منوی دسته بندی

دینام خودرو چیست؟

دینام خوردو چیست

دینام خودرو، الترناتور و یا ژنراتور تولید کننده ی برق در خودرو می باشد که شارژ کردن باتری خودرو بر عهده این قطعه می باشد و اگر دینام خودرو خراب شود خودرو شما در مدت زمان کمی باتری تخلیه می کند. وظیفه باتری فقط تولید برق در زمان استارت یا روشن نبودن خودرو شما است و رساندن برق به نقاط مختلف قطعات برقی خودرو شما در زمان روشن بودن با استفاده از دینام اینجام می شود.

دینام خودرو چیست؟

دینام قطعه ای استوانه ای شکل و با بدنه ای آلمینیومی و به طور معمول در کنار موتور و زیر پمپ هیدرولیک می باشد و توسط یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرار گرفته، این تسمه باید در فواصل منظم دیده شود تا از اره شدن ناگهانی و خالی شدن باتری خودرو شما جلوگیری کند.

در صورتی که موتور خودرو شما خراب شد می توانید با ما تماس گرفته تا دست به تعمیر موتور هیوندا شما بزنیم.

اجزای تشکیل دهنده دینام

اجزای دینام و قطعات آن

دینام دارای قطعات مهمی می باشد که هر کدام از آن قطعات تاثیر مهمی در عملکرد دینام دارد .

استاتور: مجموعه ای از سیم پیچ

دیود: یک سو کننده ولتاژ

رگلاتور: آفتامات

مواردی که در بالا ذکر شده همه در یک پوشش آلمینیومی جمع شده اند

استاتور:

بالشتک و یا استاتور جز قطعات اصلی دینامو خودرو می باشد که تشکیل شده از هسته و سیم پیچ است. هسته ی استاتور چندین لایه دارد که ساخته شده از حلقه های شیار دار نازک آهنی همراه با عایق است.

بخوانید  میل لنگ خوردو چیست؟

تعدادی از حلقه های آهنی مربوط به استاتور که دارای لایه نازکی از عایق هستند توسط پرچ یا خار محصوص روی هم سوار شده اند و هسته اصلی بالشتک و یا استاتور دینام را تشکیل می دهند.

بالشتک دینام دارای سیم پیچی مرکب است که تشکیل شده از چند دسته یا حلقه سیم پیچ می باشد که در بین شیار های محصوص هسته استاتور قرار گرفته اند.

تعداد دسته های سیم پیچ ، نوع سیم ، قطر و تعداد دور سیم پیچ در هر دسته یا حلقه از سیم پیچ استاتور در دینام های مختلف متفاوت و تعیین کننده است. حلقه ها و دسته های سیم پیچ در سه یا چهار نقطه به هم دیگر متصل می شوند که به آن سربندی می گوید.

روتور و یا آرمیچر:

قطعه مغناطیسی در مرکز دینام روتور و یا آرمیچر نام دارد که ساخته شده از یک محور یا شفت اصلی فولادی و پوست پنجه ای شکل آهنی و در مرکز بالشتک و یا استاتور حول محور خود می پرخد.

روتور دارای یک دسته سیم پیچ است که منظم دور محور اصلی آرمیچر بر روی یک قالب نازک کائوچویی و یا پلاستیکی پیچیده شده است. سیم پیچی روتور دو سر دارد که از بین دسته سیم پیچ و پوسته بیرون آمده و به کلکتور که حلقه هایی مسی هستند وصل می شود.

دور سیم پیچ روتور را هسته ای آهنی چند تکه ای فرا گرفته که مانند قطعات  V شکل در کنار هم دیگر قرار گرفته اند . آرمیچر وظیفه تولید نیروی مغناطیسی دینام را بر عهده دارد . نیروی مغناطیسی آرمیچر توسط حرکت جریان الکتریکی باطری خودرو در سیم پیچ آرمیچر تولید می شود.

بخوانید  سرویس دوره ای خودرو چیست؟

چرخیدن آرمیچر باعث عبور خط های مغناطیسی آرمیچر در سیم پیچ های بالشتک یا همان استاتور دینام شده و باعث به حرکت درآوردن جریان الکتریکی در سیم پیچ های بالشتک می شود.

رگلاتور و یا آفتامات دینام :

رگلاتور در دینام خودرو به عنوان آفتامات نامیده می شود. وظیفه این قطعه کنترل کردن جریان لکتریکی ورودی آرمیچر است . مقدار توان الکتریکی تولید شده در استاتور وابسته به نیروی مغناطیسی آرمیچر وابسته است ، آفتامات و یا رگلاتور با کنترل کردن جریان ورودی آرمیچر به طور مستقیم بر توان خروجی تاثیر می گذارد. نتیجه میگیریم آفتامات دینام بر توان الکتریکی خروجی دینام نظارت می کند.

دیوید دینام و یا واحد یکسوساز:

یکی دیگر از قطعات دینام که تعمیرکاران نام آن را واحد یکسوساز قرار داده اند. جریان الکتریکی تولید شده در استاتور دینام به صورت چندین فاز متناوب و یا ACاست که به دلیل تغییر دور موتور فرکانس متغییری دارد.  جریان خروجی متناوب استاتور وارد واحد های یکسوساز شده و به جریان DC  تبدیل می شود. بیشتر مواقع از چند پل دیودی برای یکسوسازی جریان استفاده می کنند که تعداد دیود های آن بستگی به تعداد خروجی های استاتور دارد.

دیود های تشکیل دهنده به دلیل عبور دادن جریان بالا حرارت  زیادی تولید می کند و به همین دلیل است که بر روی صفحات خنک کننده آلمینیومی نصب می شوند که نام آن هارا هیت سینک گذاشته اند. تعداد دیود های واحد یکسوساز در خودرو های جدید و قدیمی متفاوت است که تشکیل شده از یک پل دیودی و یا چهار دیودی.

بخوانید  آنچه که باید قبل از نصب زنون بدانید؟

در صورتی که نیاز به امداد هیوندا داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

 

عامل خرابی دینام

مهم ترین عوامل خرابی دینام در خودرو:

  • خرابی آفتامات دینام که وظیفه تنظیم کردن برق دینام را بر عهده دارد و باعث از کار افتادن دینام می شود
  • تمام شدن ذغال دینام که با عوض کردن ذغال های می توان از دینام دوباره استفاده کرد
  • سوختن سیم پیج های داخل دینام که در بغضی مواقع تعویض کردن آن ها باعث کار کردن دوباره دینام می شود
  • چراغ باطری و یا چراغ هشدار دینام
  • زیاد شدن نور چراغ و یا چراغ های کم نور
  • خوابیدن باتری
  • پوسیدگی ، خوردگی تسمه دینام
  • شنیده شدن صدایی مانند جیرجیر که ناشی از هم تراز نبودن دینام با تسمه و یا فرسودگی بوش ها و یاتاقان ها

برای پیشگیری کردن از خرابی دینام باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم:

  • از روشن کردن چراغ ها در زمان های غیر ضروری جلوگیری کنید
  • به طور مرتب وضعیت شل و یا سفت بودن تسمه دینام را بررسی کنید
  • استفاده کردن از باطری هایی که ظرفیت بیشتر از آمپرساعت حداقل 65 آمپر
  • در زمانی که توقف طولانی مدت دارید با فشار دادن پدال گاز دور موتور را تا حدود 2000 دور در دقیقه بالا ببرید
  • دور فن کولر را تا حد امکان در پایین ترین درجه قرار دهید
ادمین وب‌سایت

‫3 نظر

  • محمدی گفت:

    سلام . چند وقتی هستش که ماشینم درست کار نمیکنه من احساس میکنم دینام ماشین خراب شده. کلا یه هو خاموش میشه و یکم برقش هم مشکل پیدا کرده. روشی داره که انجام بدم و مطمئن شم مکشل از دینامه نه برقی ماشین؟

  • مسعود خادم گفت:

    مطلب بسیار کاملی بود خصوصا اینکه من با توجه به رشته تخصصیم بسیار میتونه راهگشا باشه برام اینگونه مطالب … امیدوارم توجه ویژه ای به این بخش از سایتتون داشته باشین … منتظر مطالب بعدیتون خواهیم موند با تشکر.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button09128495079