منوی دسته بندی

پیستون خودرو و عملکرد آن

پیستون خودرو و عملکرد آن

موتور خودرو های درون سوز از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده اند که وجود آن ها بسیار حیاتی می باشد. پیستون جزء این قطعات است که در انواع موتور های احتراقی دیده می شود و جدایی ناپذیر است .

پیستون خودرو چیست؟

این قطع به شکل استوانه ای و توخالی می باشد که یک سر بسته و سر دیگر آن باز است، طول پیستون بیشتر از قطر آن است، قطر پیستون در سطح بازش کمتر از سطح بسته آن است. پیستون عمل رفت و برگشت را در درون سیلندر موتور انجام می دهد و باعث متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت می شد و آن را برای فرایند احتراق آماده می کند.

قدرت انتقال دادن حرات در پیستون خیلی حیاتی است به دلیل اینکه ممکن است بالا رفتن دمای آن تحت تاثیر دمای محفظه احتراق باعث چسبیدن آن به دیواره سیلندر و اختلال در عملکرد موتور می شود.

پیستون به خارج شدن دود ناشی از احتراق سیلندر کمک می کند.حرکت خطی پایین به بالا منشاء نیروی موتور است ، پایین آمدن بر اثر فشار گازهای ناشی از احتراق داخل سیلندر نیروی ایجاد شده از انفجار سوخت و هوا را به بخش های دیگر موتور انتقال می دهد.

این نیرو از طریق شاتون به میل گرد منتقل می شود و به وسیله آن تبدیل به نیروی چرخشی می شود .

اگر نیاز به تعمیر موتور هیوندا داشتید می توانید با ما در ارتباط باشید.

اصلی ترین قسمت های پیستون

تاج:

بخش بالایی پیستون که یکی از قسمت های تغییر کننده آن است و با مخلوط گاز و هوا برخورد محفظه احتراق در کیفیت اختلال هوا و سوخت و در نتیجه قدرتی که توسط موتور تولید شده است تاثیر دارد.

بخوانید  بهترین هیوندای سال ۲۰۲۱ انتخاب شد

شیار رینگ:

در قسمت فوقانی دامنه طراحی شده و محل قرار گرفتن رینگ را فراهم می کند.

سوراخ گژن پین:

محل قرار گرفتن گژن پین در این قطعه می باشد . این قطعه انگشتی هم نامیده می شود ، میله ای توخالی است که برای برقرار کردن ارتباط شاتون و پیستون به کار می رود. روی دامنه ی پیستون در پایین و بالا سوراخ های کوچکی وجود دارد که برای نفوذ روغن به داخل پیستون است.

دامنه:

بخش پایینی پیستون است که با سه حالت برش سطحی، بدون برش و برش کامل طراحی شده است و میل لنگ و شاتون ارتباط دارد. در بعضی مواقع دامنه پیستون نسبت به تاراج پیستون قطر کمتری دارد و اختلاف قطر بین آن ها 7/0میلی متر است.

جنس پیستون از چیست؟

پیستون از آلمینیوم و یا آلیاژ چدن ساخته شده است. پیستون هایی که از جنس چدن هستند به دلیل اینکه بدنه سنگینی دارند و بدنه بزرگتر تنها در خودرو های دیزلی با قدرت بالا استفاده می شوند. معضل پیستون ها به غیر از وزن آن ها انتقال حرارتی شکنندگی و پایین است.

پیستون آلمینیومی در خودرو های سواری کاربردی دارند به دو روش ریخته گری و آهنگری تولید می شوند. ریخته گری فضای متخللی دارد ومقاومت گرمایی کمتر در خودروهایی که با قدرت پایین تر استفاده می شود و آهنگری که بافت متراکم و قوی دارد برای خودرو های سنگین با توان بالاتر استفاده می شود.

بخوانید  کاربرد میل گاردان

یک مدل پیستون داریم که از جنس آلمینیوم آهنگری هستند دوام بیشتری نسبت به ریخته گری دارند.

پیستون های آلمینیومی ریخته گری انبساط زیادی دارد در صورتی که متناسب با سیلندر و محفظه احتراق نباشد مشکل ایجاد می کند. پیستون هایی که از جنس آلمینیوم هستند چه در نوع ریخته گری و چه در نوع آهنگری  انتقال حرارت زیاد و شکل پذیری خوبی دارند و خطر شکستن آن ها کمتر است، ولی قیمت پیستون های ریخته قیمتشان نسبت به پیستون های چدنی بیشتر است.

رینگ پیستون و وظایف آن :

رینگ پیستون حلقه ای است که داخل شیارهای رینگ قرار می گیرد. جنس این حلقه های فلزی از چدن خاکستری می باشد و در مقابل گرما مقاومت بالایی دارند و دارای خاصیت ارتجاعی می باشد.

هر پیستون دارای 3 تا 7 رینگ پیستون است که بستگی به نوع موتور و تراکم آن از نظر مخلوط سوخت و هوا تعیین می شوند. در موتور های بنزینی از 3 یا 4 و موتور های دیزلی از 6 یا 7 رینگ پیستون استفاده می کنند .

انواع پیستون

 

انواع موتور هایی که درون هیوندا 021 فروخته می شود.

موتور هیوندا سانتافه

موتور توسان

موتور اسپورتیج

وظایف رینگ پیستون :

  • کاهش سطح تماس پیستون ، دیواره بوش و سیلندر در نتیجه کاهش اصطکاک و فرسایش این دو
  • انتقال گرمای پیستون به سیلندر
  • عایق بندی محفظع احتراق و جلوگیری از نشت گاز ها
  • کنترل روغن روی جداره سیلندر و شاتون و جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق
  • روغن کاری دیواره سیلندر و پیستون و فاصله لقی بین آن ها

انواع رینگ های پیستون:

رینگ های تراکم:

نام دیگر این رینگ ها فشاری است و مانع نفوذ گاز از کنار پیستون در زمان بالا بودن آن می شود تا از تراکم مناسب احتراق کم نشود. با برخورد کاملی که با دیواره سیلندر می کند زمان پایین آمدن پیستون این دیواره را از روغن های روان کننده پاک کرده و از ورود روغن به محفظه احتراق جلوگیری می کند.

بخوانید  کاسه نمد و خرابی آن

رینگ پیستون با خاصیت ارتجاعی بالایی که دارند زمان انبساط کاملا به دیواره های سیلندر می چسبد و از جلوگیری می کند از ورود گاز های احتراق به خارج از فضای احتراق.

رینگ روغن:

رینگ های روغن به صورت شیار دار و سوراخ دار طراحی می شوند و جلوگیری می کنند از انتشار روغن بر روی دیواره سیلندر و مصرف بیش از حد و غیر ضروری آن. رینگ روغن ها پایین تر از رینگ های تراکم و در پایین ترین شیار پیستون و نزدیک به سوراخ گژن پین قرار گرفته اند.

این مدل رینگ دهانه دار هستند، این دهانه کمک می کند به تنظیم قطر آن ها با قطر پیستون و سیلند.

پیستون ها دو نوع هستند که آن دو نوع را برای شما ذکر کرده ایم.

  • پیستون های چهار زبانه
  • پیستون های دوزبانه

انوع طرح های پیستون های آلمینیومی:

  1. پیستون با شکاف عمودی
  2. پیستون با شکاف عرضی
  3. پیستون با تیغه فولادی

انواع پیستون بر اساس شعاع دامنه :

  1. پیستون کامل
  2. پیستون با برش نیم
  3. پیستون با برش کامل

انواع پیستون بر اساس نوع تاج:

  1. پیستون با سر صاف
  2. پیستون با سر مقعر
  3. پیستون با سر معرب

ادمین وب‌سایت

‫2 نظر

  • نامجو گفت:

    سلام. ماشین من یه مشکلی داره که هیچکس تا حالا نتوانسته مشکلش رو برطرف کنه. میخوام یه تعمیرکاران سایت شما تماس بگیرم ببینم می‌تونه کمکم کنه یا نه؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079