منوی دسته بندی

سلکتور تعویض دنده چیست و چه کاربردی دارد؟

سلکتور تعویض دنده چیست

یکی از ویژگی های لوکس بودن خودرو ها گیربکس اتوماتیک می باشد. برای نمونه می توان به خودروسازی آلمانی و آمریکایی اشاره کرد که اولین شرکت هایی بودن که گیربکس اتوماتیک را وارد بازار کردن.ویژگی بیشتر خودروسازان آمریکا و آلمان سازنده خودروهایی با امکانات رفاهی بالا و لوکس هستند که درآن زمان کمتر شرکتی به این موضوع توجه می کرده.یکی از مهم ترین اختراعات بشر ساخت گیربکس اتوماتیک که دارای اجزا و قطعات مختلفی است  که یکی از این قطعات سلکتور گیربکس می باشد.

 

کاربرد سلکتور تعویض دنده:

روش کار کردن و نگهداری از گیربکس بستگی به مدل گیربکس دارد.گیربکس های مختلفی در امروزه تولید شده است که معروف ترین و رایج ترین آن مدل های دارای مبدل گشتاوری و یا تورک کانتور است که در بین عموم رانندگان با نام توربینی شناخته می شود.مدل های دیگر گیربکس های اتوماتیک می توان به: دوکلاچه تر و خشک، گیربکس cvt و گیربکس amt می توان اشاره کرد.

تمامی انواع گیربکس ها دارای قطعات و اجزای مختلفی هستند ک مربوط به خودشان است.

در گیربکس های اتوماتیک یکی از مهم ترین قطعات سلکتور گیربکس است که بر سلامت گیربکس تاثیر زیادی دارد. سلکتور یک کلید چند حالته است زمانی که از آن مدت زمان زیادی استفاده شود،پایان رسیدن عمرآن،نگهداری نامناسب دچار مشکل و یا خراب شدن آن می شود که نتیجه تمامی این مشکلات اختلال در عوض کردن دنده درست و در زمان درست است.

 

اصلی ترین وظیفه سلکتور گیربکس تعویض کردن دنده خودرو است. سلکتور با ارتباطی که از طرف کامپیوتر گیربکس اتومات می گیرد در عوض کردن دنده خودرو نقش دارد. گیربکس های اتومات بر طبق شتاب گیری، سرعت، نحوه فشار دادن پدال گاز، مقدار دور موتور خودرو و.. کامپیوتر گیربکس که آن را TCU می نامند دستور عوض کردن دنده را به سلکتور می دهد و دنده صحیح به طور خودکار تعویض می گردد.عوض شدن خودرو در ثانیه اتفاق می افتد و خراب بودن سلکتور سبب می شود تا این فرایند به خوبی و درست انجام نشود و یا با تاخیر انجام شود.

بخوانید  اتاق رنگ خودرو چیست؟

یکی دیگر از وظایف سلکتور گیربکس هیوندای نشان دادن دنده در حال کار بر روی پشت آمپر در خودرو هایی که نمایشگر دنده هستند. روشن شدن چراغ عقب در بعضی از خودرو های اتومات و نشان دادن وضعیت دنده در هنگام استارت زدن یکی دیگر از وظایف سلکتور گیربکس است.

 

 

علائم خرابی سلکتور تعویض دنده

 

علائم خرابی سلکتور :

خراب شدن این قطعه در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند و علائمی را از خود نشان می دهد که می توان به خراب شدن این قطعه پی برد.

 

دادن صدای ناهنجار از گیربکس خودرو:

شنیده شدن صدا در هنگام عوض کردن دنده، یکی از نشانه های خراب شدن سلکتور گیربکس خودرو است این اتفاق امکان دارد در هنگام حرکت هم رخ دهد.

 

خاموش نشدن خودرو:

در بعضی از خودرو ها خراب شدن این قطعه سبب خاموش نشدن خودرو می شود، چون که نمی توان سوییچ را خارج کرد. این موقعیت بسیار خطرناک است مخصوصا اگر خودرو در حالتی غیر از N ویا Pخاموش کنیم، دیگر خودرو روشن نمی شود ومشکلاتی را ایجاد می کند.

 

تطابق نداشتن نشانگر دنده با دنده در حال کار:

سلکتور وظیفه نشان دادن نمایش دنده بر روی نشانگر دنده را دارد. اما زمانی که سلکتور خراب شود دنده در حال کار به درستی نشان داده نمی شود. برای مثال می توان گفت:بعد از خارج شدن از حالت Rو گذاشتن دنده در حالت D، نمایشگر همچنان دنده را در حالت NیاP ویاR نشان می دهد.

بخوانید  تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

 

ناخاسته تغییر کردن دنده :

در بعضی مواقع دنده بدون خاست راننده تعویض می شود و به دنده بعدی و یا قبلی خود می رود که به این موضوع سر خودرو دنده می گویند. این موضوع هم یکی دیگر از علائم خراب شدن سلکتور گیربکس خودرواست.

 

روشن نشدن خودرو:

زمانی که سلکتور خراب می شود وضعیت درست دنده که در حالتNویا P است به کامپیوتر  اطلاع داده نمی شود وخودرو روشن نمی شود.

چند نمونه از نشانه های خراب شدن سلکتور گیربکس می توان به : حرکت نکردن بعد از روشن شدن خودرو ، روشن شدن خودرو هنگام دنده حرکتی اشاره کرد.

 

سلکتور گیربکس چگونه کار می کند؟

در خودروهای اتوماتی که دسته دنده دارای حرکت فیزیکی است  و دنده ها مکانیکی و با حرکت اهرم انتخاب می شوند، سلکتور به کمک یک وسیله میله ای یا سیمی به اهرم دنده وصل می شود و حرکت را دریافت می کند. با جابه جا کردن اهرم دسته دنده، سوئیچ سلکتور در موقعیتی که راننده مشخص کرده قرار می گیرد و دنده دلخواه درگیر می شود. در حقیقت می توان گفت سلکتور یک کلید چند حالته است و با اهرمی به دسته دنده وصل می شود و آن را می توان در موقعیت های مختلف مانند پارک،دنده جلو، دنده عقب و یا دنده خلاص قرار داد.  خودرو هایی که دسته دنده ندارند انتخاب دنده با دکمه انجام می شود.سلکتور یا به طور کامل الکترونیکی است و یا با موتور برقی در موقعیت دلخواه قرار می گیرد.

بخوانید  خودرو وقتی حرکت می کند چرا می لرزد؟

درصورتی که نیاز است می توانید اطلاعاتی راجب تعمیر موتور هیوندا داشته باشید.

 

دلیل خراب شدن سلکتور گیربکس خودرو:

سلکتور یا بر روی گیربکس و یا کنار گیربکس قرار می گیرد تا در مواقعی مانند عبور کردن از آب و یا در زمان بارندگی آب به آن نرسد. چون که یکی از عمده ترین دلایل خراب شدن سلکتور، پاشیده شدن آب بر روی این قطعه است که در هنگام موتور شویی و یا زیر شویی این حالت پیش می آید که باید آن قطعه را هر چه سریعتر خشک کرد چون که نفوذ کردن آب به درون این قطعه سبب می شود که اتصالات به خوبی کار نکنند و با گذشتن زمان و سولفاتی شدن آب امکان دارد اتصال در بین قطعات قطع شود. این موضوع معمولا بعد از روشن کردن و یا مدت کمی بعد آشکار می شود که راننده متوجه به هم ریختن تعویض دنده می شود. این قطعه می شود،سلکتور گیربکس با گذشت زمان فرسوده می شود.

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079