشین وجود دارد، تعویض به موقع روغن موتور است. با تمیز نگه داشتن روغن موتور می توان از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد. با گذشت زمان زنجیر تایم دچار فرسودگی می شود و احتمال جدا شدن قطعات کوچک فلزی از زنجیر وجود دارد. که ممکن است این قطعات کوچک به داخل روغن موتور وارد شوند. پس بهتر است به طور دوره ای و با کمک متخصصان موتور سانتافه ، زنجیر تایم های خودرو خود را چک کنید. تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که یکی از علائم خرابی و یا پارگی زنجیر تایم را مشاهده کردید، حتما به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا به تعویض زنجیراقدام نماید. زیرا می تواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند. اگر نظر ما را بخواهید می توانیم بهتون بهترین تعمیرگاه هیوندای ونک را پیشنهاد کنیم.

ادمین وب‌سایت

یک نظر

  • شاهمرادی گفت:

    سلام منم تسمه تایم رو خیلی شنیده بودم ولی با زنجیر تایم آشنایی نداشتم و از کارایی اون هم مطلع نبودم که تو این سایت اطلاعات خوبی کسب کردم.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079