منوی دسته بندی

انواع کمربند ایمنی خودرو

انواع کمربند ایمنی خودرو

 

 

قطعا همه شما می دانید که نقش کمربند های ایمنی خودرو برای چیست. کمربند ایمنی نقش مهمی در سلامت سرنشینان خودرو در زمان تصادف ایفا می کند. و متناسب با کاربری خودرو در گونه های مختلف نصب می شود. می توان گفت انواع کمربند ایمنی خودرو می تواند نقش یک مکمل برای کیسه های هوا باشد. حتی ممکن است بدون وجود کمربند ایمنی، کیسه های هوا قادر به حفاظت کامل از سرنشینان خودرو را نداشته باشد. در برخی از مواقع باز شدن ناگهانی کیسه هوا بدون بستن کمربند ایمنی، ممکن است باعث جراحاتی برای مسافران خودرو شود. در ادامه مقاله امداد خودرو هیوندای به آشنایی با انواع کمربند ایمنی خودرو و نحوه محافظت آن ها در هنگام رانندگی صحبت خواهیم کرد.

کمر بند ایمنی و تاریخچه آن

می توان گفت کمربند ایمنی اولین اختراع برای ایمن سازی خودرو ها است. این جزء از ماشین مهمترین بخش ایمنی ماشین است که سالانه جان هزاران نفر را نجات می دهد. در زمانی که تصادف رخ دهد و کمربند ایمنی بسته نباشد، ایربگ به تنهایی نمی توان ایمنی مسافران را تامین کند. اولین بار ایده کمر بند ایمنی برای هواپیما ها شکل گرفت. اما بعد از آن در قرن بیستم در خودرو های سواری استفاده شد که مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. در ابتدا نوع کمر بند دونقطه ای بود که توسط فورد به عنوان یک بسته امنیتی برای همه ماشین ها در نظر گرفته می شد. بعد از آن کمربند سه نقطه ای به عنوان اختراع ثبت و مورد استفاده قرار گرفت.

بخوانید  بررسی هیوندای i30

 

انواع کمربند ایمنی خودرو

در این مقاله به شش نوع از کمربند رایج به کار رفته در خودرو ها می پردازیم.

 

کمربند های سه نقطه ای

یکی از متداول ترین نوع کمربند، کمربند سه نقطه ای می باشد. کمربند های سه نقطه ای بیشتر برای صندلی های جلو استفاده می شوند. همان طور که از اسم آن مشخص است دارای سه نقطه برای اتصال وجود دارد. در سه نقطه به ماشین متصل می شود. از در هنگام تصادف از سرنشین در مقبا انرژی اینرسی محافظت می کند. این نوع از کمربند کل بدن شخص را در هنگام حادثه پوشش می دهد. در زمان تصادف ضربه را در قسمت بالای بدن پخش می کند، که موجب کاهش درجه آسیب و ضربه می شود.

کمربند در صندلی  ( belt in seat )

این نوع کمربند یک مدل از نسخه متناوب کمربند سه نقطه ای می باشد. در این نوع از کمربند در قسمتی که بالای شانه محکم می شود به جای قاب ماشین در پشتی صندلی قرار می گیرد اما در کمربند های سه نقطه ای به قاب واقعی ماشین محکم می شود.  این طرح برای ایمنی و راحتی بیشتر سرنشینان ارائه شد، که موجب آزادی در قسمت سرشانه و گردن می شود.

در کمربند Bis  راحتی بیشتری به نسبت کمربند سه نقطه ای ایجاد شده است. زیرا بسیاری از افراد از ناراحتی گردن و سرشانه در کمربند سه نقطه ای شکایت داشتند، و آن را دلیلی برای نبستن کمربند می دانستند. از دیگر مزیت های این کمربند می توان به متناسب بودن با زاویه پشتی صندلی نام برد. که با زاویه پشتی صندلی تنظیم می شود و موجب می شود تا در صورت چپ کردن خودرو، کمربند عملکرد بهتری در برابر محافظت فرد داشته باشد.

بخوانید  انواع گواهینامه رانندگی و شرایط اخذ آن

 کمربند های سه نقطه ای

کمربند پنج نقطه ای

کمربند های پنج نقطه ای دارای ایمنی بیشتری هستند. چون هر دو شانه، هر دو طرف ران ها و پاها را پوشش می دهند. از جا به جا شدم و آزادی شخص در هنگام تصادف جلو گیری می کند. همه قسمت های کمربند با یک سگک مرکزی به هم می رسند، محل بسته شدن آن نیز در قسمت کمر سرنشین می باشد. این نوع کمربند برای صندلی ماشین کودک و خودرو های مسابقه ای  مورد استفاده قرار می گیرد. چون رانندگان ماشین های مسابقه ای و کودکان بیش تر از افراد دیگر در معرض خطر تصادف قرار دارند. علت امنیت بیشتر این کمربند ها، توزیع نیرو به طور مساوی بر روی قسمت های مختلف بدن است.

کمربند های شانه ای

این کمربند ها نوعی از کمربند های دو نقطه ای می باشند که در حال حاضر بسیار نادرند. کمر بند های دونقطه ای در ماشین های خیلی قدیم و هواپیما ها استفاده می شد. ما دیگر کمربند های شانه ای و دونقطه ای را کمتر می بینیم چون کمربند های سه نقطه ای جایگزین آن ها شدند. در کمربند های شانه ای قسمت بالای بدن را مهار و در قسمت شانه و لگن بسته می شود. می توان کفت این طرح از کمربند نه تنها فایده ای نداشت بلکه ضرر نیز داشت. زیرا بدوم کمربند کمر، اغلب افراد در زمان تصادف از زیر کمربند سر می خوردند.

بخوانید  میل لنگ خوردو چیست؟

کمربندهای اتوماتیک

کمربندهای اتوماتیک در چند دهه قبل بسیار رایج بود اما پس از گذشت مدتی کنار گذاشته شد. طراحی آن بیشتر شبیه به کمربند های سه نقطه ای بود. با این تفاوت که پوشش دهی دو قسمت نیم تنه بالایی و نیم تنه پایینی از هم جدا می باشند. بستن قسمت پایین کمر بند بر عهده فرد است اما در قسمت بالایی کمربند پس از روشن شدن ماشین به طور خودکار بسته می شود.

 

کمربند های کمری

همان طور که از نام آن پیداست کمربند از قسمت کمر عبور می کرد و در سمت دیگر در جای خود قفل می شد. این از کمربند ها از نوع ابتدایی کمربندها هستند که دارای کمترین محافظت می باشند. در هنگام تصادف این کمر بند ها ممکن است از بیرون افتادن شخص از ماشین جلوگیری کنند و پایین تنه را در جای خود نگه دارد اما چون قسمت بالا تنه آزاد است احتمال برخورد به قسمت های داخلی خودرو وجود دارد که موجب آسیب فرد می شود. امروزه کمربند های کمری کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، چون کمربند های سه نقطه ای گزینه بهتری می باشند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره انواع کمربند ایمنی خودرو و اهمیت استفاده آن در هنگام رانندگی پرداختیم. بنا براین بهتر است به سلامت کمربند های ایمنی خودرو خود اقدام کنید. با مراجعه به متخصصان خرید گیربکس هیوندای  از بهترین خدمات ما بهره مند شوید و سفر امن و راحتی داشته باشید.

 

 

 

ادمین وب‌سایت

یک نظر

  • شعبانی گفت:

    کمربندهای صندلی ماشین خراب شده خیلی اذیتم کرد یه بار پلیس دیدم هر کاری کردم نتونستم کمربند رو ببندم و پلیس جریمه ام کرد. یه کمربند خیلی با کیفیت میخواستم که گیر هم نداشته باشه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079