منوی دسته بندی

صدا خفه کن اگزوز چیست و چه کاربردی دارد

صدا خفه کن اگزوز

این قطعه یک وسیله صوتی می باشد که با استفاده از سوکت های صوتی صداری داخل موتور خودرو را کاهش می دهد، در صدا خفه کن اگزوز مجموعه ای از لوله ها و اتاق ها استفاده شده است که در آن سوراخ هایی تعبیه شده است.

یک تشدید کننده به قسمت های اولیه سوراخ اول وصل می شود و دارای مقداری معین از هوا با طول مشخص می باشد که می تواند موج هایی که فرکانس دارند را مهار کند.

با حرکت کردن خودرو و هنگامی که دریچه اگزوز پالس هایی را تشکیل می دهد، یک جریان ناگهانی با فشار بسیار زیاد به سیستم اگزوز وارد می شود، مولکول های فشار قوی شروع به برخورد کردن با همدیگر می کنند و روی همدیگر جمع می شوند.

بنابراین در نتیجه این کار یک میدان کم فشار تشکیل می شود و موج صوت از لوله شروع به حرکت می کند تا به خروجس اگزوز برسد و در این زمان با وجود صدا خفه کن، موج صوت درون این بخش می شود و با توجه به این که آخرین قسمت عبوری می باشد بعد از شدت صدا کم می شود.

 

نحوه کار کردن صدا خفه کن اگزوز

همانگونه که در بالا گفتیم صدا خفه کن برای از بین بردن صداهایی که توسط پیستون و سوپاپ های موتور خودرو تشکیل می شود، هر زمانی که سوپاپ خروجی موتور خودرو باز می شود حجم بالایی از گاز های سوخته ای که استفاده شده است در هنگام احتراق به سیستم اگزوز خودرو منتقل می شود.

این انتشار گاز ها قدرت بالایی دارند. برای اینکه بتوانید متوجه شوید که عملکرد صدا خفه کن چگونه است باید بدانید که صدا چگونه تولید می شود.

بخوانید  قوانین تعویض موتور خودرو

همانگونه که گفتیم با باز شدن سوپاپ موج بسیار بزرگی از گاز به درون اگزوز وارد می شود. این گاز ها با مولکول های کم فشار برخورد می کنند و در آخر امواج صدا تولید می شود و در اگزوز شروع به حرکت می کنند. در اینجا با وجود صدا خفه کن چه اتفاقی می افتد؟

اگر بتوان یک موج فشار به صورت مخالف موج صوتی اولیه  تشکیل داد ، به این صورت که موج آن ها در پایین و بالا مخالف همدیگر باشد آن ها همدیگر را خنثی می کنند و در آخر هیچ صدایی تولید نمی شود.

اگر با یک بیان دیگر بتوانیم توضیح دهیم، اینطور است که هنگامی که یک موج صوتی در بیشتری حالت خود است و موج دیگری در کمترین حالت خودش باشد، آن ها توانایی این را دارند که همدیگر را لغو کنند. به این موضوع تداخل مخرب می گویند و چیزی است که در صدا خفه کن خودرو ایجاد می شود.

 

انواع صدا خفه کن

 

انواع صدا خفه کن

 

صدا خفه کن های واکنشی:

صدا خفه کن های واکنشی از لوله های سوراخ دار و محفظه تشکیل می شوند. صدا خفه کن ها این گونه کار می کنند که امواج صوتی را می فرستند و آن ها را به سمت منبع صدا منعکس می کنند و به طور بسیار موثری از میزان صدایی که تولیده می شود کم می کند. این صدا خفه کن ها از هیچ عایقی استفاده نمی کنند و اول با پراکندگی و انعکاس موج های صوتی به کم کردن صدا کمک می کند.

بخوانید  سلکتور تعویض دنده چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم ترین مزایای این نوع صدا خفه کن ها در این است که تمیز کردن آن ها بسیار راحت است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در این صدا خفه کن ها از هیچ الیافی استفاده نمی شود چون باعث افت فشار بسیار کمی می شود. طراحی این نوع صدا خفه کن ها کوچک است و همین سبب شده تا برای موتور ها و سیستم های اگزوز گزینه بسیار خوبی باشند. از این نوع صدا خفه کن ها بیشتر برای خودرو هایی که دارای سرعت ثابت هستند استفاده می شود مانند دمنده ها و ژنراتور ها

 

انواع صدا خفه کن های واکنشی:

صدا خفه کن های واکنشی دو مدل دارند، یکی از این مدل ها هزینه کمی دارد و برای تشکیل فشار برگشتی کم انتخاب می شود. این مدل دارای چند حفره می باشد که توسط سوراخ ها به لوله های اگزوز وصل می شوند.

مدل دومی این صدا خفه کن ها مقدار بیشتری از موج های صوتی را خنثی می کنند و بسیار توصیه می شوند.

در این مدل صدا خفه کن ها هیچ ارتباطی در بین بخش های ورودی و خروجی نیست و در نتیجه فشار برگشتی تشکیل می شود که می تواند عملکرد موتور سانتافه (موتور خودرو ) را تحت تاثیر قرار بدهد. به دلیل ساختار این مدل از صدا خفه کن ها از آن ها به عنوان صداخفه کن گیج هم یاد می کنند.

 

صدا خفه کن اگزوز خودرو از نوع جذبی

برخلاف مدل های قبلی صدا خفه کن هایی که گفته شد، این نوع صدا خفه کن در مرحله نخست با استفاده کردن از جذب انرژی ضعیف می کنند و آن را بازتاب نمی کنند.

بخوانید  واشر سر سیلندر خودرو و عملکرد آن

این صدا خفه کن ها از مواد بسته بندی الیافی برای جذب کردن موج های صوتی و کاهش دادن صدا استفاده می کنند. زمانی که موج های صوتی از مواد عایقی عبور می کنند، انرژی صوتی تا مقداری به انرژی گرمایی تبدیل می شود و بعد از طریق تبادل گرما با هوا خنثی می شود.

 

طراحی صدا خفه من های جذبی

برای طراحی کردن ای نوع صدا خفه کن ها از پوششی استفاده می شود که دارای ضخامت بسیار بالایی هستند و وابسته به فرکانس صدا هستند.

این نوع صدا خفه کن ها در بین فرکانس های بالا منباسب می باشند، صداهایی که محدوده 500 تا 800 هرتز دارند. می توان برای محدوده ای خارج از این موضوع استفاده کرد اما باید تنظیمات ضخامت را تغییر داد.

 

دلایل خراب شدن صدا خفه کن ها

  • زنگ زدن
  • شل بودن و یا سوراخ شدن قطعات

 

نشانه های خرابی صدا خفه کن اگزوز خودرو

تولید صدای بلند تر از معمول: اولین نشانه که مشخص می کند که صدا خفه کن اگزوز خودرو خراش شده است این است که خودروی شما صدای بیش از اندازه داشته باشد

بوی بد: زمانی که دود های بدی از اگزوز خودرو شما خارج می شود و بوی بسیار غیر معمولی احساس کنید یعنی صدا خفه کن خودرو شما خراب شده است.

 

امداد خودرو هیوندا

در صورتی که نیاز به امداد هیوندا داشتید می توانید با ما تماس حاصل فرمایید، همچنین اگر نیاز به تعمیر گیربکس هیوندا خود می توانید به ما سری بزنید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button09128495079