منوی دسته بندی

تفاوت گیربکس cvt و گیربکس معمولی

تفاوت گیربکس cvt و گیربکس معمولی

در سال های اخیر گیربکس cvt در خط تولید خودروسازان قرار گرفته است. بیشتر خودرو ها چه شاسی بلند و سدان از گیربکس سی وی تی  استفاده می شود. همچنین گیربکس cvt  در حال رونق و پیشرفت است. برخی از رانندگان از گیربکس cvt  راضی نیستند و از ایرادات آن شکایت دارند و معتقد هستند گیربکس های معمولی کاربرد بهتری دارند. اما می توان گفت این گیربکس قطعه بسیار مفیدی است و رانندگی با آن برای افراد راحت تر است. این نو‌ع گیربکس سی وی تی محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. در این مطلب از امداد خودرو کیا می خواهیم درباره تفاوت گیربکس cvt و گیربکس معمولی و معایب و مزایای آن ها بپردازیم.

گیربکس cvt چیست؟

کلمه cvt مخفف Continuously Variable Transmission است. این گیربکس ها بر عکس گیربکس های معمولی دنده وابتی ندارند. در هر لحظه ، امکان تعویض دنده را برای راننده فراهم می کند. انتقال قدرت در گیربکس های cvt متغییر است. دنده با توجه به سرعت خودرو تغییر می کند. این گیربکس دارای دو محور مجزا است. یک محور به چرخ های خودرو و دیگری به پیشرانه متصل هستند. این محورها کار انتقال قدرت در دنده های سبک و سنگین را انجام می دهند. این گیربکس ها در بیشتر خودرو ها استفاده می شود اما در خودروهای کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. گیربکس های cvt  ابعاد و اندازه کوچک تری دارند. استفاده آن در خودرو های کوچک موجب کاهش هزینه ها می شود.

این گیربکس ها شباهت زیادی با گیربکس های معمولی دارند. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. مثلا در گیربکس های cvt  پدال کلاچ وجود ندارد. علاوه بر آن اگر خودرویی با گیربکس سی وی تی تولید شود کمی گران تر از همان خودرو با کیربکس معمولی است.

بخوانید  علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

مزایای گیربکس cvt

موارد مثبت در گیربکس های cvt موجب آن شده که به یک قطعه قدرتمند و ارزشمند تبدیل شود. یکی از مزایای اصلی آن کاهش مصرف سوخت است. در گیربکس های سی وی تی به علت بهینه کردن دور موتور، مصرف سوخت به صورت قابل توجهی گاهش پیدا می کند. زیرا هرچه دور موتور کمتر شود مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می کند.

در این گیربکس ها ، خودرو به صورت هوشمندانه با نسبت ، دنده مناسب همان لحظه حرکت می کند. در صورتی که این ویژگی در گیربکس های اتومات و معمولی وجود ندارد. می توان گفت، هدف از ساخت آن، تزریق لحظه ای قدرت مناسب و درست به چرخ ها، در حالت های مختلف رانندگی است. همچنین از دیکر مزایای گیربکس های cvt  کاهش وزن خورو می باشد. چون در آن ها چرخ دنده های موجود در گیربکس های معمولی، وجود ندارد . موجب کاهش وزن جعبه دنده و در نتیجه کاهش وزن خودرو می شود. چون در این نوع از گیربکس تعویض دنده سختی وجود ندارد، امکان لذت یک رانندگی نرم و شتاب گیری با هر سرعتی را می دهد.

 

معایب گیربکس cvt

معایب گیربکس cvt

این نوع جعبه دنده دارای ایراداتی است. که این نقص ها و ایرادات فراموش نشده و خودروسازان سعی بر برطرف کردن آن ها می باشند. شاید برخی از این معایب خیلی آزاردهنده نباشند. یکی از معایب گیربکس های سی وی تی صدای زیاد پیشرانه خودرو است. سرو صدای زیاد  دور موتور با سرعت بالا، ممکن است کمی آزاردهنده باشد. خودروها با پیشرانه های قدرتمند، صدای زیادی در دور بالا تولید می کنند.

بخوانید  سگ دست و کاربرد آن در خودرو

یکی از این معایب هزینه بالای تعمیرات برای این نوع از گیربکس ها می باشد. به طور کل قطعات جعبه دنده cvt  قیمت بالایی دارند. اگر این جعبه نیاز به تعمیر داشته باشد ، باید مبلغ زیادی برای خرید قطعات آن بپردازید و به دنبال تعمیر کار ماهر نیز باشید. چون قطعه cvt  بسیار حساس می باشد باید حتما به دست یک مکانیک و تعمیرکار ماهر تعمیر شود اگر توسط مکانیک بی تجربه تعمیر شود امکان آسیب رسیدن به آن وجود دارد. پس بهتر از با مراجعه به تعمیرکاران حرفه ای موتور اسپورتیج اقدام به تعمیر آن کنید.

علاوه بر این موارد، عدم اطمینان مردم به گیربکس سی وی تی است. چون جعبه دنده های cvt کمی متفاوت تر از بقیه موارد کار می کنند. شاید موجب این فکر شود که این گیزبکس به درستی کار نمی کند. چون هیچ نوع دنده دستی وجود ندارد همین امر موجب عدم اعتماد مردم می شود.

تفاوت گیربکس cvt و گیربکس معمولی

یکی از مزایای مهمم گیربکس های سی وی تی ، صرف نظر از سرعت دور موتور همیشه در اوج راندمان خود کار می کند. پس در رانندگی های شهری مصرف سوخت بهتری را ارایه می دهند. گیربکس های cvt برعکس گیربکس های معمولی دنده ندارند. و از دو قرقره مخروطی شکل تشکیل شده اند. ابعاد این قرقره ها به میزان قدرتی که چرخ ها نیاز دارند تغییر می کند. چون گیربکس های معمولی دارای دنده هستند، در زمانی که خودرو شتاب می گیرد، دنده تغییر مکان پیدا می کند. به همین علت برخی از افراد از اینکه در گیربکس های cvt  تغییر دنده وجود ندارد احساس خوبی ندارند. ترجیح آن ها گیربکس معمولی است.

بخوانید  آشنایی با سیستم صوتی ماشین

خودرو هایی که مجهز به گیربکس سی وی تی می باشند معمولا سواری نرم تری نسبت به نوع معمولی آن دارند. زیرا در زمانی که خودرو نیاز به نیروی بیشتری دارد، هیچ گونه تغییر ناگهانی دنده ای مشاهده نمی شود.

تعویض و تعمیر گیربکس cvt  در مقایسه با نوع معمولی می تواند کمی گران تر باشد. وجود تسمه بین قرقره ها، برای عملکرد گیربکس می باشد. اگر به هر دلیلی این تسمه دچار سایش و کشش شود موجب از کار افتادن گیربکس cvt  می شود.

جمع بندی

گیربکس های cvt به شما امکان یه رانندگی نرم و لذت بخش را می دهد. همچنین به نسبت بقیه گونه ها عملکرد بهتر و ماشین را سبک تر می کنند. در شیب های تند و مناطق کوهستانی می تواند به بهترین نحو عمل کند. چون این گیربکس ها علاوه بر خریدن آن که قیمت بالایی دارند و هم برای تعمییرات هزینه بیشتری نسبت به گیربکس های معمولی دارند، حتما باید به داشتن گارانتی آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین برای خرید خودرو دست دوم با گیربکس cvt  حتما تست درایو و بازدید کامل انجام دهید. در صورتی که مشکلی در تعمیر گیربکس اتوماتیک دارید می توانید با ما تماس بگیرید

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079