منوی دسته بندی

انواع رنگ خودرو به همراه مزایا و معایب آن ها  

انواع رنگ خودرو

در زمان خریدن خودرو یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باید به آن توجه کرد رنگ خودرو است. شاید از نظر شما رنگ خودرو فقط جنبه زیبایی برای خودرو دارد اما اینطور نیست. امروزه تولید کنندگان خودرو تولیدات خود را با انواعی از رنگ ها تولید می کنند، رنگ ها از جهت ساختار، کاربرد و هزینه تمام شده تفاوت های زیادی با همدیگر دارند. انواع مختلفی از رنگ در بازار خودرو و صنعت به کار می رود که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. 

 

رنگ خودرو: 

پوششی که بر روی بدنه خودرو قرار دارد رنگ خودرو است. تمامی نوع رنگ هایی که برای بدنه خودرو استفاده می شود فقط یک لایه ساده نیست و تشکیل شده از لایه های مختلفی است. این ویژگی سبب می شود مقاوت رنگ افزایش پیدا کند و با گذشتن زمان کیفیت آن رنگ از بین نرود. 

فاصله ای که بین سطح فلزی بدنه و چیزی که ما از رنگ اصلی می بینیم، چند لایه دیگری هم وجود دارد که هر کدام از این لایه ها نقش خاص خود را دارند، پس چیزی که ما از رنگ می بینیم در حقیقت بیرونی ترین لایه رنگ خودرو است. 

 

رنگ خودرو چه اهمیتی دارد؟ 

رنگی که بر روی بدنه خودرو وجود دارد اهمیت زیادی دارد. رنگی است که هم زیبایی را برای خودرو ایجاد می کند و هم از بدنه خودرو در مقابل پوسیدگی ها حفاظت می کند. رنگ بدنه خودرو با میزان دمای درون کابین نقش دارد و خودرو هایی که رنگ روشن تر دارند به دلیل کمتر جذب کردن گرما خنکتر باقی می مانند. امروز تحقیقات نشان داده است که رنگ خودرو احتمالا در اتفاق افتادن تصادف دخالت دارد. یک نکته دیگر در مورد رنگ این است که بر روی هزینه تمام شده اثر دارند. 

 

انواع رنگ های خودرو: 

رنگ هایی که برای خودرو مورد استفاده قرار می گیرند هر کدام از نظر ترکیبات، قیمت، ویژگی باهم متفاوت اند که در ادامه به هر کدام از این ها می پردازیم. 

 

رنگ متالیک خودرو

رنگ متالیک خودرو: 

همناگونه که از نام این رنگ مشخص است دارای جلوه بیشتری است. در این رنگ به غیر از آستر و رنگ اصلی لایه سومی با نام کیلر بر روی بدنه خودرو پاشیده می شود. لایه کیلر نقش محافظ را بر عهده دارد و اگر از این لایه سوم استفاده نشود رنگ متالیک با گذشت زمان جلوه و شفافیت خود را از دست می دهد. به دلیل وجود پودر فلزی در رنگ اصلی سبب درخشندگی رنگ متالیک می شود. 

 

رنگ معمولی خودرو: 

خودرو سازان برای کاهش دادن قیمت آخر خودرو های اقتصادی از رنگ معمولی برای بدنه خودرو استفاده می کنند. رنگ معمولی برای بدنه خودرو نسبت به رنگ های دیگر ارزان تر و کم هزینه تر است که دو لایه دارد یک لایه اصلی و یک لایه شفاف محافظ. لایه شفاف بر روی بدنه خودرو بدون رنگ است واز لایه رنگ اصلی در مقابل خط و خش حفاظت می کند. تنوع رنگ معمولی در بین رنگ های دیگر کمتر است و محدود شده به رنگ های خاکستری، مشکی، سفید، قرمز و آبی است. 

بخوانید  بهترین روش تعمیر فوری هیوندای چیست؟

 

رنگ مات و کدر خودرو: 

گران ترین و با کیفیت ترین انواع رنگ خودرو، رنگ مات و کدر است و خودرو سازان برای خودرو های لوکس و مهم خود از این رنگ ها استفاده می کنند. در رنگ مات و کدر برای مات شدن بدنه از لایه ای اپوکس و پی وی سی بر روی رنگ اصلی استفاده می کنند ، این لایه به غیر از مات کردن مقاومت رنگ بدنه را هم افزایش می دهد. یکی از معایب رنگ مات و کدر این است که ترمیم این رنگ نسبت به انواع دیگر رنگ ها دشوار تر است به همین دلیل برای ترمیم آن مالک خودرو باید هزینه بیشتری کند. 

 

رنگ روغنی: 

این نوع رنگ قدمت بالایی در صنعت خودرو دارد و پر کاربرد ترین رنگ قبل از آمدن رنگ متالیک است. رنگ روغنی دو لایه دارد که یک لایه آستر و لایه دیگری رنگ اصلی است، آستر نقش واسطه یودن بین رنگ اصلی و سطح فلزی بدنه خودرو را ایفا می کند. اول آستر بر روی بدنه خودرو زده می شود و بعد رنگ اصلی بر روی آن قرار می گیرد. 

 

رنگ های صدفی خودرو: 

رنگ های صدفی ساختاری مثل رنگ های متالیک دارد اما به جای استفاده کردن از پودر فلز، از یک نوع کریستال سرامیکی با نام میکا بر روی رنگ اصلی زده می شود. این رنگ به دلیل اینکه مانند یک منشور عمل می کند سبب می شود که رنگ بدنه خودرو از زاویه های مختلف  تغییر کند. خودرو هایی که از این رنگ استفاده شدن دارای درخشندگی و شفافیه زیادی هستند. هزینه تولید کردن این رنگ بسیار بالاست و خودروسازان از آن فقط برای خودرو های گران قیمت و لوکس خود استفاده می کنند. 

 

رنگ براق خودرو: 

در ده 50 تا 80 میلادی از رنگ براق خودرو استفاده می شده که مورد توجه هم قرار گرفته و بیشتر در خودرو های کلاسیک استفاده می شده است. در رنگ براق به رنگ اصلی کریستال سرامیکی هم اضافه می شود. بودن این کریستال به هم سبب افزایش درخشندگی و هم سبب ایجاد پدیده شکست نور می شود. این مدل رنگ تنوع بسیار زیادی دارد و گرد و غبار بر روی آن کمتر دیده می شود. رنگ براق نسبت به اشعه UVحساس است و برای ماندن همان جلوه اولیه به پولیش دوره ای نیاز دارد. 

 

رنگ سلولزی: 

نام دیگر رنگ سلولزی، رنگ فوری است که در صنایع هم کاربرد دارد. رنگ های فوری دوام و ماندگاری بسیار بالایی در مقابل حرارت و اشعهUV دارد و از آن برای بیرونی ترین و رنگ نهایی بر روی بدنه خودرو استفاده می کنند. چند تا از مزایایی رنگ فوری، این است که در مقابل تغییر رنگ مقاومت دارد، با آب و هوای مختلف سازگاری دارد، در مدت زیادی درخشندگی خود را حفظ می کند. 

 

بخوانید  کمک فنر در خودرو خرابی آن

رنگ های خاص و سفارشی خودرو

رنگ های خاص و سفارشی  

رنگ های خاص وسفارشی برای مدل خودرو های مخصوص و یا بستگی به خواست مشتری تولید و استفاده می شود. به دلیل اینکه این رنگ ها کاملا متفاوت تر از دیگر رنگ ها است مشتری باید برای گرفتن خودرو خود زمان زیادی را منتظر بماند. رنگ های خاص و سفارشی سبب می شود خودرو گران تر از حد معمول شود و برای ترمیم هم دردسر زیادی دارد و نیاز به هزینه بسیاری هم می باشد. 

 

رنگ خاص و سفارشی بیس کویت: 

در فارسی نام این رنگ را پوشش پایه گذاشته اند که جز لایه های زیرین می باشد و از طریق این رنگ پوشش دهی اولیه بدنه خودرو انجام می شود. این لایه بر روی آستر می نشیند و سبب شفافیت و درخشندگی بیشتر رنگ اصلی خودرو می شود. یک نکته مهم این است که استفاده کردن از این رنگ سبب افزایشش ثبات رنگ اصلی بدنه خودرو می شود. 

 

رنگ خاص پلی اورتان: 

رنگ پلی اورتان بر پایه رزین اکریلیک پی اورتان تولید می شود. مزایایی که این رنگ دارد عبارت اند از: دارای ثبات و دوام بالا، در مقابل ضربه و خراشیدگی مقاومت دارد، در طولانی مدت درخشندگی خود را حفط می کند، در مقابل اشعه UVمقاومت می کند، در مقابل مواد شیمیایی از حساسیت کمی برخوردار است. 

 

بیشتر بخوانید : امداد خودرو هیوندای 

 

انواع مختلف رنگ مشکی برای خودرو 

رنگ مشکی طرفداران خاص و بسیار زیادی دارد. این رنگ در بازار خودرو تنوع زیادی دارد و بسیار پرطرفدار است ، هرسال نمونه ها و مدل های زیادی با رنگ مشکی تولید و عرضه می شود. 

 

رنگ مشکی ذغالی خودرو: 

رنگ مشکی ذغالی وجه اشتراک زیادی با رنگ مشکی مات دارد و خودرو هایی که رنگ مشکی ذغالی بر روی بدنه خود دارند از شفافیت و درخشندگی برخورد نیستند. در خودرو های گران قیمت از رنگ مشکی ذغالی استفاده می کنند. 

 

رنگ مشکی مات خودرو: 

رنگ مشکی مات از درخشندگی برخوردار نیست و تعداد کمی خودرو با رنگ مشکی مات تولید می شود. اغلب شرکت های تیونینک برای ایجاد ظاهری متفاوت از رنگ مشکی مات استفاده می کنند. 

 

رنگ مشکی آبنوس خودرو: 

این رنگ متفاوت تر از دو رنگ مشکی مات و ذغالی دارای شفافیت خاصی است و استفاده کردن از این رنگ به بدنه خودرو ها جلوه زیبایی می دهد. از رنگ مشکی آبنوس بیشتر در خودرو های لوکس و گران استفاده می شود. 

 

بیشتر بخوانید : مشخصات موتور سانتافه  

 

رنگ های صدفی خودرو 

 

انواع رنگ های سفید برای بدنه خودرو 

یکی از رنگ هایی که در سرتاسر دنیا پرطرفدار است رنگ سفید است. در ایران یکی از رنگ هایی که بین مشتریان محبوب است رنگ سفید است و خودرو هایی که دارای این رنگ هستند با قیمت بالا و راحت تر فروخته می شود.  

 

رنگ سفید روغنی خودرو: 

از رنگ سفید روغنی در خودرو های قدیمی و ارزان قیمت استفاده می شود . 

بخوانید  انواع کمربند ایمنی خودرو

 

رنگ سفید یخی: 

این رنگ الهام گرفته شده از یخ است و حس خنکی را به مشتریان منتقل می کند. 

 

رنگ سفید متالیک: 

مثل رنگ های متالیک دیگر اینگ رنگ هم جلوه بیشتری نسبت به رنگ های سفید دیگر به بدنه خودرو می دهد و بدنه خودرو هایی که از رنگ سفید متالیک استفاده شده است درخشان تر دیده می شود. 

 

رنگ سفید صدفی: 

رنگ صدفی نسبت به رنگ متالیک براق تر است و دارای درخشندگی بیشتری هم می باشد.  

 

در انتخاب کردن رنگ خودرو باید به چه معیار هایی توجه کنیم؟ 

 

زیبایی و جذابیتی که به بدنه خودرو می دهد 

امکان دارد تعریف زیبا و جذابیت هر فردی متفاوت باشد، پس در اینجا سلیقه دخالت بیشتری دارد.  

 

تمیزی خودرو

رنگ های روشن کثیفی و گرد و غبار را بر روی بدنه خودرو کمتر نشان می دهند .رنگ مشکی بدترین عملکرد را دارد و خودرو هایی که دارای رنگ مشکی هستند زودتر کثیف می شوند و آن را نشان می دهند. اما رنگ سفید کثیفی و گرد وغبار را کمتر نشان می دهد.در بین تمام رنگ ها در مقابل کثیفی و گرد و غبار خاکستری و نقره بهترین عملکرد را دارند. 

 

راحت فروختن خودرو

روشن است که رنگ های پرطرفدار مشتریان بیشتری دارند. خودرو هایی که رنگ های محبوب را بر روی بدنه خود دارند آسان تر و با قیمت بالاتر به فروش می روند. در بازار خودرو ایران رنگ های سفید، نقره ای و مشکی نسبت به رنگ های دیگر محبوب تر است. 

 

آب و هوا

رنگ های تیره  افتاب را بیشتر به خود جذب می کنند. در سال های سرد با گرم نگه داشتن کابین خودرو می تواند مفید باشد. در منطقه های سردسیر از رنگ های تیره استفاده کنید. رنگ های روشن مخصوصا سفید نور خورشید را کمتر به خود جذب می کند و این ویژگی سبب می شود که کابین خنک بماند. منطقی است که در مناطق گرمسیری از رنگ خودرو های سفید و یا رنگ های روشن استفاده کنید. پوشش سرامیکی بر روی بدنه خودرو سبب جلوگیری از افتاب سوختگی خودرو و خط و خش می شود. 

 

تاثیر گذاری رنگ بر روی تصادفات

نحقیقات نشان داده است که بین رنگ خودرو و وقوع تصادف ارتباطی وجود دارد. در روز برای خودرو هایی که رنگ مشکی دارند 12 درصد و در شب 47 درصد بیشتر از خودرو های سفید رنگ هستند.  

 

پرطرفدارترین و محبوب ترین رنگ خودرو

در کشور ما ایران  بین مدل های رنگ خودرو، رنگ سفید از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. جالب این است که بدانید رنگ سفید به غیر از اینکه در ایران محبوب است در سطح دنیا پرطرفدار ترین رنگ خودرو است.  

 

پر فروش ترین رنگ های خودرو 

از آنجایی که سفید طرفرداران زیادی دارد، استقبال کردن از خودرو هایی که بدنه آن ها رنگ سفید دارد از بقیه خودرو ها و رنگ ها بیشتر است. 

 

 

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079